• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Taktil bilderbok för barn med synnedsättning

07.06.2013 Alumni, Research, Student Life

Som en del av Arcadas livskvalitetprojekt har jag skrivit ett examensarbete på det sociala området. Examensarbetet består av en produkt som är en taktil bilderbok för barn med synnedsättning. Som uppdragsgivare fungerar Celia biblioteket i Östra centrum, Helsingfors som är ett specialbibliotek för personer med synskada. Tillverkningen av den taktila bilderboken följer rekommendationer för taktila bilderböcker. Starka färgkontraster, olika material och hållbarhet är hörnstenarna till en välgjord och bra taktil bilderbok. Examensarbetet har rubriken: ”Boken om 112 – Produktutveckling av en taktil bilderbok för barn med synnedsättning”. Boken som produkt är överlämnad till uppdragsgivaren men finns fotograferad som en bilaga till examensarbetet. Boken är tryckt i både skriven form och punktskrift. Infogandet av punktskriften skötte Celia biblioteket. Det finns en bilaga av originalet av texten som medföljer den taktila bilderboken då den lånas ut. Som bilaga med boken finns det dessutom en CD med inläsning av berättelsen samt ljudeffekter.

Den första delen av examensarbetet är teoretisk och finner genom teori och tidigare forskning svar på frågeställningarna. I den andra delen presenterars processen till produkten, den taktila bilderboken. Den teoretiska referensramen består av sinnenas betydelse för barn med synnedsättning, att tolka taktila bilderböcker och det socialpedagogiska begreppet empowerment i teori och praktik. Hur kan en taktil bilderbok stöda empowerment processen? Boken skall fungera som diskussionsunderlag och väcka intresse hos barnen att ta reda på mer om det livsviktiga ämnet nödnumret 112. Genom att öka barnens kunskap om hur man skall handla i en nödsituation ökar handlingskompetens och säkerheten till sig själv, de blir även aktiva aktörer i sitt liv. Kunskapen ger även trygghet.

Syftet med examensarbetet är att skapa en produkt som beaktar det taktila sinnet hos barn med synnedsättning. Syftet är även att beskriva processen så utförligt som möjligt så att arbetet skall kunna fungera som en inspirationskälla för de som är intresserade av att göra en taktil bilderbok. Frågeställningarna i detta arbete är: Vilken betydelse har sinnesstimulering vid läsning för barn med synnedsättning? Hur kan man skapa en produkt som beaktar det taktila sinnet hos barn med synnedsättning? Vilken är processen att skapa en produkt, i detta fall en taktil bilderbok? Den taktila bilderboken är riktad till barn i åldern 5-8 med synnedsättning. Den taktila bilderboken har temat 112 (nödnumret). Genom boken får barn den information de behöver för att kunna agera i en nödsituation. Examensarbetet finns tillgänglig på Theseus (External link).

Många vuxna med synnedsättning har fått växa upp med punktskrift och ljudböcker. Man ansåg inte att bilderna var till någon glädje eller nytta för barnen med synnedsättning. Genom taktila bilderböcker kommer barnen tidigt i kontakt med punktskriften som kommer att vara deras skriftspråk senare i livet. Ju tidigare barnen kommer i kontakt med böckerna desto lättare har de att lära sig att tolka bilderna och börja intressera sig för punkterna som berättar sagan. De mysiga sagostunderna tillsammans med barnet har stor betydelse för barnets skriv- och läsutveckling. Känselsinnet eller det taktilasinnet är det andra viktiga sinnet för de barn som inte kan se. Med hjälp av känselsinnet kan barnet förstå sin omgivning och lära sig skillnad på stor och liten, slät eller skrovlig, våt eller torr.

/Fanny Sund, socionom

På fotografierna kan ni se mig och fotografier på den taktila bilderboken

Samarbetsnätverket inom funktionshinderområdet

Denna blogg är arkiverad och inaktiv.

Contact details

More by the same author

  • 03.03.2016 Livskvalitetprojektet övergår till ett samarbetsnätverk
  • 05.05.2015 European congress in Helsinki
  • 05.02.2014 Samarbetsträff
  • 05.02.2014 Hilsen fra Sissel
  • 29.08.2013 På konferens i Istanbul
More posts by Samarbetsnätverket inom funktionshinderområdet

AuthorSamarbetsnätverket inom funktionshinderområdet

TagsCeliabiblioteket, Livskvalitetprojektet, synnedsättning, taktil bilderbok

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 27.04.2023
    Vappu – Finland’s most thrilling and adventurous national holiday
  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching

Arcada 25

  • 23.03.2023
    Samarbete mellan företag och högskola – risk eller möjlighet?
  • 08.02.2023
    Unga studenter – vi behöver tänka i entreprenöriella banor!
  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI

Arcada Research News

  • 15.03.2023
    Key factors for successful collaboration identified in the SMARTNET project
  • 10.03.2023
    Student blog: European Convention on Human Rights and the Protection of Private Life, Freedom of Expression and Access to Information in a Digital Age
  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Ergoterapi

  • 02.02.2023
    Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023
    CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022
    Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv

Energy and Material Technology labs

  • 17.05.2022
    DIGIMANU2 – Digital utveckling av Arcadas ingenjörsutrymmen
  • 18.02.2021
    DIGIMANU – Digitala laboratoriemiljöer
  • 17.07.2020
    Our new research project ‘’ALL-IN for Plastics Recycling’’ at its start phase

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada