• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Samarbete med Yle X3M

24.07.2015 Projects

De senaste 6 månader har jag tillsammans med Oliver Ström arbetat på ett projekt för Svenska Yle. Vår uppgift har varit att hjälpa X3M med konceptplanering och utvecklingen av ett användargränssnitt för ett experimentellt program.

Arbetet började ursprungligen i slutet av 2014 med ett möte där vi diskutera ett experimentellt koncept som man ville förverkliga på Svenska Yle. I början funderade vi kring möjligheterna att kombinera traditionella program med webben. I januari-februari skiftet hade konceptet fått en mera konkret form och utvecklingen av användargränssnittet kunde börja. Projektet fick namnet ‘Enkelbiljett till Europa’.

Vad är Enkebiljett till Europa

Enkelbiljett till Europa är ett program som vill väcka diskussion kring Europas flyktingproblem. Till konceptet hör två dokumentärer om ämnet och ett event på Vasa torg. Den 6 augusti kommer Dan Granqvist från X3M, Rakel Liekki från Kioski, Paleface och Susani Mahadura att vara inlåsta ett dygn i en fraktkontainer. Programmet fungerar samtidigt som ett experiment för en live-stream där publiken kan följa med och delta i diskusionen.

Utvecklingsarbete

Från en online media-synvinkel har arbetet krävt en hel del experimentering och forskning för att se vad man kan göra och hur det passar in i Yles processer.

Vi började arbetet genom att skapa en visuell profil och personlighet för programmet. En stor del av våra planer syns även i dokumentärerna och planscherna. Yles grafiker hjälpte till med tryck- och marknadsföringsdelen. Oliver framställde även animationer för dokumentärerna.

För användargränssittet sketchade vi flera olika versioner och pitchade så snabbt som möjligt våra idéer åt projektledaren. Därefter anpassade vi visuella profilen till layouten och började bygga på konkreta prototyper.

Nu börjar vi närma oss den sista versionen av den slutliga produkten. Estetiken har uppdaterats vidare några gånger och det har kommit en hel del sista minutens ändringar. Men vi börjar vara nöjda med resultatet.

Projektet har varit mycket lärorikt för både mig och Oliver. Det har varit intressant att delta i processen från början och se hur man arbetar på X3M. Det känns som om vi varit länken mellan innehållsproducenterna och teknologin. Därtill har vi fått mycket stöd, ansvar och frihet att organisera vårt arbete som det passar oss bäst.

Mentaliteten på Svenska Yle är att web är viktigt och med tanke på framtiden är det viktigt att utveckla nya koncept. Här finns det säkert många möjligheter för ivriga studenter och Arcadas medieutbildning.

– Daniel Patty / Film & TV 12

Mera om Enkelbiljett till Europa

Intro på Arenan

Titelbild: Copyright Yle/ Jyrki Valkama

 

Mediekultur

På Arcada har utbildningen i mediekultur ett tydligt uttalat fokus – film, tv och online media. Följ studenter och lärare här i bloggen!

Contact details

  • ahonemi@arcada.fi

More by the same author

  • 24.09.2019 Vinst i filmtävlingen Uneton48
  • 15.02.2018 HÅ produktion
  • 13.12.2017 Champagnenämt LIVE – Episod 1
  • 13.12.2017 Champagnenämt LIVE – Episod 4
  • 12.12.2017 Champagnenämt LIVE – Episod 3
Read more

AuthorMediekultur

TagsKonceptutveckling, Online Media, yle

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 19.01.2021 My Master’s Journey
  • 16.12.2020 A day in the life of an International Business student

Arcada Research News

  • 15.12.2020 The Ministry of Education and Culture funds Arcada’s new research programme
  • 25.11.2020 Arcada’s researchers are contributing to the development of an ethical assessment of Artificial Intelligence

The NURED Project

  • 28.02.2020 Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019 The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019 The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Vårdprogrammet

  • 16.04.2019 Nurses’ Confidence in Medication Administration

Arcada Entrepreneurship

  • 23.04.2019 Strategy Workshop – Paul D. Savage
  • 16.04.2019 Tieto visit- An emphatic building for activity based working style
  • 12.04.2019 Från post it-lappar till konkret förändring – ett recept till vinnande koncept

Kultur och Media / Culture and Media

  • 22.12.2020 Creativity: A Multidisciplinary Systematic Literature Review by Özgür Ak
  • 15.12.2020 Instagram Brand Awareness among fitness minded female millennials. Do values behind the company increase follower base more efficiently than mere advertising? by Polina Kantola
  • 04.11.2020 Mobile journalism in Finnish TV-news broadcasting – The impact on news storytelling

Availability statement

© 2021 Yrkeshögskolan Arcada