• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Studiebesök på Doba business school

12.06.2017 Education, Projects, Research

Inför lanseringen av nätbaserade masterutbildningar i hälsa och välfärd gjorde några medarbetare från Arcada ett besök hos Doba business school i Maribor, Slovenien. Doba business school har en lång erfarenhet att ha alla sina utbildningar på nätet. Doba har 1100 studenter med fem masters- och fem bachelorsutbildninar. Dessa går på fyra språk. Under två späckade dagar fick vi lyssna till hur de bygger upp nätkurser, vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Det var två inspirerande dagar som bekräftade mycket av de tankar och erfarenheter som redan finns på Arcada. Bland annat att sträva efter ett konstruktivistiskt och kollaborativt lärande och vikten av ha klara strukturer och ge kontinuerlig feedback åt studenterna. Men det kom även fram nya idéer och goda råd på hur man kan behålla kvaliteten i helt nätbaserade utbildningar. Bland annat vikten av en (eller flera beroende på kursens storlek) extra handledare under kurserna och att kunna ge både teknisk och pedagogisks stöd för studenterna under kursens gång. Doba satsar även mycket på att träna upp sina lärare.

Arcada verkar ha alla förutsättningar att själva skapa nätbaserade utbildningar. Naturligt krävs en hel del planering och tankearbete. Samtidigt behövs en fokusering på att utveckla lärarnas nätpedagogiska kompetenser och att alla pedagogiska och tekniska stödfunktionerna är i funktion. Men med hjälp av erfarenheterna från Doba, god planering och våra egna innovativa (“out of the box”) idéer så  är vi övertygad om att Arcada kan få slagkraftiga nätbaserade utbildningar.

Vill ni fördjupa er i Dobas verksamhet så skrivs det en rapport som snart publiceras.

/Filip Levälahti

 

Pedagogerna

Denna blogg är arkiverad och inaktiv.

Contact details

More by the same author

  • 10.10.2019 Our new students are curious and motivated to learn!
  • 05.08.2019 Toteemi Summer Reflections from Arcada
  • 23.03.2019 Framtidens lärandekontext –tankar om robotar, kodning, AI och soft skills
  • 12.03.2019 Knowledge sharing and collaboration as a part of the Toteemi project – Smart learning at Novia University of Applied Sciences
  • 01.11.2017 Jobbar du studentcentrerat redan det första studieåret?
More posts by Pedagogerna

AuthorPedagogerna

Tagsdoba, nätbaserad, online, studiebesök

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching
  • 03.01.2023
    Not All Who Wander Are Lost

Arcada 25

  • 08.02.2023
    Unga studenter – vi behöver tänka i entreprenöriella banor!
  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI
  • 07.11.2022
    Om att stå stadigt när det blåser som mest

Arcada Research News

  • 15.03.2023
    Key factors for successful collaboration identified in the SMARTNET project
  • 10.03.2023
    Student blog: European Convention on Human Rights and the Protection of Private Life, Freedom of Expression and Access to Information in a Digital Age
  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Ergoterapi

  • 02.02.2023
    Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023
    CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022
    Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv

Energy and Material Technology labs

  • 17.05.2022
    DIGIMANU2 – Digital utveckling av Arcadas ingenjörsutrymmen
  • 18.02.2021
    DIGIMANU – Digitala laboratoriemiljöer
  • 17.07.2020
    Our new research project ‘’ALL-IN for Plastics Recycling’’ at its start phase

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada