• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Kulturproducenter + Meillä On Unelma + Ruutiexpo = SANT

04.11.2015 Education, Events, Projects

Årets nya kulturproducentstuderande rivstartar studierna med ett mässprojekt. Fastän vi just snubblat in genom Arcadas snurrdörr har vi nu fått äran att ta del av ett verkligt projekt. Tillsammans kommer vi att förena våra nuvarande kompetenser och gästa mässan Ruutiexpo. Där kommer vi att representera Meillä On Unelma genom att stå där med Meillä On Unelmas ”åsiktsvägg”, en portabel griffelvägg som kommer att vara tillgänglig för besökarna att skriva sina åsikter, och tankar, om drömmen om ett bättre Finland. Vi kommer även att hålla andra aktiviteter i samband med väggen, som till exempel en påstående uppgift där man som deltagare får ta ställning till frågor och visa sina åsikter gällande bland annat jämställdhet och Meillä On Unelma.

Ruutiexpo är ett stort påverkningsevenemang för unga som ordnas årligen i stadshuset i Helsingfors. Målgruppen är ungdomar i åldern 13-20 år, men även andra är välkomna att besöka evenemanget. I år kommer Ruutiexpo att gå av stapeln den 5 november, alltså imorgon, mellan 09.00-16.00. Mässan för samman beslutsfattare, tjänstemän, ämbetsverk, organisationer och ungdomar. Syftet med evenemanget är att träffas, diskutera och göra tillsammans. Det ska uppmuntra till att påverka och presenterar många olika former av påverkan. Tillsammans med Arcada så vill vi också få in svenskspråkigheten på mässan, eftersom det inte har funnits så många svenskspråkiga organisationer tidigare år. Mässan kommer att bestå av olika sektioner med olika teman, till exempel jämställdhet och samhälle. Vi kommer stå stationerade med Meillä On Unelmas vägg på jämställdhetssektionen, där ungdomarna som besöker mässan kommer få sina tankar väckta kring rasism och jämställdhet.

Planeringen innan genomförandet innehåller mer än vad man tror. Små hinder uppstår som man inte alltid tänkt på. Man får hitta en plan B som lösning på eventuella problem. Genom att få ta del av detta projekt lär vi oss steg för steg, genom att göra. Att alla studerar till kulturproducenter skulle kunna vara ett problem om alla ville leda, styra eller organisera men detta har som tur inte varit ett problem. Eftersom alla kommunicerar och samarbetar, så går det hela som smort. Att kunna samarbeta och använda sig av varandras egenskaper är viktigt även inom branschen.

Det som behövts inför detta projekt är allt från projektledare till målare. Vi har utnämnt olika roller inom gruppen och arbetat i olika mindre arbetsgrupper, för att sedan ha möten med hela gruppen varje vecka så att vi kan hålla alla uppdaterade om hur det hela går framåt. Inför mässan var vi också tvungna att måla om åsiktsväggen, eftersom det fanns mycket kvarglömt klotter som inte gick att tvätta bort. Till detta krävdes mycket mer arbete än vi tänkt från början, eftersom väggarna var mycket tyngre och smutsigare än vi hade förutspått. Efter en tvättdag och en måldag med målar-teamet var väggen dock fixad och resultatet blev bättre än förväntat. Så nu är den redo för att bli nerklottrad med åsikter igen, liksom vi är redo att ta oss an vårt första evenemang!

– Malin L.

 

Fun facts:

– Arcada är en av två svenskspråkiga ”organisationer” som medverkar i Ruutiexpo

– År 2014 drog Ruutiexpo över 3000 ungdomar till Helsingfors stadshus

– Vi är i år 16 stycken nya kulturproducentstuderande, som alla deltar i Ruutiexpo-projektet

– Förutom här på bloggen syns vi också på Facebook (länk), Instagram och Twitter

 

Gå gärna in och kika på dessa länkar:

Ruutiexpo

Meillä On Unelma

Kulturproducenterna

Vi studerar kulturproducentskap på Arcada. Läs våra blogginlägg och följ med vad vi håller på med!

Contact details

  • toloneli@arcada.fi
  • Facebook

More by the same author

  • 11.06.2018 Helsingforsdagen
  • 28.11.2017 BUU-dagen; en succé
  • 24.11.2017 Kp17 goes BUU-dagen
  • 04.05.2017 Om kulturproducenternas evenemangsproduktion
  • 16.11.2016 Frukostpodden
Read more

AuthorKulturproducenterna

Tagsarcada, Cultural Management, Events, kp15, kulturproducentskap, Meillä On Unelma, Projects, Ruutiexpo

Meet our bloggers

Arcada Research News

  • 19.02.2021 MäRi – sociala robotar som agenter i vården
  • 15.12.2020 The Ministry of Education and Culture funds Arcada’s new research programme
  • 25.11.2020 Arcada’s researchers are contributing to the development of an ethical assessment of Artificial Intelligence

International Student Ambassadors

  • 09.02.2021 Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada
  • 19.01.2021 My Master’s Journey
  • 16.12.2020 A day in the life of an International Business student

The NURED Project

  • 28.02.2020 Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019 The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019 The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Vårdprogrammet

  • 16.04.2019 Nurses’ Confidence in Medication Administration

Arcada Entrepreneurship

  • 23.04.2019 Strategy Workshop – Paul D. Savage
  • 16.04.2019 Tieto visit- An emphatic building for activity based working style
  • 12.04.2019 Från post it-lappar till konkret förändring – ett recept till vinnande koncept

Kultur och Media / Culture and Media

  • 13.04.2021 Developing Communication at eSett Oy. Diana Welander
  • 22.12.2020 Creativity: A Multidisciplinary Systematic Literature Review by Özgür Ak
  • 15.12.2020 Instagram Brand Awareness among fitness minded female millennials. Do values behind the company increase follower base more efficiently than mere advertising? by Polina Kantola

Cookies Availability statement

© 2021 Yrkeshögskolan Arcada