• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Storgruppspedagogik – Ped Café 5.2.2014

25.02.2015 Education, Research

En av de stora pedagogiska utmaningarna på Arcada som lyfts fram i olika sammanhang är de allt större studerandegrupperna. Februari månads Pedcafé hade som rubrik ”Storgruppspedagogik”. Tematiken diskuterades utgående från fyra frågeställningar:

  1. Vilka pedagogiska strategier kan utnyttjas för lyckade, meningsfulla och individualiserade lärprocesser i storgrupp?
  2. Vad är en storgrupp? 50, 120 eller 200 studenter?
  3. Vilka stöd kan byggas upp på systemnivå? Hur kan man organisera lärandet, handledning och tutorering, kamratstöd?
  4. Är examination i storgrupp en speciell utmaning?

Tematiken dryftades aktivt ur många olika synvinklar. En gemensam uppfattning var att gruppstorleken är situationsbunden och att aktivitet och dialog är det centrala i lärprocessen oberoende av hur många studenter det handlar om. Ju större grupp, desto viktigare med planering av och genomtänkt struktur för de pedagogiska aktiviteterna. Det krävs flexibilitet av läraren gällande både undervisningsutrymmen och -metoder.

Deltagarna i caféet kom fram med egna erfarenheter och nya idéer för att befrämja aktivt lärande i storgrupp. Olika metoder för att skapa möjligheter för alla att samtala och stöda individualisering reflekterades. Exempel som nämndes var roterande grupparbete och aktivering till delaktighet med hjälp av rörelse, penna och papper eller virtuella verktyg. Olika former av undervisning som kombination mellan att samla alla i samma rum och inslag av arbete i mindre grupper utanför klassrummet för att öka samverkan och delaktighet hade man överlag goda erfarenheter av. Man var också rätt enig om att examination i stora grupper är speciellt utmanande. En modell som togs fram var att ställa högre krav på studenternas insatser i form av att självständigt läsa litteratur, som sedan i samband med examination komprimeras till högst en sida text. Flera olika modeller för lärarlags- och studentmedverkan i examinationer diskuterades också.

Mitt helhetsintryck av diskussionen var att det finns mycket kunnande och kompetens att bygga på. Det som krävs är inspiration, mod att våga pröva nytt och tillit till studenternas egna insatser.

/Camilla Wikström-Grotell

Pedagogerna

Denna blogg är arkiverad och inaktiv.

Contact details

More by the same author

  • 10.10.2019 Our new students are curious and motivated to learn!
  • 05.08.2019 Toteemi Summer Reflections from Arcada
  • 23.03.2019 Framtidens lärandekontext –tankar om robotar, kodning, AI och soft skills
  • 12.03.2019 Knowledge sharing and collaboration as a part of the Toteemi project – Smart learning at Novia University of Applied Sciences
  • 01.11.2017 Jobbar du studentcentrerat redan det första studieåret?
More posts by Pedagogerna

AuthorPedagogerna

Tagspedagogik, pedcafé, storgruppspedagogik

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching
  • 03.01.2023
    Not All Who Wander Are Lost

Business / Business / Liiketalous

  • 29.12.2022
    A cryptocurrency stakeholder group that can bring about change to current cryptocurrency regulation
  • 19.12.2022
    Hur utreda uppfattningar bakom förändrande köpvanor – snabbt och effektivt?
  • 28.11.2022
    Praktik som inkörsport till affärslivet och det finländska samhället

Arcada 25

  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI
  • 07.11.2022
    Om att stå stadigt när det blåser som mest
  • 03.10.2022
    Dags att ta tempen på jubileumsinsamlingen

Arcada Research News

  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI
  • 21.10.2021
    Märi-projektet framskrider och når delmål
  • 01.06.2021
    Lohkoketjuekosysteeminen tarkastelua hallinnan ja adoption näkökulmasta

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Kultur och media / Culture and Media / Kulttuuri ja media

  • 09.01.2023
    Corona, never forget
  • 21.12.2022
    Exploring value co-creation and brand loyalty in online communities in China.
  • 08.12.2022
    Humanisation of Media on Social Media

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada