• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Digitala verktyg i PedCafé

30.11.2015 Education

Temat för senaste PedCafé (26.11.2015) var “digitala verktyg“. Under träffen gavs en liten översikt på väl beprövade verktyg som på ett eller annat sätt kan ge mervärde till undervisningen. Idén med att demonstrera dessa var att ge exempel på alternativa (online) aktiviteter både i och utanför klassrummet.

Att försöka lära sig alla tillgängliga verktygen på en gång leder nog enbart till en frustration och huvudvärk. Men lika sant som en yxa är värdelös för vedhuggning, så är digitala verktyg meningslösa i undervisningen om man inte har kunskap om hur den fungerar. Bäst är nog att identifiera (om och) vilket eller vilka av dessa verktyg som skulle ge något mervärde och sedan använda det tills man på ett effektivt sätt kan använda det i sin undervisning. På Arcada kan man alltid börja med de verktyg som högskolan erbjuder.

En av fördelarna med att använda sig av nätbaserade verktyg är att man på ett sätt utvidgar lärandet. Studenterna är inte längre beroende av att befinna sig på samma plats eller samma tid för att kunna delta i en lärandeaktivitet eller grupparbete. Studenterna kan delta hemifrån, när de sitter i bussen eller befinner sig i utlandet. Dessutom är vertygen ett starkt stöd när man jobbar med stora grupper. Frågan är bara hur man på bästa sätt kan använda sig av (en eller flera av) dessa verktyg för att nå den kompetens man är ute efter.

 

Här finns några förslag på användbara verktyg (External link)

 

Skrivet av:
Filip Levälahti
Nätpedagogisk planerare, Arcada

Pedagogerna

Denna blogg är arkiverad och inaktiv.

Contact details

More by the same author

  • 10.10.2019 Our new students are curious and motivated to learn!
  • 05.08.2019 Toteemi Summer Reflections from Arcada
  • 23.03.2019 Framtidens lärandekontext –tankar om robotar, kodning, AI och soft skills
  • 12.03.2019 Knowledge sharing and collaboration as a part of the Toteemi project – Smart learning at Novia University of Applied Sciences
  • 01.11.2017 Jobbar du studentcentrerat redan det första studieåret?
More posts by Pedagogerna

AuthorPedagogerna

Tagsdigitalisering, läraktiviteter, online, pedcaf, verktyg

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching
  • 03.01.2023
    Not All Who Wander Are Lost

Business / Business / Liiketalous

  • 29.12.2022
    A cryptocurrency stakeholder group that can bring about change to current cryptocurrency regulation
  • 19.12.2022
    Hur utreda uppfattningar bakom förändrande köpvanor – snabbt och effektivt?
  • 28.11.2022
    Praktik som inkörsport till affärslivet och det finländska samhället

Arcada 25

  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI
  • 07.11.2022
    Om att stå stadigt när det blåser som mest
  • 03.10.2022
    Dags att ta tempen på jubileumsinsamlingen

Arcada Research News

  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI
  • 21.10.2021
    Märi-projektet framskrider och når delmål
  • 01.06.2021
    Lohkoketjuekosysteeminen tarkastelua hallinnan ja adoption näkökulmasta

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Kultur och media / Culture and Media / Kulttuuri ja media

  • 09.01.2023
    Corona, never forget
  • 21.12.2022
    Exploring value co-creation and brand loyalty in online communities in China.
  • 08.12.2022
    Humanisation of Media on Social Media

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada