• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Hur stöda barn med språksvårigheter till delaktighet med hjälp av AKK

23.04.2013 Projects, Research

Rätten till språk och kommunikation anses ofta som en självklarhet. För att kunna utveckla en fungerande kommunikation och växelverkan med andra är vissa barn i behov av extra stöd via alternativ och kompletterande kommunikation. Då ett barn har störningar i språk- och talutvecklingen kan det inverka på funktionsförmågan, delaktighet och växelverkan. Dessa barn är i behov av alternativa språkstrategier för att kunna utveckla en fungerande kommunikation. För ett barn med språksvårigheter kan man använda kompletterande kommunikationsmetoder som stöder eller ersätter talet. Alla barn har rätt till tillgänglig kommunikation och information via sina egna kommunikationsmetoder. Det är en grundläggande rättighet att kommunicera.

AKK – alternativ och kompletterande kommunikation är ett begrepp som används om kommunikation med individer som inte kan eller har svårigheter att uttrycka sig och har ett ersättande eller kompletterande hjälpmedel som talstöd. Detta är ett tema inom Livskvalitetprojektet som Arcadas socionomstuderande Martin Camilla och Troberg Petra har skrivit ett examensarbete om. Arcadas samarbetspart Folkhälsans resurscenter http://www.folkhalsan.fi/resurscenter
är uppdragsgivare för examensarbetet vars syfte är att undersöka hur professionella stöder barn med språksvårigheter till delaktighet med hjälp av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). De teoretiska referensramarna är delaktighet, professionalitet, kommunikativ miljö och AKK. Materialet samlades in genom temaintervjuer med tio respondenter från tre daghem i huvudstadsregionen har erfarenhet av att arbeta med barn med språksvårigheter och erfarenhet av AKK. Undersökningen gäller barn i åldern 3-6, med någon form av språksvårighet. Materialet analyserades med hjälp av innehållsanalys.

Resultaten i undersökningen visar att professionellas aktivitet, tillgänglighet, lyhördhet och kunskap är väsentliga för att främja barns delaktighet. För att barn skall vara delaktiga anser professionella att barns åsikter skall beaktas och de skall ha möjlighet att uttrycka sina egna tankar och räknas som en självklar del i barngruppen. Tillgänglig och anpassad miljö med struktur framkom som viktiga faktorer för att stöda delaktigheten.

Martin & Trobergs examensarbete har presenterats på Arcadas Thesis Forum den 10.12.2012 och på Livskvalitetprojektets seminarium den 7.2.2013. Examensarbetet kan läsas i fulltext på Theseus (External link).

Fotografierna föreställer exempel på bilder som kan användas inom dagvården för att stöda barn som är i behov av alternativa språkstrategier för att kunna utveckla en fungerande kommunikation.

/Camilla Martin, Petra Troberg och Rut Nordlund-Spiby

Samarbetsnätverket inom funktionshinderområdet

Denna blogg är arkiverad och inaktiv.

Contact details

  • E-mail: nordlunr@arcada.fi

More by the same author

  • 03.03.2016 Livskvalitetprojektet övergår till ett samarbetsnätverk
  • 05.05.2015 European congress in Helsinki
  • 05.02.2014 Samarbetsträff
  • 05.02.2014 Hilsen fra Sissel
  • 29.08.2013 På konferens i Istanbul
More posts by Samarbetsnätverket inom funktionshinderområdet

AuthorSamarbetsnätverket inom funktionshinderområdet

TagsAKK, delaktighet, kommunikativ miljö, professionalitet

Meet our bloggers

Business / Business / Liiketalous

  • 28.04.2022
    Vem köper mat på nätet i framtiden?

Arcada 25

  • 19.05.2022
    Hur kan teknologi främja tillgängligheten i samhället?
  • 21.04.2022
    Därför är innovativt entreprenörskapstänk en framgångsfaktor
  • 31.03.2022
    Digitala tvillingar inom ingenjörsvetenskapen – vad är det och varför behöver vi dem?

International Student Ambassadors

  • 03.02.2022
    Arcada – A Truly International Experience in Helsinki
  • 06.12.2021
    Why I Chose Finland as My Study Destination (and Would Do It All Over Again)
  • 09.02.2021
    Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada

Arcada Research News

  • 21.10.2021
    Märi-projektet framskrider och når delmål
  • 01.06.2021
    Lohkoketjuekosysteeminen tarkastelua hallinnan ja adoption näkökulmasta
  • 19.02.2021
    MäRi – sociala robotar som agenter i vården

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Kultur och media / Culture and Media / Kulttuuri ja media

  • 18.05.2022
    How can small museums innovate on digitalisation?
  • 30.11.2021
    Boom-boom-boomer – kolla hit, detta är politik!
  • 29.11.2021
    Silmän liikkeiden tutkimisesta – osa 2

Cookies Availability statement

© 2022 Yrkeshögskolan Arcada