• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Hur stöda barn med språksvårigheter till delaktighet med hjälp av AKK

23.04.2013 Projects, Research

Rätten till språk och kommunikation anses ofta som en självklarhet. För att kunna utveckla en fungerande kommunikation och växelverkan med andra är vissa barn i behov av extra stöd via alternativ och kompletterande kommunikation. Då ett barn har störningar i språk- och talutvecklingen kan det inverka på funktionsförmågan, delaktighet och växelverkan. Dessa barn är i behov av alternativa språkstrategier för att kunna utveckla en fungerande kommunikation. För ett barn med språksvårigheter kan man använda kompletterande kommunikationsmetoder som stöder eller ersätter talet. Alla barn har rätt till tillgänglig kommunikation och information via sina egna kommunikationsmetoder. Det är en grundläggande rättighet att kommunicera.

AKK – alternativ och kompletterande kommunikation är ett begrepp som används om kommunikation med individer som inte kan eller har svårigheter att uttrycka sig och har ett ersättande eller kompletterande hjälpmedel som talstöd. Detta är ett tema inom Livskvalitetprojektet som Arcadas socionomstuderande Martin Camilla och Troberg Petra har skrivit ett examensarbete om. Arcadas samarbetspart Folkhälsans resurscenter http://www.folkhalsan.fi/resurscenter
är uppdragsgivare för examensarbetet vars syfte är att undersöka hur professionella stöder barn med språksvårigheter till delaktighet med hjälp av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). De teoretiska referensramarna är delaktighet, professionalitet, kommunikativ miljö och AKK. Materialet samlades in genom temaintervjuer med tio respondenter från tre daghem i huvudstadsregionen har erfarenhet av att arbeta med barn med språksvårigheter och erfarenhet av AKK. Undersökningen gäller barn i åldern 3-6, med någon form av språksvårighet. Materialet analyserades med hjälp av innehållsanalys.

Resultaten i undersökningen visar att professionellas aktivitet, tillgänglighet, lyhördhet och kunskap är väsentliga för att främja barns delaktighet. För att barn skall vara delaktiga anser professionella att barns åsikter skall beaktas och de skall ha möjlighet att uttrycka sina egna tankar och räknas som en självklar del i barngruppen. Tillgänglig och anpassad miljö med struktur framkom som viktiga faktorer för att stöda delaktigheten.

Martin & Trobergs examensarbete har presenterats på Arcadas Thesis Forum den 10.12.2012 och på Livskvalitetprojektets seminarium den 7.2.2013. Examensarbetet kan läsas i fulltext på Theseus.

Fotografierna föreställer exempel på bilder som kan användas inom dagvården för att stöda barn som är i behov av alternativa språkstrategier för att kunna utveckla en fungerande kommunikation.

/Camilla Martin, Petra Troberg och Rut Nordlund-Spiby

Samarbetsnätverket inom funktionshinderområdet

Samarbetsnätverket inom funktionshinderområdet är ett nätverk för lektorer, socionomstuderanden och ergoterapistuderanden tillsammans med den tredje sektorns aktörer inom området. Nätverket bildades som en fortsättning på Livskvalietprojektet.

Contact details

  • nordlunr@arcada.fi

More by the same author

  • 03.03.2016 Livskvalitetprojektet övergår till ett samarbetsnätverk
  • 05.05.2015 European congress in Helsinki
  • 05.02.2014 Samarbetsträff
  • 05.02.2014 Hilsen fra Sissel
  • 29.08.2013 På konferens i Istanbul
Read more

AuthorSamarbetsnätverket inom funktionshinderområdet

TagsAKK, delaktighet, kommunikativ miljö, professionalitet

Meet our bloggers

Arcada Research News

  • 19.02.2021 MäRi – sociala robotar som agenter i vården
  • 15.12.2020 The Ministry of Education and Culture funds Arcada’s new research programme
  • 25.11.2020 Arcada’s researchers are contributing to the development of an ethical assessment of Artificial Intelligence

International Student Ambassadors

  • 09.02.2021 Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada
  • 19.01.2021 My Master’s Journey
  • 16.12.2020 A day in the life of an International Business student

The NURED Project

  • 28.02.2020 Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019 The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019 The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Vårdprogrammet

  • 16.04.2019 Nurses’ Confidence in Medication Administration

Arcada Entrepreneurship

  • 23.04.2019 Strategy Workshop – Paul D. Savage
  • 16.04.2019 Tieto visit- An emphatic building for activity based working style
  • 12.04.2019 Från post it-lappar till konkret förändring – ett recept till vinnande koncept

Kultur och Media / Culture and Media

  • 22.12.2020 Creativity: A Multidisciplinary Systematic Literature Review by Özgür Ak
  • 15.12.2020 Instagram Brand Awareness among fitness minded female millennials. Do values behind the company increase follower base more efficiently than mere advertising? by Polina Kantola
  • 04.11.2020 Mobile journalism in Finnish TV-news broadcasting – The impact on news storytelling

Cookies Availability statement

© 2021 Yrkeshögskolan Arcada