• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Köpenhamn – kreativa lärmiljöer och småbarnspedagogik

30.05.2017 Cooperation, Education

Några dagar i april hade jag förmånen att tillsammans med ungefär trettio andra, som på ett eller annat sätt hade anknytning till småbarnspedagogik (allt från privata och kommunala dagvårdsarrangörer, barnträdgårdslärare, utbildare till kulturarbetare och en arkitekt), besöka Köpenhamn för att studera kreativa lärmiljöer inom småbarnspedagogiken.

Vi skulle bekanta oss med unika lärmiljöer i en kreativ stad, så det lovade gott. Och gott blev det. Indelade i mindre grupper hann vi tillsammans besöka 10 daghem som vi sedan delade med varandra genom berättelser varje eftermiddag och kväll. Själv deltog jag i tre av besöken. Med tanke på den nya planen för småbarnspedagogik som skall implementeras i de finländska daghemmen från augusti 2017, kändes resan extra aktuell. Vad är det som vi inom utbildningen behöver tänka på då det gäller lärmiljöer och delaktighet inom småbarnspedagogiken? Hur kan vi lyfta upp de komponenter, som framtidens socionomer, som skall verka inom dagvården som barnträdgårdslärare, kommer att behöva?

De tre daghem som jag  besökte i Köpenhamn hade ett gemensamt och det var en stark idé om att barnet skall stå i centrum och verksamheten skall formas utifrån barnets behov. Självklart, kan tyckas. Men om vi studerar vad det i praktiken innebar, är det inte längre lika självklart. T.ex. individuella sovtider beroende på barnets varierande behov från dag till dag, möjlighet att utforska omgivningen på egen hand i hela daghemmet och delaktigheten i verksamheten genom uppmuntran till egna initiativ, deltagande i matlagning och andra gemensamma projekt, hörde till vardagen på de danska daghem vi besökte. Det som imponerade var också den samhällsförankring och personalens reflektion kring pedagogikens betydelse ur ett större sammanhang än individens, som imponerade. Man hade alltså här kombinerat tanken på barnet i centrum men med betoning hens tillhörighet i gruppen, familjen och samhället.

Föräldrarna gjordes delaktiga i verksamheten genom att de välkomnades att själva ställa på kaffe om de kände för att stanna en stund, de uppmuntrades till gemensam aktivitet genom att det på inbjudan till barn- och föräldrakvällen stod “baka gärna något att ta med, om du hinner” och genom att överhuvudtaget göra atmosfären så avslappnad som möjligt. Personalen betonade också vikten av att de själva vara delaktiga i barnens verksamhet. På inget daghem såg vi personalen stå och övervaka barnen. Tack vara att man jobbade med barnen i smågrupper (3-4- barn) under stora delar av dagen var den vuxna alltid starkt engagerad i barnens verksamhet. Framförallt betonades här den lustfyllda, uppmuntrande kontakten till den enskilda individen.

Vi fick det bekräftat att kreativa lärmiljöer är långt mer än inspirerande utrymmen. Utrymmena var tidvis ganska slitna och kanske inte alla gånger helt praktiska, men på alla ställen såg man möjligheter snarare än hinder. Det var t.ex. helt ok att småbarnsavdelningen var placerad högst uppe i en gammal skolbyggnad, där barnen varje dag fick kliva upp för långa stentrappor för att komma upp till sig (se en av bilderna). Utemiljön hade man satsat på och där fanns allt från träd att klättra i och väggar att måla på, en i marken infälld trampolin att hoppa på och små stugor att gömma sig i. Också dessa miljöer vittnade om tron på barnets förmåga och målet var att inspirera till rörelse och gemensamma upplevelser. På ett av de daghem vi besökte betonade man den ekologiska matens betydelse. Estetiken var viktig och man instagrammade måltidsbider. Också här kunde barnen vara med i köket och delta i matlagningen.

Resan gav många tankar om vad barncentrering och verklig delaktighet egentligen betyder. Ett stort tack för stipendiet som utdelades av Svenska kulturfonden och Brita Maria Renlunds minne som möjliggjorde denna resa!

Ytterligare inlägg om studiebesöken kan ni läsa på:

  1. Sydkustens landskapsförbunds blogg där utbildningsplanerare Matias Österberg har skrivit om resan: http://www.sydkusten.fi/material/blogg/article-41745-58562-dansk-smabarnspedagogik (External link)
  2. Luckans blogg där Larrie Griffis har skrivit om temat: http://luckan.fi/wonderful-wonderful-copenhagen/ (External link)
  3. En insändare i Hufvudstadsbladet ( samma insändare fanns i Vasabladet ) där undertecknad tillsammans med Jennie Calenius från Prakticum, Jan-Eric Mansikka från Helsingfors Universitet och Ann-Katrin Svensson från Åbo Akademi har reflekterat över besöket: https://www.hbl.fi/artikel/ett-paradigmskifte-med-mera-delaktighet-och-samarbete-pa-daghemmen/ (External link)

Bettina Brantberg /examensansvarig lektor för socionomutbildningen

Socionomutbildningen

Studierna på socinomutbildningen är mångsidiga och handlingsinriktade. Som utexaminerad socionom jobbar du med olika människor från vaggan till graven. Här kan du ta del av vår aktiva vardag inom programmet.

Contact details

More by the same author

  • 01.04.2020 Är det tillåtet att skratta i fängelset?
  • 02.03.2020 Socionom på två sätt på Arcada!
  • 21.01.2020 Min utbyteshöst i Helsingfors
  • 11.11.2019 Folkhögskolebesök på Arcada
  • 20.12.2018 Julen är nära när Sigmund Freud och Lev Vygotsky kommer till Arcada
More posts by Socionomutbildningen

AuthorSocionomutbildningen

Tagsköpenhamn, småbarnspedagogik, socionomutbildningen, Studieresa

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching
  • 03.01.2023
    Not All Who Wander Are Lost

Arcada 25

  • 08.02.2023
    Unga studenter – vi behöver tänka i entreprenöriella banor!
  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI
  • 07.11.2022
    Om att stå stadigt när det blåser som mest

Arcada Research News

  • 15.03.2023
    Key factors for successful collaboration identified in the SMARTNET project
  • 10.03.2023
    Student blog: European Convention on Human Rights and the Protection of Private Life, Freedom of Expression and Access to Information in a Digital Age
  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Ergoterapi

  • 02.02.2023
    Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023
    CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022
    Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv

Energy and Material Technology labs

  • 17.05.2022
    DIGIMANU2 – Digital utveckling av Arcadas ingenjörsutrymmen
  • 18.02.2021
    DIGIMANU – Digitala laboratoriemiljöer
  • 17.07.2020
    Our new research project ‘’ALL-IN for Plastics Recycling’’ at its start phase

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada