• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Digitalisering som verktyg eller kontext?

13.02.2017 Education

Den 9e februari hade vi årets första PedCafé. Utgångspunkten för diskussionen var responsen på den enkät som skickats ut åt alla lärare angående digitalisering, itslearning och support. Med rubriken “Digitalisering som verktyg eller kontext?” ville vi peka på skillnaden att enbart flyta med den digitala utvecklingen och att ta kontroll över den och utnyttja de digitala möjligheter som finns. D.v.s. styr digitaliseringen dig eller har du den digitala kompetens som krävs för att ta vara på möjligheterna och utveckla undervisningen?

I enkäten framkom att lärarna på Arcada använder sig i stor utsträckning av digitala möjligheter i undervisningen. Majoriteten undervisar och kommunicerar med digitala verktyg som t.ex. vår lärplattform. Det finns även en mycket stor tilltro till att digitala verktyg ger ett mervärde i undervisningen och lärarna är väldigt positiva till att pröva på nya sätt att undervisa. Sammanfattar man kommentarerna på frågan “Vad anser du digitalisering är/bör vara  i en utbildningskontext” så blir det ungefär:

“(Fenomenet) Digitalisering är ett verktyg eller en hjälp som ger ett mervärde, stöder och triggar lärandet och underlättar lärarens arbetsbelastning.”

I många fall används digitaliseringen i undervisningen till att reproducera klassrumsfunktioner. Många lärare utnyttjar t.ex. enbart möjligheten att distribuera material åt studenter via en lärplattform. Detta fungerar om undervisningen i främst är klassrumsbaserad. Men ju mer nätbaserad kursen är desto viktigare är det att fokusera på intuitiva strukturer och tydlig kommunikation. Dessutom erbjuder digitaliseringen, som följd av den digitala utvecklingen, möjligheter till pedagogiska innovationer och nytänkande.

Behov för utveckling och konkreta förslag

I enkäten kom det fram främst tre utvecklingsområden för att kunna utveckla nätbaserad undervisning. Dessa är:

  • Tid för att kunna sätta sig in i, utveckla och planera nätbaserad undervisning
  • Tekniskt stöd och resurser för att våga testa på nya sätt att arbeta
  • Pedagogisk handledning och inspiration av kollegor om vad som fungerar och hur man kan arbeta

Efter en intressant och givande diskussion i PedCafét kom vi fram till några konkreta förslag.

En av dem var att jobba på att ge tillfällen att kunna dela erfarenheter och kunnande inom Arcada. Mycket görs och har gjorts när det gäller nätpedagogik och det finns en hel del erfarenhet och kunnande bland medarbetarna. Frågan är hur man kan dela med sig av detta?

Ett annat konkret förslag var att kunna skapa en kursmall som skulle kunna användas. Detta skulle vara som stöd när man bygger upp en nätbaserad kurs genom att använda sig av en välbeprövad nätundervisning. Förutom själva kurdesignen så skulle det även (eller främst) innehålla ett pedagogiskt förhållningssätt till hur man bäst undervisar nätbaserat.

 

Vi ser fram emot flera tillfällen att tillsammans utveckla vår kompetens gällande nätbaserad undervisning.

 

/Filip Levälahti

Pedagogerna

Denna blogg är arkiverad och inaktiv.

Contact details

More by the same author

  • 10.10.2019 Our new students are curious and motivated to learn!
  • 05.08.2019 Toteemi Summer Reflections from Arcada
  • 23.03.2019 Framtidens lärandekontext –tankar om robotar, kodning, AI och soft skills
  • 12.03.2019 Knowledge sharing and collaboration as a part of the Toteemi project – Smart learning at Novia University of Applied Sciences
  • 01.11.2017 Jobbar du studentcentrerat redan det första studieåret?
More posts by Pedagogerna

AuthorPedagogerna

Tagsdigitalisering, itslearning, pedcafé, undervisning

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching
  • 03.01.2023
    Not All Who Wander Are Lost

Arcada 25

  • 23.03.2023
    Samarbete mellan företag och högskola – risk eller möjlighet?
  • 08.02.2023
    Unga studenter – vi behöver tänka i entreprenöriella banor!
  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI

Arcada Research News

  • 15.03.2023
    Key factors for successful collaboration identified in the SMARTNET project
  • 10.03.2023
    Student blog: European Convention on Human Rights and the Protection of Private Life, Freedom of Expression and Access to Information in a Digital Age
  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Ergoterapi

  • 02.02.2023
    Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023
    CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022
    Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv

Energy and Material Technology labs

  • 17.05.2022
    DIGIMANU2 – Digital utveckling av Arcadas ingenjörsutrymmen
  • 18.02.2021
    DIGIMANU – Digitala laboratoriemiljöer
  • 17.07.2020
    Our new research project ‘’ALL-IN for Plastics Recycling’’ at its start phase

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada