Vad gör en kulturproducent?

En enkel fråga som man sällan får ett enkelt svar till. Jag ska förklara varför, men det blir inte enkelt. Jag har nämligen börjat bli aningen trött på att många ställer frågan ”vad gör man egentligen som kulturproducent?”. De verkar förvänta sig något slags kort och generiskt svar i stil med ”Joo, jag jobbar med olika projekt inom kulturfältet.”. Usch vad fånigt svar. Men sanningen är att jag personligen också emellanåt har haft svårt att förklara vad jag som blivande kulturproducent kommer att arbeta med. Det är ju egentligen en väldigt personlig fråga, eftersom det handlar om mina framtidsplaner. Berätta själv snabbt vad du tänker bli som stor. Lite knepigt eller hur.
Då man berättar att man studerar något annat ämne som t.ex. företagsekonomi eller informationsteknik, så verkar det räcka som svar. Man nämner eventuellt vad man fördjupat sig i. Korrigera mig om jag har fel. Men det jag vill komma till är att dessa utbildningsprogram, som de flesta andra, också erbjuder mängder med alternativ man kan arbeta med. Så varför en annan inställning när det gäller kulturproducenter? Det tyder på att det finns lite oklarhet, eller olika attityder, gällande kulturproducenters placering inom yrkesfältet. Jag kommer att tänka på en gång jag nämnde i en diskussion att jag studerar till kulturproducent, och reaktionen var ”Aj, du är en av dom där..”. Den kommentaren blev ganska oklar för mig.
Det upprepas också ständigt hur tuff bransch kulturfältet är. Även färdiga kulturproducenter från fältet beskriver ofta hur stressigt det är att arbeta med fler projekt samtidigt. Det stämmer säkert i mångas fall. Men att börja generalisera kulturproducentens arbete på denna basis, tjänar ingen någon nytta. Därför väljer jag att inte ge för mycket uppmärksamhet åt sådana mantran. Vi väljer alla själv vad vi börjar arbeta med, och hurdan arbetsbörda som vi vill hantera. Det är frågan om val.
Så när man funderar på vad en kulturproducent gör till sitt yrke, så handlar det enligt mig om val. Det handlar om vilka teman man väljer i sina akademiska projekt, hurdana nätverk man skapar inom studiekretsen och utanför, samt hurdan praktikplats man väljer. På samma sätt funkar det i företagsekonomi och informationsteknik. Det är faktiskt en av de större ansvaren man har som studerande, dvs. att fundera på vad man vill göra med alla de kompetenser man samlar åt sig. Mitt förslag är att skaffa kompetenser kring sådana aktiviteter som man på riktigt är intresserad av. Annars finns det en stor risk att man i framtiden kommer att jobba med något ointressant.
Diskussionen fortsätter i Cor-huset 15.12 kl. 14. Kom och lyssna på vad vi andra årets kulturproducenter har lärt oss från olika projekt vi arbetat med på kulturfältet denna höst. Vi bjuder på glögg och inspiration!
Sebu, KP-14