• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Bedömningskriterier och examinationsformer

07.02.2014 Education, Events

Årets första Pedcafé hade som rubrik ”Bedömningskriterier och examinationsformer – Kompetent att bedöma kompetens?”

Denna rubrik, med  långa och svårstavade ord, lockade fler deltagare än vi varit vana att se på vårat Pedcafé. Så jag konstaterar kort och gott att detta tema minsann kändes angeläget för flertalet i personalen.

Inledningsvis berättade Rene Herrmann om den arbetsgrupp som skapats och fått i uppdrag att tydliggöra bedömningskriterier för kurser och moduler. Gruppen har listat en mängd olika examinationsformer och bedömningskriterier, men några generella ramar eller modeller finns inte ännu att presentera. Uttalade bedömningskriterier är en viktig del av det pedagogiska kvalitetsarbetet, som bl.a. möjliggör att studenterna axlar sin aktiva roll och blir jämlikt behandlade. Det blir transparens i bedömningen av examinationer.

Diskussionerna tog ivrigt fart efter inledningen och det var ett ständigt sorl i salen. En timmes diskussion i smågrupp resulterade i att det fanns en enighet om att någotslag av gemensamma riktlinjer och yttre ramar är önskvärda. Hur dessa ramar ska se ut är det däremot svårt att enas om.

Det är svårt att hitta gemensamma linjer därför att det är en så brokig verksamhet vi har i vårt hus. Vårt utbildningsutbud är långtifrån homogent. Men några gemensamma ramar borde vi nog kunna komma fram till. Redan med tanke på säkerställande av en hög kvalitet borde vi ha så gemensamma linjer som det bara är möjligt. Vi borde åtminstone kunna hitta något som påvisar ”var gränsen för godkänd – underkänd går”. Studenterna upplever ibland att bedömningen känns luddig och oklar. Vad betyder den där siffran i studentregistret? Vilka frågor klarade jag, vilka missade jag? Då studenten får personlig feedback på tenten rätas dessa frågetecken ut. Men då en lektor har stora grupper, med 80-100 studenter, då är det inte hållbart att förvänta sig individuella utlåtande, utan ett vitsord i studentregistret blir den feedback som delas ut.

Den återstående frågan är nu hur strikta ramar vill vi gå inför? Finns det risk för att den flexibilitet vi nu åtnjuter blir lidande? Eller ger de gemensamma ramarna en trygghet, en bas att stå på, något som stöder vårt beslut när vi kämpar med bedömningen? Diskussionen om detta kommer fortgå.

Nästa PedCafé

Jag hoppas också vi lyckads få kaffetanden att värka till den grad, att vi igen lockar fullt hus till nästa Pedcafé. Och den går av staplen torsdagen den 27.2 – med temat ”Alternativa föreläsningar – Pimp my course!

 

/Monica

Pedagogerna

Denna blogg är arkiverad och inaktiv.

Contact details

More by the same author

  • 10.10.2019 Our new students are curious and motivated to learn!
  • 05.08.2019 Toteemi Summer Reflections from Arcada
  • 23.03.2019 Framtidens lärandekontext –tankar om robotar, kodning, AI och soft skills
  • 12.03.2019 Knowledge sharing and collaboration as a part of the Toteemi project – Smart learning at Novia University of Applied Sciences
  • 01.11.2017 Jobbar du studentcentrerat redan det första studieåret?
More posts by Pedagogerna

AuthorPedagogerna

Tagspedcafé

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching
  • 03.01.2023
    Not All Who Wander Are Lost

Arcada 25

  • 08.02.2023
    Unga studenter – vi behöver tänka i entreprenöriella banor!
  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI
  • 07.11.2022
    Om att stå stadigt när det blåser som mest

Arcada Research News

  • 15.03.2023
    Key factors for successful collaboration identified in the SMARTNET project
  • 10.03.2023
    Student blog: European Convention on Human Rights and the Protection of Private Life, Freedom of Expression and Access to Information in a Digital Age
  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Ergoterapi

  • 02.02.2023
    Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023
    CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022
    Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv

Energy and Material Technology labs

  • 17.05.2022
    DIGIMANU2 – Digital utveckling av Arcadas ingenjörsutrymmen
  • 18.02.2021
    DIGIMANU – Digitala laboratoriemiljöer
  • 17.07.2020
    Our new research project ‘’ALL-IN for Plastics Recycling’’ at its start phase

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada