• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Masterstudenter handleder bachelorstudenter digitalt

07.02.2017 Education, Projects

Som ett försök har Arcada erbjudit mastersstudenter en valfri kurs i digitalt teamledarskap. Det handlade om att masterstudenter fungerade som basgruppshandledare för ergoterapi- och socionomstudenter på bachelornivå. Kursen ”människans utveckling ur ett livscykelperspektiv” som de ca 75 bachelorstudenterna deltog i,  genomfördes till stora delar som en nätkurs. Studenterna var indelade i tio basgrupper och varje masterstudent hade två egna grupper att ansvara för, med 8-9 studenter var. Kompetensen som masterstudenterna erhöll av den här kursen kan sammanfattas så här:

Efter avklarad kurs kan studenter med start i PBL som pedagogiskt förhållningssätt utveckla ledarskapskompetens kring digitalt teamarbete där den vuxna människans lärande är i centrum.

Basgrupperna arbetade på nätet och handledarna, d.v.s. masterstudenterna,  fungerade som stöd både för grupprocesserna men även för enskilda studenters lärprocesser. Att enbart träffas via nätet är inte alltid lätt och så här säger Linda Westerberg:

”Man kan se att det finns skillnader i digital handledning jämfört med traditionellt basgruppsarbete där man träffas och diskuterar fysiskt ”här och nu” gällande kommunikation. I den första formen av basgruppsarbete kan man diskutera kring och behandla utmaningar och fenomen och genom verbalt och non-verbalt medan i det digitalt basgruppsarbete och handledning inte finns samma möjligheter till kommunikation.”

Samtidigt är arbete på nätet flexibel och har flera fördelar, Linda fortsätter:

”Styrkan ligger dock i den digitala formen att alla kan delta i diskussion när man vill, på studentens egna villkor. Detta ger i sig en större flexibilitet för studeranden och beaktar studentens individuella situation bättre.”

Att mastersstudenter kopplas in på utbildningen på bachelornivå har fördelar utöver uttalade mål och kursplaner. För bachelorstudenterna blir det i bästa fall ett tillfälle att komma närmare arbetslivet i och med att masterstudenterna vanligtvis studerar vid sidan av sina jobb och har en stark arbetslivsförankring. För masterstudenterna blir kursinnehållet något helt annat då de konfronteras med grupper som på riktigt skall ledas och handledas. Att jobba med fiktiva fallbeskrivningar eller höra och läsa om handledning, digitala verktyg eller ledarskap på en föreläsning eller i en text är en sak, att få prova på är ännu bättre. Vi lärare ser stora möjligheter i att utveckla konceptet ytterligare.

För Arcada var det här försöket unikt. Med tanke på framtiden vet vi nu, efter feedback från i synnerhet bachelorstudenterna, att vi behöver lägga mer fokus på att möjliggöra för basgrupperna att lära känna sina handledare bättre i början av processen. Vi behöver satsa på presentationer och träffar (antingen fysiska eller virtuella) mellan gruppen och handledaren som bara har som syfte att synliggöra var och en för varandra.

Vad får då en masterstudent att välja en valfri kurs som denna? Eva Edgren skriver:

”Det gäller att gå utanför sin bekvämlighetszon.

…om jag skulle göra det här en gång till tror jag att jag skulle vara lite modigare och blanda mig mer i diskussionen, allt för att stöda de studerandes lärande.”

Anne Lindholm är inne på samma spår:

” Jag upplever att jag i själva rollen som handledare blev mera insatt och intresserad och mognare i rollen. Rollen som handledare genomfördes på ett för mig annorlunda sätt och det var att tolka olika situationer och hur hantera dem på ett bra sätt. Det var att ta ställning till olika situationer, vilket jag kanske ibland kunde ha varit aktivare i.”

Camilla Nyberg är också glad att hon anmälde sig till kursen:

”…jag är lycklig för att jag hoppade med på denna valfria kurs vilket gav mig många nya tankar, idéer om att vara ledare och handledare…”

Mia Forss och Bettina Brantberg

 

 

Socionomutbildningen

Studierna på socinomutbildningen är mångsidiga och handlingsinriktade. Som utexaminerad socionom jobbar du med olika människor från vaggan till graven. Här kan du ta del av vår aktiva vardag inom programmet.

Contact details

  • E-mail: cki@arcada.fi

More by the same author

  • 01.04.2020 Är det tillåtet att skratta i fängelset?
  • 02.03.2020 Socionom på två sätt på Arcada!
  • 21.01.2020 Min utbyteshöst i Helsingfors
  • 11.11.2019 Folkhögskolebesök på Arcada
  • 20.12.2018 Julen är nära när Sigmund Freud och Lev Vygotsky kommer till Arcada
More posts by Socionomutbildningen

AuthorSocionomutbildningen

Tags#arcadauas, hälsofrämjande, ledarskap, masterstudent, PBL, socionomutbildning

Meet our bloggers

Business / Business / Liiketalous

  • 28.04.2022
    Vem köper mat på nätet i framtiden?

Arcada 25

  • 21.04.2022
    Därför är innovativt entreprenörskapstänk en framgångsfaktor
  • 31.03.2022
    Digitala tvillingar inom ingenjörsvetenskapen – vad är det och varför behöver vi dem?
  • 11.03.2022
    Människan, robotik och AI

International Student Ambassadors

  • 03.02.2022
    Arcada – A Truly International Experience in Helsinki
  • 06.12.2021
    Why I Chose Finland as My Study Destination (and Would Do It All Over Again)
  • 09.02.2021
    Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada

Arcada Research News

  • 21.10.2021
    Märi-projektet framskrider och når delmål
  • 01.06.2021
    Lohkoketjuekosysteeminen tarkastelua hallinnan ja adoption näkökulmasta
  • 19.02.2021
    MäRi – sociala robotar som agenter i vården

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Kultur och media / Culture and Media / Kulttuuri ja media

  • 30.11.2021
    Boom-boom-boomer – kolla hit, detta är politik!
  • 29.11.2021
    Silmän liikkeiden tutkimisesta – osa 2
  • 05.10.2021
    En Filmproduktion i startgropen: av Robert Nordström

Cookies Availability statement

© 2022 Yrkeshögskolan Arcada