• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Nordiskt PBL-nätverk besökte Arcada

31.05.2013 Education, Events

Problembaserat lärande (PBL) är den bärande pedagogiska idén som socionomutbildningen vid Arcada bygger på. Från vecka ett, är de blivande socionomerna indelade i basgrupper på max. 8 studenter och en handledare. Basgruppsarbete utgör basen och navet i studenternas arbete under hel a studietiden.  Utöver detta finns bl.a. föreläsningar, färdighetsträning, studiebesök, seminarier, självstudier och praktik på agendan. PBL utgår från att studenterna i basgrupperna tar sig an verklighetsanknutna utgångspunkter som de sedan bearbetar och fördjupar så att kunskapen kan befästas och professionaliteten växa fram. Kopplingen till arbetslivet är hela tiden närvarande.

Den pedagogiska personalen som jobbar med socionomprogrammet har i många år haft glädjen att vara del av ett, till att börja med rikssvenskt, PBL- nätverk för högskolor och universitet som valt PBL som pedagogisk riktlinje. Nätverket har så småningom övergått att bli samnordiskt då också en dansk högskola kommit med. Träffarna har hittills alltid ordnats i Sverige, där värdskapet har cirkulerat mellan universiteten och högskolorna. Nu var det dags att vidga vyerna ytterligare med besök i Finland på Arcada.

Dagarna inleddes med rundvandring och nätverksdeltagarna fick bekanta sig med allt från Film&TV till en simulerad förlossning i Simuleringsstudion.

På kvällen blev det PBL-pub, något som vid det här laget redan blivit tradition. Glada återseenden och fin samhörighet präglade stämningen. Dessutom kom vi in i stämningarna för följande dags arbete med hjälp av skapande lekfullhet där PBL, dokumentation och handledning stod som tema. Vi lät dikter födas, tidningspapper smulas sönder och händer smörjas och vårdas. Vi kastade oss in i fiktion för att återkomma till verklighet.

Fredagen, den egentliga nätverksdagen, bestod i sin tur av inspirerande möten i basgrupper och ivriga samtal och meningsutbyten i gruppen.  Att dokumentera är viktigt. Att dokumentera kan ske på så många plan, det kan vara ett fotografi som säger mer än 1000 ord, men det kan också vara en vetenskaplig text som bjuder på kritiskt tänkande och analys. Nätverket behöver en hemsida, som redan är under arbete, där pedagogiska idéer och erfarenheter kan utbytas. Nätverket gick också in för att anta utmaningen att komma med texter till den nya tidskriften Högre utbildning (http://hogreutbildning.se/ (External link)) som skall utkomma med ett temanummer om PBL år 2015. Nästa gång träffas vi i Uppsala och då blir det skrivarverkstad. Den samlade erfarenheten är nämligen stor!

Och vilka var de brännande frågorna som nöttes utöver det egentliga temat:

– Hur vet vi att högskoleutbildning kommer att locka framtidens ungdomar?

– Hur vet vi att de inte väljer attraktiva kortkurser i stället?

– Hur får vi pedagogiken att hinna fatt de ungas verklighet med sociala medier, världen som spelplan och telefonen som enda anteckningsblock?

– Vad har PBL att erbjuda mitt i allt detta?

Vi har en hel del jobb att göra. En del har vi redan gjort. Som en av Arcadas studentrepresentanter som deltog i nätverksträffen utryckte det: ”Jag har fått en hel del aha-upplevelser och jag ser nu vilket stort jobb som ligger bakom det vi gör”.

/Bettina Brantberg, lektor

Socionomutbildningen

Studierna på socinomutbildningen är mångsidiga och handlingsinriktade. Som utexaminerad socionom jobbar du med olika människor från vaggan till graven. Här kan du ta del av vår aktiva vardag inom programmet.

Contact details

  • E-mail: cki@arcada.fi

More by the same author

  • 01.04.2020 Är det tillåtet att skratta i fängelset?
  • 02.03.2020 Socionom på två sätt på Arcada!
  • 21.01.2020 Min utbyteshöst i Helsingfors
  • 11.11.2019 Folkhögskolebesök på Arcada
  • 20.12.2018 Julen är nära när Sigmund Freud och Lev Vygotsky kommer till Arcada
More posts by Socionomutbildningen

AuthorSocionomutbildningen

TagsNordiskt nätverk, PBL, pedagogik, Problembaserat lärande

Meet our bloggers

Business / Business / Liiketalous

  • 28.04.2022
    Vem köper mat på nätet i framtiden?

Arcada 25

  • 21.04.2022
    Därför är innovativt entreprenörskapstänk en framgångsfaktor
  • 31.03.2022
    Digitala tvillingar inom ingenjörsvetenskapen – vad är det och varför behöver vi dem?
  • 11.03.2022
    Människan, robotik och AI

International Student Ambassadors

  • 03.02.2022
    Arcada – A Truly International Experience in Helsinki
  • 06.12.2021
    Why I Chose Finland as My Study Destination (and Would Do It All Over Again)
  • 09.02.2021
    Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada

Arcada Research News

  • 21.10.2021
    Märi-projektet framskrider och når delmål
  • 01.06.2021
    Lohkoketjuekosysteeminen tarkastelua hallinnan ja adoption näkökulmasta
  • 19.02.2021
    MäRi – sociala robotar som agenter i vården

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Kultur och media / Culture and Media / Kulttuuri ja media

  • 30.11.2021
    Boom-boom-boomer – kolla hit, detta är politik!
  • 29.11.2021
    Silmän liikkeiden tutkimisesta – osa 2
  • 05.10.2021
    En Filmproduktion i startgropen: av Robert Nordström

Cookies Availability statement

© 2022 Yrkeshögskolan Arcada