FOKUS

Under det senaste året av mitt företagarliv har ordet fokus varit ett av mina ledord. Att hitta fokus i det jag gör. Då jag startade Jokowski år 2011, så var det allt annat än fokus som gällde. Jag hade så mycket idéer och så mycket drivkraft som måste få utlopp så jag skapade mindmap efter mindmap med idéer som jag skulle förverkliga. Jag jobbade också mycket med att skapa nätverk och skapa ett namn om mig. Mycket handlade om att försöka få så mycket jobb som möjligt så att företaget skulle börja bära sig. Jag hade också en tanke vid ett skede att ganska snabbt växa och anställa mer folk hela tiden, men det visade sig snabbt att vara så dyrt så jag böt kurs för min verksamhet.
Min driftighet går i en berg-och-dal bana. Då jag är på topp så sprutar jag av idéer och startar projekt och då jag åker ner för backen så tar jag tillvara alla dom idéer och alla de tankar jag har skrivit ner och förverkligar dem.
Att våga satsa på några kort och säga nej till andra uppdrag är ju företagarens gissel för du vet ju aldrig om det bär sig i längden och om du klarar av att med dom valen skapa tillväxt. Då du jobbar med kultur och media så jobbar du ändå alltid ganska kortsiktigt trots att projekten kan tendera att vara fleråriga.
Jag har lovat mig själv att fokusera på två stora projekt åt gången. Det ena projektet som är konstant är Tom Stenback som ju är en start-up och där jag sköter PR, artistrelationer, kundrelationer, administration och finansiering och det andra är något av Jokowskis stora projekt. För tillfället är det utställningen BY.
Men ibland måste man välja bort det roliga för att sköta det som måste skötas. Tom var i London i helgen på London Bass Guitar Show för att träffa musiker, vänner, göra intervjuer och filma folk vi jobbar med. Allt detta för att sälja fler basgitarrer. Gissa om jag inte skulle ha velat vara med och åka in i bubblan där livet är en fest och musikerna står och prisar våra produkter. Men den här gången behövde jag vara med vår fyra åriga son, skriva bidragsansökningar för BY-projektet, fixa med utställningskatalogen innan den skulle i tryck, gå på en premiär för Unga Scenkompaniet där jag är styrelsens ordförande. Där lades fokusen den här gången.
Fokus, fokus, fokus för att spela korten rätt så att det leder till bra omsättning och tillväxt. Utmanande och fascinerande. Hur fokuserar ni? Tycker ni att det är svårt att hålla fokus?