• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Lärarteam på PedCafé

PedCafé

22.04.2013 Education, Events

Ungefär en gång i månaden samlas ett antal intresserade till PedCafé där vi samtalar om olika aktuella pedagogiska teman. Temat för senaste PedCafé var lärarteam.

Mervi, Christel och Calle delade med sig av sina erfarenheter av att jobba i lärarteam. Lärarteam handlar om att flera lärare är med och drar samma kurs och målet är att det ska ske en synergieffekt där nyttat är mer än om en ensam lärare tar hand om kursen.

När man är fler, som t ex föreläser, kan den ena bygga vidare och förtydliga det den andra sagt säger Mervi. Alla är också överens om att de olika erfarenheterna och personligheter i ett lärarteam kompletterar varandra.

Som vanligt dök det upp flera frågor i diskussionen. Hur är det då om lärarna i ett team har olika åsikter? Är man en teamplayer kanske man kan dra nytta av dessa olikheter. Antagligen är det dessa olikheter som ger den omtalade synergieffekten. När studenterna får olika synvinklar om ett ämne tvingas de att tänka för att själva bilda sig en uppfattning.

En annan fråga som dök upp var timresurseringen. Blir det inte extra mycket timmar om man t ex är två personer som undervisar samtidigt? Enligt Calle så räknar man inte timmarna om man trivs med det man gör. Å andra sidan behöver inte timresurserna öka även om man beslutat sig om att jobba i team.

Ytterligare en fråga var om lärarteam passar alla lärare och program. Den frågan fick inget direkt svar men troligen skulle alla ha nytta av att någon gång ha provat på att jobba som team. Om inget annat så kanske man utvecklar sig själv.

Hur kan man då utveckla tanken om lärarteam? T ex kom tanken upp att en kombination av lärarteam och flipped classroom skulle kunna vara ett alternativ som skulle öka kvaliteten på kurserna? Christel efterlyste även en “lärarpool” där man kan plocka lärarresurser till sin kurs när det behövs.

Det dyker upp många nya intressanta tankar på våra PedCaféer. Kom med nästa gång så får du se. Då är temat “Förstår studenterna din kursbeskrivning?”. Datumet är 16.5 kl. 14:15 i Oasis (C3).

 

/ Filip Levälahti

 

PedCafé

Pedagogerna

Denna blogg är arkiverad och inaktiv.

Contact details

More by the same author

  • 10.10.2019 Our new students are curious and motivated to learn!
  • 05.08.2019 Toteemi Summer Reflections from Arcada
  • 23.03.2019 Framtidens lärandekontext –tankar om robotar, kodning, AI och soft skills
  • 12.03.2019 Knowledge sharing and collaboration as a part of the Toteemi project – Smart learning at Novia University of Applied Sciences
  • 01.11.2017 Jobbar du studentcentrerat redan det första studieåret?
More posts by Pedagogerna

AuthorPedagogerna

Tagslärarteam, pedagogik, pedcafé

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching
  • 03.01.2023
    Not All Who Wander Are Lost

Business / Business / Liiketalous

  • 29.12.2022
    A cryptocurrency stakeholder group that can bring about change to current cryptocurrency regulation
  • 19.12.2022
    Hur utreda uppfattningar bakom förändrande köpvanor – snabbt och effektivt?
  • 28.11.2022
    Praktik som inkörsport till affärslivet och det finländska samhället

Arcada 25

  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI
  • 07.11.2022
    Om att stå stadigt när det blåser som mest
  • 03.10.2022
    Dags att ta tempen på jubileumsinsamlingen

Arcada Research News

  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI
  • 21.10.2021
    Märi-projektet framskrider och når delmål
  • 01.06.2021
    Lohkoketjuekosysteeminen tarkastelua hallinnan ja adoption näkökulmasta

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Kultur och media / Culture and Media / Kulttuuri ja media

  • 09.01.2023
    Corona, never forget
  • 21.12.2022
    Exploring value co-creation and brand loyalty in online communities in China.
  • 08.12.2022
    Humanisation of Media on Social Media

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada