• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Storgruppspedagogik – Ped Café 5.2.2014

25.02.2015 Education, Research

En av de stora pedagogiska utmaningarna på Arcada som lyfts fram i olika sammanhang är de allt större studerandegrupperna. Februari månads Pedcafé hade som rubrik ”Storgruppspedagogik”. Tematiken diskuterades utgående från fyra frågeställningar:

  1. Vilka pedagogiska strategier kan utnyttjas för lyckade, meningsfulla och individualiserade lärprocesser i storgrupp?
  2. Vad är en storgrupp? 50, 120 eller 200 studenter?
  3. Vilka stöd kan byggas upp på systemnivå? Hur kan man organisera lärandet, handledning och tutorering, kamratstöd?
  4. Är examination i storgrupp en speciell utmaning?

Tematiken dryftades aktivt ur många olika synvinklar. En gemensam uppfattning var att gruppstorleken är situationsbunden och att aktivitet och dialog är det centrala i lärprocessen oberoende av hur många studenter det handlar om. Ju större grupp, desto viktigare med planering av och genomtänkt struktur för de pedagogiska aktiviteterna. Det krävs flexibilitet av läraren gällande både undervisningsutrymmen och -metoder.

Deltagarna i caféet kom fram med egna erfarenheter och nya idéer för att befrämja aktivt lärande i storgrupp. Olika metoder för att skapa möjligheter för alla att samtala och stöda individualisering reflekterades. Exempel som nämndes var roterande grupparbete och aktivering till delaktighet med hjälp av rörelse, penna och papper eller virtuella verktyg. Olika former av undervisning som kombination mellan att samla alla i samma rum och inslag av arbete i mindre grupper utanför klassrummet för att öka samverkan och delaktighet hade man överlag goda erfarenheter av. Man var också rätt enig om att examination i stora grupper är speciellt utmanande. En modell som togs fram var att ställa högre krav på studenternas insatser i form av att självständigt läsa litteratur, som sedan i samband med examination komprimeras till högst en sida text. Flera olika modeller för lärarlags- och studentmedverkan i examinationer diskuterades också.

Mitt helhetsintryck av diskussionen var att det finns mycket kunnande och kompetens att bygga på. Det som krävs är inspiration, mod att våga pröva nytt och tillit till studenternas egna insatser.

/Camilla Wikström-Grotell

Pedagogerna

Det händer mycket på Arcada. Här vill i lyfta fram det pedagogiska arbetet. Vi som skriver jobbar på olika sätt med pedagogisk utveckling. Vi vill bland annat bolla idéer och tankar med dig. [http://ped.arcada.fi]

Contact details

  • support.elearning@arcada.fi

More by the same author

  • 10.10.2019 Our new students are curious and motivated to learn!
  • 05.08.2019 Toteemi Summer Reflections from Arcada
  • 23.03.2019 Framtidens lärandekontext –tankar om robotar, kodning, AI och soft skills
  • 12.03.2019 Knowledge sharing and collaboration as a part of the Toteemi project – Smart learning at Novia University of Applied Sciences
  • 01.11.2017 Jobbar du studentcentrerat redan det första studieåret?
Read more

AuthorPedagogerna

Tagspedagogik, pedcafé, storgruppspedagogik

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 19.01.2021 My Master’s Journey
  • 16.12.2020 A day in the life of an International Business student

Arcada Research News

  • 15.12.2020 The Ministry of Education and Culture funds Arcada’s new research programme
  • 25.11.2020 Arcada’s researchers are contributing to the development of an ethical assessment of Artificial Intelligence

The NURED Project

  • 28.02.2020 Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019 The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019 The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Vårdprogrammet

  • 16.04.2019 Nurses’ Confidence in Medication Administration

Arcada Entrepreneurship

  • 23.04.2019 Strategy Workshop – Paul D. Savage
  • 16.04.2019 Tieto visit- An emphatic building for activity based working style
  • 12.04.2019 Från post it-lappar till konkret förändring – ett recept till vinnande koncept

Kultur och Media / Culture and Media

  • 22.12.2020 Creativity: A Multidisciplinary Systematic Literature Review by Özgür Ak
  • 15.12.2020 Instagram Brand Awareness among fitness minded female millennials. Do values behind the company increase follower base more efficiently than mere advertising? by Polina Kantola
  • 04.11.2020 Mobile journalism in Finnish TV-news broadcasting – The impact on news storytelling

Availability statement

© 2021 Yrkeshögskolan Arcada