• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Pedcafé 27.2.2014 – alternativ till föreläsningar?

06.03.2014 Student Life

Pedcafé den 27.2 kom igång trots diverse plötsliga annulleringar, och var slutligen lyckat även denna gång.

Vi inledde med en kort presentation (by proxy) av Micke Forsströms projektbaserade approach. Det som är uttalat i Mickes upplägg är att det gruppbaserade projektarbetet inleds tidigt i kursen, med tydligt uttalade ansvarsområden för alla i gruppen. Detta eliminerar free-riders för alla måste ta sitt ansvar för helheten. Det andra var en tydlig sekvensering, som bidrar till att arbetet framskrider. Detta är ett drag som förekommer t.ex. i många MOOCs, och i olika diskussioner har kolleger vittnat om att stora, lösa tidsramar alltför ofta leder till att åtminstone en del studenter tar itu med uppgifterna för sent, i värsta fall med följden att de inte alls mäktar med alla uppgifterna.

Som ytterligare positiva drag i Mickes upplägg kan nämnas autenticiteten i det att grupperna fick uppdraget att ta itu med ett verkligt uppdrag, t.ex. att bygga upp en fungerande nätbutik. Det andra är att studenterna hade en viss frihet att utforma uppdraget inom givna ramar, vilket säkert ökar motivationen. Ytterligare ett drag är att hela projektet så tydligt knyter an till studenternas framtida arbetsliv, och att uppdraget krävde att de kombinerar kompetenser från tidigare kurser och bygger på med nya.

Diskussionen i de två borden var livlig, och vi kom även in på den förestående läroplansreformen och den chans vi har att där skapa meningsfulla och funktionella helheter, i stället för att examinera isolerad, atomistisk kunskap.

Pedagogerna

Det händer mycket på Arcada. Här vill i lyfta fram det pedagogiska arbetet. Vi som skriver jobbar på olika sätt med pedagogisk utveckling. Vi vill bland annat bolla idéer och tankar med dig. [http://ped.arcada.fi]

Contact details

  • support.elearning@arcada.fi

More by the same author

  • 10.10.2019 Our new students are curious and motivated to learn!
  • 05.08.2019 Toteemi Summer Reflections from Arcada
  • 23.03.2019 Framtidens lärandekontext –tankar om robotar, kodning, AI och soft skills
  • 12.03.2019 Knowledge sharing and collaboration as a part of the Toteemi project – Smart learning at Novia University of Applied Sciences
  • 01.11.2017 Jobbar du studentcentrerat redan det första studieåret?
Read more

AuthorPedagogerna

Tagse-learning, pedagogik, pedcafé, project

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 19.01.2021 My Master’s Journey
  • 16.12.2020 A day in the life of an International Business student

Arcada Research News

  • 15.12.2020 The Ministry of Education and Culture funds Arcada’s new research programme
  • 25.11.2020 Arcada’s researchers are contributing to the development of an ethical assessment of Artificial Intelligence

The NURED Project

  • 28.02.2020 Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019 The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019 The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Vårdprogrammet

  • 16.04.2019 Nurses’ Confidence in Medication Administration

Arcada Entrepreneurship

  • 23.04.2019 Strategy Workshop – Paul D. Savage
  • 16.04.2019 Tieto visit- An emphatic building for activity based working style
  • 12.04.2019 Från post it-lappar till konkret förändring – ett recept till vinnande koncept

Kultur och Media / Culture and Media

  • 22.12.2020 Creativity: A Multidisciplinary Systematic Literature Review by Özgür Ak
  • 15.12.2020 Instagram Brand Awareness among fitness minded female millennials. Do values behind the company increase follower base more efficiently than mere advertising? by Polina Kantola
  • 04.11.2020 Mobile journalism in Finnish TV-news broadcasting – The impact on news storytelling

Availability statement

© 2021 Yrkeshögskolan Arcada