• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Nordiskt PBL-nätverk besökte Arcada

31.05.2013 Education, Events

Problembaserat lärande (PBL) är den bärande pedagogiska idén som socionomutbildningen vid Arcada bygger på. Från vecka ett, är de blivande socionomerna indelade i basgrupper på max. 8 studenter och en handledare. Basgruppsarbete utgör basen och navet i studenternas arbete under hel a studietiden.  Utöver detta finns bl.a. föreläsningar, färdighetsträning, studiebesök, seminarier, självstudier och praktik på agendan. PBL utgår från att studenterna i basgrupperna tar sig an verklighetsanknutna utgångspunkter som de sedan bearbetar och fördjupar så att kunskapen kan befästas och professionaliteten växa fram. Kopplingen till arbetslivet är hela tiden närvarande.

Den pedagogiska personalen som jobbar med socionomprogrammet har i många år haft glädjen att vara del av ett, till att börja med rikssvenskt, PBL- nätverk för högskolor och universitet som valt PBL som pedagogisk riktlinje. Nätverket har så småningom övergått att bli samnordiskt då också en dansk högskola kommit med. Träffarna har hittills alltid ordnats i Sverige, där värdskapet har cirkulerat mellan universiteten och högskolorna. Nu var det dags att vidga vyerna ytterligare med besök i Finland på Arcada.

Dagarna inleddes med rundvandring och nätverksdeltagarna fick bekanta sig med allt från Film&TV till en simulerad förlossning i Simuleringsstudion.

På kvällen blev det PBL-pub, något som vid det här laget redan blivit tradition. Glada återseenden och fin samhörighet präglade stämningen. Dessutom kom vi in i stämningarna för följande dags arbete med hjälp av skapande lekfullhet där PBL, dokumentation och handledning stod som tema. Vi lät dikter födas, tidningspapper smulas sönder och händer smörjas och vårdas. Vi kastade oss in i fiktion för att återkomma till verklighet.

Fredagen, den egentliga nätverksdagen, bestod i sin tur av inspirerande möten i basgrupper och ivriga samtal och meningsutbyten i gruppen.  Att dokumentera är viktigt. Att dokumentera kan ske på så många plan, det kan vara ett fotografi som säger mer än 1000 ord, men det kan också vara en vetenskaplig text som bjuder på kritiskt tänkande och analys. Nätverket behöver en hemsida, som redan är under arbete, där pedagogiska idéer och erfarenheter kan utbytas. Nätverket gick också in för att anta utmaningen att komma med texter till den nya tidskriften Högre utbildning (http://hogreutbildning.se/ (External link)) som skall utkomma med ett temanummer om PBL år 2015. Nästa gång träffas vi i Uppsala och då blir det skrivarverkstad. Den samlade erfarenheten är nämligen stor!

Och vilka var de brännande frågorna som nöttes utöver det egentliga temat:

– Hur vet vi att högskoleutbildning kommer att locka framtidens ungdomar?

– Hur vet vi att de inte väljer attraktiva kortkurser i stället?

– Hur får vi pedagogiken att hinna fatt de ungas verklighet med sociala medier, världen som spelplan och telefonen som enda anteckningsblock?

– Vad har PBL att erbjuda mitt i allt detta?

Vi har en hel del jobb att göra. En del har vi redan gjort. Som en av Arcadas studentrepresentanter som deltog i nätverksträffen utryckte det: ”Jag har fått en hel del aha-upplevelser och jag ser nu vilket stort jobb som ligger bakom det vi gör”.

/Bettina Brantberg, lektor

Socionomutbildningen

Studierna på socinomutbildningen är mångsidiga och handlingsinriktade. Som utexaminerad socionom jobbar du med olika människor från vaggan till graven. Här kan du ta del av vår aktiva vardag inom programmet.

Contact details

More by the same author

  • 01.04.2020 Är det tillåtet att skratta i fängelset?
  • 02.03.2020 Socionom på två sätt på Arcada!
  • 21.01.2020 Min utbyteshöst i Helsingfors
  • 11.11.2019 Folkhögskolebesök på Arcada
  • 20.12.2018 Julen är nära när Sigmund Freud och Lev Vygotsky kommer till Arcada
More posts by Socionomutbildningen

AuthorSocionomutbildningen

TagsNordiskt nätverk, PBL, pedagogik, Problembaserat lärande

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching
  • 03.01.2023
    Not All Who Wander Are Lost

Arcada 25

  • 08.02.2023
    Unga studenter – vi behöver tänka i entreprenöriella banor!
  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI
  • 07.11.2022
    Om att stå stadigt när det blåser som mest

Arcada Research News

  • 15.03.2023
    Key factors for successful collaboration identified in the SMARTNET project
  • 10.03.2023
    Student blog: European Convention on Human Rights and the Protection of Private Life, Freedom of Expression and Access to Information in a Digital Age
  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Ergoterapi

  • 02.02.2023
    Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023
    CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022
    Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv

Energy and Material Technology labs

  • 17.05.2022
    DIGIMANU2 – Digital utveckling av Arcadas ingenjörsutrymmen
  • 18.02.2021
    DIGIMANU – Digitala laboratoriemiljöer
  • 17.07.2020
    Our new research project ‘’ALL-IN for Plastics Recycling’’ at its start phase

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada