• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Mentaliseringsbaserat föräldrastöd – ett stöd i professionell utveckling för hälsovårdarstudenter

11.12.2019 Research

Petra Ekman, hälsovårdare HYH, lektor i hälsovård, Arcada. E-mail: petra.ekman@arcada.fi

Malin von Koskull, HVM, Sakkunnig i hälsofrämjande familjearbete, Folkhälsans förbund

 

”Det tar i medeltal 12 år att implementera ny praxis till vårdkontext” sa chefen för ett utvecklingsteam för digital vårdutrustning på ett frukostseminarium för Women in Tech (Asikainen 2019) och det kan nog stämma. Hösten 2009 drog Folkhälsan igång den allra första gruppledarutbildningen för familjegruppsprogrammet Föräldraskapet främst. Senare översattes programmet till finska som Vahvuutta vanhemmuuteen och togs upp i MLL:s (Mannerheims Barnskyddsförbunds) verksamhet. I Föräldraskapet främst grupperna får nyblivna föräldrar öva sin mentaliseringsförmåga och fundera över vilka tankar, känslor och intentioner som kan finnas bakom barnets beteende och de egna reaktionerna. Den här förmågan har visat sig vara väldigt betydelsefull för att en trygg anknytningsrelation ska byggas upp mellan föräldern och barnet (Fonagy & Target 2005). En ökad mentaliseringsförmåga ökar också känslan av hanterbarhet i föräldraskapet, vilket har en direkt koppling till hälsa och välbefinnande (Rutherford mfl 2013). De hälsofrämjande faktorerna är ökad empowerment och resiliens hos familjen, då de själva kan reflektera över sin egen situation och se det goda och positiva i vardagen utan att förneka att det kan vara jobbigt ibland (Kalland mfl. 2016).

Hälsovårdare på rådgivningen jobbar med familjegrupper och familjestöd. Arbetet med mentaliseringsbaserat föräldrastöd borde finnas tillgängligt för alla familjer. Inom ramen för mastersstudier i Hälsofrämjande på Arcada uppkom möjligheten att vidareutveckla arbetet tillsammans med Folkhälsan. Nyblivna och blivande hälsovårdare säger att de ibland känner att de saknar redskap för familjestöd, som är en allt större del av hälsovårdarens jobb i arbetet på rådgivningar och i skolhälsovården. Därför har Arcada tillsammans med Malin von Koskull från Folkhälsan nu tre år erbjudit blivande hälsovårdare en utbildningsdag i mentaliseringsbaserat familjestöd. En liknande dag har även via Folkhälsan erbjudits som fortbildning för social- och hälsovårdspersonal. Deltagarna har fått information i form av teori, gjort övningar i gruppen och fått en broschyr med exempel på frågor som kan ställas i diskussioner med familjer. Broschyren är utarbetad från Föräldraskapet främst – materialet, på basen av vad hälsovårdare har föreslagit som användbara frågor i det individuella arbetet på rådgivningen i mastersarbetet. (Ekman 2013)

För att följa upp om kunskap i mentaliseringsbaserat föräldrastöd stöder studenternas utveckling och hjälper dem i arbetet med familjer, har studenterna fått fylla i ett frågeformulär före utbildningsdagen och ungefär 6 månader senare då studenterna har gjort både teorikurs och praktik. Frågeformuläret kartlägger de egna färdigheterna för familjestöd, mentalisering och reflektion. Även de studenter i gruppen som inte deltog i dagen fick fylla i samma blankett. Det har varit glädjande att märka en stärkning i uppfattningen av den egna förmågan till att stöda familjer. De som deltagit i mentaliseringsdagen upplevde familjestöd som mer utmanande före dagen men hade ökat sin förmåga efter teori och praktik. Skillnaderna var inte lika tydliga i den grupp som inte deltog i dagen, trots att de också kände en ökning i sin kompetens för familjestöd efter praktikstudier.

Ur lärarperspektiv är den här metoden för samarbete med arbetslivet en viktig del av vår undervisning och kompetensutveckling för studenter. Folkhälsan hämtar in kunskap från hälsofrämjande forskning och nya metoder som ger studenterna en yrkeskompetens till arbetslivet medan vi från Arcadas del kan implementera det i de kompetenskrav som finns för studenter och ge dem de verktyg som de behöver i ett föränderligt arbetsliv. Team-teaching med representanter från både yrkeshögskola och arbetsliv ger ett mervärde till undervisningen. Det här har varit en fin möjlighet som vi vill fortsätta att arbeta med för att utveckla morgondagens hälsofrämjande experter inom familjestöd.

 

Källor:

Asikainen, K. 2019. Digitalization in Healthcare – transforming the industry and patient care delivery. Föreläsning 23.5.2019 GE Healthcare

Ekman, P. 2013. Den reflektiva rådgivningsverksamheten: Föräldraskapet främst – programmet på mödra- och barnrådgivningen. Mastersarbete, Yrkeshögskolan Arcada tillgänglig: http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066546 (External link) hämtad 8.11.2019

Fonagy, P. & Target, M. 2005. Bridging the transmission gap: An end to an important mystery of attachment research? Attachment & Human Development, 7(3): 333 – 343.

Kalland, M., Fagerlund, Å., von Koskull, M. & Pajulo, M. 2016. Families First;
The Development of a New Mentalization-Based Group Intervention for First–Time Parents. Primary Health Care Research and Development , 17(1): 3-17.

Rutherford, H., Goldberg, B., Luyten, P., Bridgett, D. & Mayes, L. 2013. Parental reflective functioning is associated with tolerance of infant distress but not general distress: evidence for a specific relationship using a simulated baby paradigm. Infant Behavior and Development, 36: 635-641.

 

Hälsa och välfärd / Health and Welfare / Terveys ja hyvinvointi

Välkommen till Hälso- och välfärdsbloggen där Arcadas forskare, lärare och studenter skriver om ämnen som har anknytning till utbildning, forskning, utveckling och innovation på Arcada. Welcome to the Health and Welfare blog where Arcada researchers, teachers and students write about topics related to education, research, development and innovation at Arcada.

Contact details

  • E-mail: hvblogg_redaktion@arcada.fi

More by the same author

  • 11.05.2022 Alaselän akuutin ja kroonisen kivun hoitaminen fysioterapiassa
  • 21.03.2022 Röda flaggor – vilka är de screeningverktyg inom fysioterapi som behövs för att vara den första kontakten i vårdkedjan?
  • 01.03.2022 Inclusion in Human-Robot interaction
  • 15.12.2021 Ikääntyvät ja digitaalinen kuilu – tukea TKI-toiminnasta
  • 01.12.2021 It’s the most wonderful time of the year. Or is it?
More posts by Hälsa och välfärd / Health and Welfare / Terveys ja hyvinvointi

AuthorHälsa och välfärd / Health and Welfare / Terveys ja hyvinvointi

Meet our bloggers

Business / Business / Liiketalous

  • 28.04.2022
    Vem köper mat på nätet i framtiden?

Arcada 25

  • 21.04.2022
    Därför är innovativt entreprenörskapstänk en framgångsfaktor
  • 31.03.2022
    Digitala tvillingar inom ingenjörsvetenskapen – vad är det och varför behöver vi dem?
  • 11.03.2022
    Människan, robotik och AI

International Student Ambassadors

  • 03.02.2022
    Arcada – A Truly International Experience in Helsinki
  • 06.12.2021
    Why I Chose Finland as My Study Destination (and Would Do It All Over Again)
  • 09.02.2021
    Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada

Arcada Research News

  • 21.10.2021
    Märi-projektet framskrider och når delmål
  • 01.06.2021
    Lohkoketjuekosysteeminen tarkastelua hallinnan ja adoption näkökulmasta
  • 19.02.2021
    MäRi – sociala robotar som agenter i vården

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Kultur och media / Culture and Media / Kulttuuri ja media

  • 18.05.2022
    How can small museums innovate on digitalisation?
  • 30.11.2021
    Boom-boom-boomer – kolla hit, detta är politik!
  • 29.11.2021
    Silmän liikkeiden tutkimisesta – osa 2

Cookies Availability statement

© 2022 Yrkeshögskolan Arcada