• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Taktil bilderbok för barn med synnedsättning

07.06.2013 Alumni, Research, Student Life

Som en del av Arcadas livskvalitetprojekt har jag skrivit ett examensarbete på det sociala området. Examensarbetet består av en produkt som är en taktil bilderbok för barn med synnedsättning. Som uppdragsgivare fungerar Celia biblioteket i Östra centrum, Helsingfors som är ett specialbibliotek för personer med synskada. Tillverkningen av den taktila bilderboken följer rekommendationer för taktila bilderböcker. Starka färgkontraster, olika material och hållbarhet är hörnstenarna till en välgjord och bra taktil bilderbok. Examensarbetet har rubriken: ”Boken om 112 – Produktutveckling av en taktil bilderbok för barn med synnedsättning”. Boken som produkt är överlämnad till uppdragsgivaren men finns fotograferad som en bilaga till examensarbetet. Boken är tryckt i både skriven form och punktskrift. Infogandet av punktskriften skötte Celia biblioteket. Det finns en bilaga av originalet av texten som medföljer den taktila bilderboken då den lånas ut. Som bilaga med boken finns det dessutom en CD med inläsning av berättelsen samt ljudeffekter.

Den första delen av examensarbetet är teoretisk och finner genom teori och tidigare forskning svar på frågeställningarna. I den andra delen presenterars processen till produkten, den taktila bilderboken. Den teoretiska referensramen består av sinnenas betydelse för barn med synnedsättning, att tolka taktila bilderböcker och det socialpedagogiska begreppet empowerment i teori och praktik. Hur kan en taktil bilderbok stöda empowerment processen? Boken skall fungera som diskussionsunderlag och väcka intresse hos barnen att ta reda på mer om det livsviktiga ämnet nödnumret 112. Genom att öka barnens kunskap om hur man skall handla i en nödsituation ökar handlingskompetens och säkerheten till sig själv, de blir även aktiva aktörer i sitt liv. Kunskapen ger även trygghet.

Syftet med examensarbetet är att skapa en produkt som beaktar det taktila sinnet hos barn med synnedsättning. Syftet är även att beskriva processen så utförligt som möjligt så att arbetet skall kunna fungera som en inspirationskälla för de som är intresserade av att göra en taktil bilderbok. Frågeställningarna i detta arbete är: Vilken betydelse har sinnesstimulering vid läsning för barn med synnedsättning? Hur kan man skapa en produkt som beaktar det taktila sinnet hos barn med synnedsättning? Vilken är processen att skapa en produkt, i detta fall en taktil bilderbok? Den taktila bilderboken är riktad till barn i åldern 5-8 med synnedsättning. Den taktila bilderboken har temat 112 (nödnumret). Genom boken får barn den information de behöver för att kunna agera i en nödsituation. Examensarbetet finns tillgänglig på Theseus.

Många vuxna med synnedsättning har fått växa upp med punktskrift och ljudböcker. Man ansåg inte att bilderna var till någon glädje eller nytta för barnen med synnedsättning. Genom taktila bilderböcker kommer barnen tidigt i kontakt med punktskriften som kommer att vara deras skriftspråk senare i livet. Ju tidigare barnen kommer i kontakt med böckerna desto lättare har de att lära sig att tolka bilderna och börja intressera sig för punkterna som berättar sagan. De mysiga sagostunderna tillsammans med barnet har stor betydelse för barnets skriv- och läsutveckling. Känselsinnet eller det taktilasinnet är det andra viktiga sinnet för de barn som inte kan se. Med hjälp av känselsinnet kan barnet förstå sin omgivning och lära sig skillnad på stor och liten, slät eller skrovlig, våt eller torr.

/Fanny Sund, socionom

På fotografierna kan ni se mig och fotografier på den taktila bilderboken

Samarbetsnätverket inom funktionshinderområdet

Samarbetsnätverket inom funktionshinderområdet är ett nätverk för lektorer, socionomstuderanden och ergoterapistuderanden tillsammans med den tredje sektorns aktörer inom området. Nätverket bildades som en fortsättning på Livskvalietprojektet.

Contact details

  • nordlunr@arcada.fi

More by the same author

  • 03.03.2016 Livskvalitetprojektet övergår till ett samarbetsnätverk
  • 05.05.2015 European congress in Helsinki
  • 05.02.2014 Samarbetsträff
  • 05.02.2014 Hilsen fra Sissel
  • 29.08.2013 På konferens i Istanbul
Read more

AuthorSamarbetsnätverket inom funktionshinderområdet

TagsCeliabiblioteket, Livskvalitetprojektet, synnedsättning, taktil bilderbok

Meet our bloggers

Arcada Research News

  • 19.02.2021 MäRi – sociala robotar som agenter i vården
  • 15.12.2020 The Ministry of Education and Culture funds Arcada’s new research programme
  • 25.11.2020 Arcada’s researchers are contributing to the development of an ethical assessment of Artificial Intelligence

International Student Ambassadors

  • 09.02.2021 Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada
  • 19.01.2021 My Master’s Journey
  • 16.12.2020 A day in the life of an International Business student

The NURED Project

  • 28.02.2020 Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019 The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019 The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Vårdprogrammet

  • 16.04.2019 Nurses’ Confidence in Medication Administration

Arcada Entrepreneurship

  • 23.04.2019 Strategy Workshop – Paul D. Savage
  • 16.04.2019 Tieto visit- An emphatic building for activity based working style
  • 12.04.2019 Från post it-lappar till konkret förändring – ett recept till vinnande koncept

Kultur och Media / Culture and Media

  • 22.12.2020 Creativity: A Multidisciplinary Systematic Literature Review by Özgür Ak
  • 15.12.2020 Instagram Brand Awareness among fitness minded female millennials. Do values behind the company increase follower base more efficiently than mere advertising? by Polina Kantola
  • 04.11.2020 Mobile journalism in Finnish TV-news broadcasting – The impact on news storytelling

Cookies Availability statement

© 2021 Yrkeshögskolan Arcada