• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Hur stöda barn med språksvårigheter till delaktighet med hjälp av AKK

23.04.2013 Projects, Research

Rätten till språk och kommunikation anses ofta som en självklarhet. För att kunna utveckla en fungerande kommunikation och växelverkan med andra är vissa barn i behov av extra stöd via alternativ och kompletterande kommunikation. Då ett barn har störningar i språk- och talutvecklingen kan det inverka på funktionsförmågan, delaktighet och växelverkan. Dessa barn är i behov av alternativa språkstrategier för att kunna utveckla en fungerande kommunikation. För ett barn med språksvårigheter kan man använda kompletterande kommunikationsmetoder som stöder eller ersätter talet. Alla barn har rätt till tillgänglig kommunikation och information via sina egna kommunikationsmetoder. Det är en grundläggande rättighet att kommunicera.

AKK – alternativ och kompletterande kommunikation är ett begrepp som används om kommunikation med individer som inte kan eller har svårigheter att uttrycka sig och har ett ersättande eller kompletterande hjälpmedel som talstöd. Detta är ett tema inom Livskvalitetprojektet som Arcadas socionomstuderande Martin Camilla och Troberg Petra har skrivit ett examensarbete om. Arcadas samarbetspart Folkhälsans resurscenter http://www.folkhalsan.fi/resurscenter
är uppdragsgivare för examensarbetet vars syfte är att undersöka hur professionella stöder barn med språksvårigheter till delaktighet med hjälp av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). De teoretiska referensramarna är delaktighet, professionalitet, kommunikativ miljö och AKK. Materialet samlades in genom temaintervjuer med tio respondenter från tre daghem i huvudstadsregionen har erfarenhet av att arbeta med barn med språksvårigheter och erfarenhet av AKK. Undersökningen gäller barn i åldern 3-6, med någon form av språksvårighet. Materialet analyserades med hjälp av innehållsanalys.

Resultaten i undersökningen visar att professionellas aktivitet, tillgänglighet, lyhördhet och kunskap är väsentliga för att främja barns delaktighet. För att barn skall vara delaktiga anser professionella att barns åsikter skall beaktas och de skall ha möjlighet att uttrycka sina egna tankar och räknas som en självklar del i barngruppen. Tillgänglig och anpassad miljö med struktur framkom som viktiga faktorer för att stöda delaktigheten.

Martin & Trobergs examensarbete har presenterats på Arcadas Thesis Forum den 10.12.2012 och på Livskvalitetprojektets seminarium den 7.2.2013. Examensarbetet kan läsas i fulltext på Theseus (External link).

Fotografierna föreställer exempel på bilder som kan användas inom dagvården för att stöda barn som är i behov av alternativa språkstrategier för att kunna utveckla en fungerande kommunikation.

/Camilla Martin, Petra Troberg och Rut Nordlund-Spiby

Samarbetsnätverket inom funktionshinderområdet

Denna blogg är arkiverad och inaktiv.

Contact details

More by the same author

  • 03.03.2016 Livskvalitetprojektet övergår till ett samarbetsnätverk
  • 05.05.2015 European congress in Helsinki
  • 05.02.2014 Samarbetsträff
  • 05.02.2014 Hilsen fra Sissel
  • 29.08.2013 På konferens i Istanbul
More posts by Samarbetsnätverket inom funktionshinderområdet

AuthorSamarbetsnätverket inom funktionshinderområdet

TagsAKK, delaktighet, kommunikativ miljö, professionalitet

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 27.04.2023
    Vappu – Finland’s most thrilling and adventurous national holiday
  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching

Arcada 25

  • 23.03.2023
    Samarbete mellan företag och högskola – risk eller möjlighet?
  • 08.02.2023
    Unga studenter – vi behöver tänka i entreprenöriella banor!
  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI

Arcada Research News

  • 15.03.2023
    Key factors for successful collaboration identified in the SMARTNET project
  • 10.03.2023
    Student blog: European Convention on Human Rights and the Protection of Private Life, Freedom of Expression and Access to Information in a Digital Age
  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Ergoterapi

  • 02.02.2023
    Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023
    CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022
    Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv

Energy and Material Technology labs

  • 17.05.2022
    DIGIMANU2 – Digital utveckling av Arcadas ingenjörsutrymmen
  • 18.02.2021
    DIGIMANU – Digitala laboratoriemiljöer
  • 17.07.2020
    Our new research project ‘’ALL-IN for Plastics Recycling’’ at its start phase

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada