• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Inspiration i Linköping: PBL-nätverk och simulering – Tre små lärare ute och cyklar

01.06.2017 Cooperation, Education

Tre lärare från Arcadas socionomprogram reste till Linköping i maj 2017 för att delta i PBL-nätverksträffen den 18-19 maj. Vi ville samtidigt passa på att bekanta oss med enheten Clinicum vid Linköpings universitet. Resan var möjlig att göra inom ramen för Erasmus lärarutbyte.

I Linköping bekantade vi oss först med Simuleringsenheten Clinicum. Enheten fungerar inom den medicinska fakulteten, men i diskussionerna med enhetschefen Anne-Christine Persson hittade vi snabbt beröringspunkter till socionomens arbetsfält. Ann-Christine berättade hur man använder simulering som ett sätt att i en trygg miljö konkret få öva på olika situationer som man senare, t.ex. under praktik och arbetsliv förväntas kunna hantera. Simuleringen fungerar som en del i den problembaserade läroprocessen, och man är noga med att göra situationerna så verklighetstrogna som möjligt. Man involverar bl.a. simulerade och proffspatienter/klienter för att studenterna ska få öva sig i att hantera vissa konkreta situationer. Klienterna hade fått en kort utbildning av en dramapedagog för att kunna leva sig in i rollen så bra som möjligt. Situationer som handlar om bemötande, kartläggningssamtal, professionellt förhållningssätt tex vid konflikter och kriser kunde vara områden som kunde vara intressanta att simulera från socionomens perspektiv.

De följande två dagarna, 18-19 maj, deltog vi i PBL-nätverkets träff. Nätverket är grundat för lärare, studenter, utbildningsledare och pedagogiska utvecklare, främst från rikssvenska universitet och högskolor. Också Arcada deltar aktivt i nätverket, och  PBL-nätverket träffades förra gången i Arcada i oktober 2016. PBL nätverkets huvudsakliga syfte är att främja samverkan och erfarenhetsutbyte när det gäller genomförande och utveckling av PBL inom högre utbildning.

Tema för nätverkets träff denna gång var “organisation av PBL och basgruppsarbete utifrån nya förutsättningar och möjligheter i en digital värld”. Denna gång samlade träffen ca 35 deltagare, som tillsammans på basen av korta anföranden diskuterade och delade erfarenheter kring lärande i nätbaserade och blandade lärmiljöer, digitala verktyg och pedagogik.

Aktuella frågeställningar som många tampades med handlar om hur studenterna ska känna sig delaktiga i universitetens ofta slutna digitala plattformar. Beställningen att vidareutveckla digitala lösningar var bekant för de flesta deltagare, samtidigt som många förhöll sig kritiskt till snabba och ensidiga lösningar. Studentrepresentanten lyfte upp att vi kan ha hur fina tekniska lösningar, som helt, men det som är avgörande för studentens motivation är den inspirerade och involverande läraren!

Pedagogiska samtal fördes inte bara inom universitetets väggar. Vi lånade bl.a. hotellets cyklar och bekantade oss med staden. På torsdag kväll njöt vi av sommaren på båten Esperanza där det visade sig att vissa av nätverkets medlemmar har många strängar på sin lyra (i detta fall gitarr).

Detta år är ett jubileumsår för PBL-nätverket. Detta firas i Linköping på hösten 2017!

/Eivor Söderström, Ingmar Sigfrids och Bettina Brantberg

Socionomutbildningen

Studierna på socinomutbildningen är mångsidiga och handlingsinriktade. Som utexaminerad socionom jobbar du med olika människor från vaggan till graven. Här kan du ta del av vår aktiva vardag inom programmet.

Contact details

More by the same author

  • 01.04.2020 Är det tillåtet att skratta i fängelset?
  • 02.03.2020 Socionom på två sätt på Arcada!
  • 21.01.2020 Min utbyteshöst i Helsingfors
  • 11.11.2019 Folkhögskolebesök på Arcada
  • 20.12.2018 Julen är nära när Sigmund Freud och Lev Vygotsky kommer till Arcada
More posts by Socionomutbildningen

AuthorSocionomutbildningen

TagsErasmus, Linköping, PBL, PBL-nätverk, pedagogik, socionomutbildningen

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 27.04.2023
    Vappu – Finland’s most thrilling and adventurous national holiday
  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching

Arcada 25

  • 23.03.2023
    Samarbete mellan företag och högskola – risk eller möjlighet?
  • 08.02.2023
    Unga studenter – vi behöver tänka i entreprenöriella banor!
  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI

Arcada Research News

  • 15.03.2023
    Key factors for successful collaboration identified in the SMARTNET project
  • 10.03.2023
    Student blog: European Convention on Human Rights and the Protection of Private Life, Freedom of Expression and Access to Information in a Digital Age
  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Ergoterapi

  • 02.02.2023
    Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023
    CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022
    Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv

Energy and Material Technology labs

  • 17.05.2022
    DIGIMANU2 – Digital utveckling av Arcadas ingenjörsutrymmen
  • 18.02.2021
    DIGIMANU – Digitala laboratoriemiljöer
  • 17.07.2020
    Our new research project ‘’ALL-IN for Plastics Recycling’’ at its start phase

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada