Ledarskapspodden, Avsnitt 4

I det fjärde avsnittet av Ledarskapspodden får vi träffa en köpman i tredje generationen som är uppväxt i matbutiken. Mikko Länsiluoto är inne på sitt nionde år som köpman och sin tredje butik i Helsingfors. Mikko har ett varmt och omtänksamt sätt att bemöta sina kunder och sina anställda, men han kan även ställa krav och tummar inte på kvaliteten. Som ledare är det viktigt att aktivt lyssna på sina medarbetare och snabbt ta itu med eventuella utmaningar eller konflikter som kan uppstå i en hektisk arbetsvardag.
Det är också det som vi kommer att samtala om i veckans avsnitt. Hur tar man som ledare itu med konflikter, vilken är ledarens roll och hur kommer man vidare? Blir man någonsin van vid att avsluta ett arbetsförhållande, och kan man göra det på ett snyggt sätt? Det är en av ledarskapets negativa sidor, men för organisationens och de övriga anställdas skull är det viktigt att man även som ledare klarar av den biten. Då krävs förmåga att kunna se skillnad på person och sak.
Vi vill gärna höra din feedback, och hur du tänker kring de här frågorna, både som ledare och som medarbetare. Skriv en kommentar här nedan eller tryck på gilla knappen om du delar Mikkos tankar och åsikter.
I Ledarskapspodden intervjuar mediealumnen och företagaren Jeanette Harf sex stycken erfarna ledare, som alla kommer från olika branscher. De berättar sin egen historia och reflekterar kring hur de ser på ledarskap.
Varje avsnitt avslutas med att Jeanette sammanfattar diskussionen tillsammans med överlärare Mia Forss, som presenterar olika teorier och hur de kan användas i den egna vardagen.
Lyssna på avsnitt 4 av Ledarskapspodden här nedan, eller bege dig till SoundCloud (External link)där samtliga avsnitt hittas i takt med att de publiceras!