• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Framtidens lärandekontext –tankar om robotar, kodning, AI och soft skills

23.03.2019 Education, Projects

Vi hade med några kolleger förmånen att besöka BETT (External link) i London i slutet av januari. Det är en stor tillställning i Excel och handlar om utbildning och teknologi (EdTech).

Kodning och robotar dominerade på mässan. Det fick mig att börja tänka på vad det betyder för oss i högre utbildningen, på Arcada. För vem är robotarna? För vem är kodningen? Skall en modern högskola ha robotar? Ska vi utbilda alla till att ha grunder i kodning. Ska vi i vårdprogrammen lära ut hur man kan koda/styra en servicerobot, ska vi inom företagsekonomi, i våra service design kurser fokusera på hur nya tjänster och ny service kan utvecklas och uppstå med hjälp av robotik. Borde vi ha en egen kodarskola? Eller, är kodning ngt som sköts av AI framöver (-vi behöver inte lära ut kodning alls längre?)? Andra kompetenser blir också viktiga. Vilka?

Rapporter och insikter från SITRA (External link) men också insikter från SLUSH Edtech (External link) kan hjälpa oss att hitta rätt i komptensdjungeln då vi söker framtidsrelevanta kompetenser: lärande kompetens och övriga soft skills, arbetslivskompetenser såsom ledarskap, empati, innovation, kollaboration osv.

Hur kan vi förbereda studenterna på ett arbetsliv som vi inte vet vad är? En intressant tanke jag presenterar här är tanken om den egna professionen. Det vill säga, om man tänker på sitt eget yrke eller det man tänker att man skall bli när man blir stor och sen försöker tänka på vad allt som kan automatiseras och förutspås i det yrket/jobbet -VAD BLIR KVAR? VAD VILL VI ATT BLIR KVAR? Det kan, tror jag, vara en tankeväckande övning. Detta är också något som tankesmedjan Demos (External link) tagit upp i sina framtidsdiskussioner –vad blir kvar.

Jag anser att vi borde sätta mera tid på att trigga en nyfikenhet inför framtiden. En nyfikenhet som också innebär att man ser möjligheter i tekniken och i AI. Dock, inte så att man förhåller sig okritiskt och orefleketerat och /eller oetiskt till de nya möjligheterna. Robotarna räddar ju inte världen, inte AI heller. Men, om man tror på det man såg i London så ja – industriella robotar och service robotar kommer allt mer. Det finns ofantligt många lösningar redan nu. Välj dock att vara reflektiva inför detta!

Jag ser det som verkligen intressant att följa med i en tid av snabb utveckling. Det står ändå klart att sk soft skills behövs i framtiden. Vilken tur! De jobb som finns kommer att förändras och visst robotar tar över en del. Därför måste vi förstå vad det betyder och blir framsynta och vara medskapare till nya former av jobb som uppstår.

På Arcada jobbar vi på åtminstone tre nationella spetsprojekt där dessa saker är på agendan: Toteemi är ett projekt som skall stärka samarbete med arbetslivet samt främja utveckling av sk arbetslivskompetenser och validering av de samma. EAMK fokuserar tex på online lösning för lärandet samt på att utveckla digitala kompetenser på högskolorna överlag. HELLA, Higher education learning lab, där man pedagogiskt funderar på framtidens högskolepedagogik och vad som behövs för var och en verksam inom den högre utbildningen bla.

Länkar till projekten:

  • https://hella60.com/en/ (External link)
  • https://www.eamk.fi/sv/framsida/ (External link)
  • http://www.amktoteemi.fi/ (External link)

 

/Christa Tigerstedt

Pedagogerna

Denna blogg är arkiverad och inaktiv.

Contact details

More by the same author

  • 10.10.2019 Our new students are curious and motivated to learn!
  • 05.08.2019 Toteemi Summer Reflections from Arcada
  • 12.03.2019 Knowledge sharing and collaboration as a part of the Toteemi project – Smart learning at Novia University of Applied Sciences
  • 01.11.2017 Jobbar du studentcentrerat redan det första studieåret?
  • 19.06.2017 Open Networked Learning – #ONL172
More posts by Pedagogerna

AuthorPedagogerna

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching
  • 03.01.2023
    Not All Who Wander Are Lost

Arcada 25

  • 08.02.2023
    Unga studenter – vi behöver tänka i entreprenöriella banor!
  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI
  • 07.11.2022
    Om att stå stadigt när det blåser som mest

Arcada Research News

  • 15.03.2023
    Key factors for successful collaboration identified in the SMARTNET project
  • 10.03.2023
    Student blog: European Convention on Human Rights and the Protection of Private Life, Freedom of Expression and Access to Information in a Digital Age
  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Ergoterapi

  • 02.02.2023
    Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023
    CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022
    Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv

Energy and Material Technology labs

  • 17.05.2022
    DIGIMANU2 – Digital utveckling av Arcadas ingenjörsutrymmen
  • 18.02.2021
    DIGIMANU – Digitala laboratoriemiljöer
  • 17.07.2020
    Our new research project ‘’ALL-IN for Plastics Recycling’’ at its start phase

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada