• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Bedömningskriterier och examinationsformer

07.02.2014 Education, Events

Årets första Pedcafé hade som rubrik ”Bedömningskriterier och examinationsformer – Kompetent att bedöma kompetens?”

Denna rubrik, med  långa och svårstavade ord, lockade fler deltagare än vi varit vana att se på vårat Pedcafé. Så jag konstaterar kort och gott att detta tema minsann kändes angeläget för flertalet i personalen.

Inledningsvis berättade Rene Herrmann om den arbetsgrupp som skapats och fått i uppdrag att tydliggöra bedömningskriterier för kurser och moduler. Gruppen har listat en mängd olika examinationsformer och bedömningskriterier, men några generella ramar eller modeller finns inte ännu att presentera. Uttalade bedömningskriterier är en viktig del av det pedagogiska kvalitetsarbetet, som bl.a. möjliggör att studenterna axlar sin aktiva roll och blir jämlikt behandlade. Det blir transparens i bedömningen av examinationer.

Diskussionerna tog ivrigt fart efter inledningen och det var ett ständigt sorl i salen. En timmes diskussion i smågrupp resulterade i att det fanns en enighet om att någotslag av gemensamma riktlinjer och yttre ramar är önskvärda. Hur dessa ramar ska se ut är det däremot svårt att enas om.

Det är svårt att hitta gemensamma linjer därför att det är en så brokig verksamhet vi har i vårt hus. Vårt utbildningsutbud är långtifrån homogent. Men några gemensamma ramar borde vi nog kunna komma fram till. Redan med tanke på säkerställande av en hög kvalitet borde vi ha så gemensamma linjer som det bara är möjligt. Vi borde åtminstone kunna hitta något som påvisar ”var gränsen för godkänd – underkänd går”. Studenterna upplever ibland att bedömningen känns luddig och oklar. Vad betyder den där siffran i studentregistret? Vilka frågor klarade jag, vilka missade jag? Då studenten får personlig feedback på tenten rätas dessa frågetecken ut. Men då en lektor har stora grupper, med 80-100 studenter, då är det inte hållbart att förvänta sig individuella utlåtande, utan ett vitsord i studentregistret blir den feedback som delas ut.

Den återstående frågan är nu hur strikta ramar vill vi gå inför? Finns det risk för att den flexibilitet vi nu åtnjuter blir lidande? Eller ger de gemensamma ramarna en trygghet, en bas att stå på, något som stöder vårt beslut när vi kämpar med bedömningen? Diskussionen om detta kommer fortgå.

Nästa PedCafé

Jag hoppas också vi lyckads få kaffetanden att värka till den grad, att vi igen lockar fullt hus till nästa Pedcafé. Och den går av staplen torsdagen den 27.2 – med temat ”Alternativa föreläsningar – Pimp my course!

 

/Monica

Pedagogerna

Denna blogg är arkiverad och inaktiv.

Contact details

  • E-mail: support.elearning@arcada.fi

More by the same author

  • 10.10.2019 Our new students are curious and motivated to learn!
  • 05.08.2019 Toteemi Summer Reflections from Arcada
  • 23.03.2019 Framtidens lärandekontext –tankar om robotar, kodning, AI och soft skills
  • 12.03.2019 Knowledge sharing and collaboration as a part of the Toteemi project – Smart learning at Novia University of Applied Sciences
  • 01.11.2017 Jobbar du studentcentrerat redan det första studieåret?
More posts by Pedagogerna

AuthorPedagogerna

Tagspedcafé

Meet our bloggers

Business / Business / Liiketalous

  • 28.04.2022
    Vem köper mat på nätet i framtiden?

Arcada 25

  • 19.05.2022
    Hur kan teknologi främja tillgängligheten i samhället?
  • 21.04.2022
    Därför är innovativt entreprenörskapstänk en framgångsfaktor
  • 31.03.2022
    Digitala tvillingar inom ingenjörsvetenskapen – vad är det och varför behöver vi dem?

International Student Ambassadors

  • 03.02.2022
    Arcada – A Truly International Experience in Helsinki
  • 06.12.2021
    Why I Chose Finland as My Study Destination (and Would Do It All Over Again)
  • 09.02.2021
    Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada

Arcada Research News

  • 21.10.2021
    Märi-projektet framskrider och når delmål
  • 01.06.2021
    Lohkoketjuekosysteeminen tarkastelua hallinnan ja adoption näkökulmasta
  • 19.02.2021
    MäRi – sociala robotar som agenter i vården

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Kultur och media / Culture and Media / Kulttuuri ja media

  • 18.05.2022
    How can small museums innovate on digitalisation?
  • 30.11.2021
    Boom-boom-boomer – kolla hit, detta är politik!
  • 29.11.2021
    Silmän liikkeiden tutkimisesta – osa 2

Cookies Availability statement

© 2022 Yrkeshögskolan Arcada