• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Om dualsystemet

03.03.2015 Education

Helsingin Sanomat slog den 30 januari stort upp frågan om yrkeshögskolorna och universiteten borde slås ihop. Artikeln har lett till en omfattande debatt där en och annan spontant och oreflekterat slagit fast sin tvärsäkra ståndpunkt, i allmänhet mot en föreställd fusionstanke.

Frågeställningen är angelägen, men frågan är fel ställd. Dualmodellen var i tiden en smart innovation, som har varit viktig för högskolutbildningen, för näringslivet och för samhället. I dag har den börjat leva ut sin roll. Inte för att vi behöver mindre diversitet inom högskolvärlden, utan för att vi behöver mera, en mer mångdimensionell diversitet. Helsingin Sanomat hänvisar i sin artikel till Forsknings- och innovationsrådets (TIN) rapport från november 2014 där TIN kastar fram tanken att avstå från två separata högskolesektorer. Men TIN talar inte om en ”akademisering” av hela högskoleväsendet, vilket artikeln antyder.

Att avstå från dualmodellen är en fråga om lagstiftning. Vi behöver en enhetlig lag som möjliggör olika behovsbaserade lösningar och strukturer. Vi har 38 högskolor i vårt land, 24 yrkeshögskolor och 14 universitet. Alla tre tal är alltför stora, av flera skäl. Högskolorna verkar mer och mer på en global marknad, där nationsgränserna förlorar i betydelse.  Studenter söker sina högskolor och högskolorna sina studenter fritt utan att bekymra sig över språk, valuta eller nationalitet.  På en global marknad klarar sig de stora, eller de som har stora finansiella resurser, bäst. I vårt land minskar finansieringen till högskolorna. Yrkeshögskolorna har råkat ut för en nedskärning av den offentliga finansieringen på ett sätt som på få undantag saknar motstycke i västvärlden. Det är ohållbart när det mesta av verksamheten inom högskolan dikteras av bristen på finansiering. Effekten av forskningen i Finland är minst sagt medioker, det ger den senaste Tieteen tila 2014-rapporten obehagligt belägg för. En orsak kan vara för små forskningsgrupper och för lite verklig internationell konkurrenskraft.

För den svenska högskolutbildningen svarar fyra svenska högskolor (Arcada, Hanken, Novia och Åbo Akademi) och det tvåspråkiga Helsingfors Universitet (och i mindre utsträckning också Aalto och Konstuniversitetet). De helt svenska högskolorna är alla små, och för de två yrkeshögskolorna, Arcada och Novia, är den ekonomiska sitsen efter den gigantiska nedskärningen av statsbidraget synnerligen kritisk. För att säkra att Arcada även i fortsättningen skall kunna förse samhället med nya entreprenörer och välutbildad vårdpersonal, behöver vi ett fördomsfritt strukturellt nytänk.

Tiden för ”modelltänkande”, där allting skall stöpas i en uppifrån given form, är över.  Vi behöver nu en lagstiftning som möjliggör olika lösningar, inte minst på svenskt håll. Det finns med säkerhet utrymme för och behov av renodlade yrkeshögskolor och universitet även framledes. Men vi behöver också kombinationer av de två högskolepelarna, en slags enhetshögskolor. Det viktiga är att alla högskolor, både professionshögskolor och universitet,  är ekonomiskt stabila och internationellt konkurrenskraftiga såväl i fråga om undervisning som om forskning.

Lagstiftningen borde vara öppen och tillåtande. För mer diversitet, och framförallt för mer innovation, bättre konkurrenskraft och säkrad hållbarhet.

/Henrik Wolff

Henrik Wolff

Mitt namn är Henrik Wolff och jag är Arcadas rektor. Jag bloggar om frågor som gäller högskolor i allmänhet och högskolepolitik i synnerhet.

Contact details

  • henrik@arcada.fi

More by the same author

  • 13.04.2015 Om att utbilda för framtiden
Read more

AuthorHenrik Wolff

Tagsdebatt, Dualsystemet, högskolepolitik, högskoleutbildning, universitet, yrkeshögskolor

Meet our bloggers

Arcada Research News

  • 19.02.2021 MäRi – sociala robotar som agenter i vården
  • 15.12.2020 The Ministry of Education and Culture funds Arcada’s new research programme
  • 25.11.2020 Arcada’s researchers are contributing to the development of an ethical assessment of Artificial Intelligence

International Student Ambassadors

  • 09.02.2021 Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada
  • 19.01.2021 My Master’s Journey
  • 16.12.2020 A day in the life of an International Business student

The NURED Project

  • 28.02.2020 Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019 The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019 The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Vårdprogrammet

  • 16.04.2019 Nurses’ Confidence in Medication Administration

Arcada Entrepreneurship

  • 23.04.2019 Strategy Workshop – Paul D. Savage
  • 16.04.2019 Tieto visit- An emphatic building for activity based working style
  • 12.04.2019 Från post it-lappar till konkret förändring – ett recept till vinnande koncept

Kultur och Media / Culture and Media

  • 22.12.2020 Creativity: A Multidisciplinary Systematic Literature Review by Özgür Ak
  • 15.12.2020 Instagram Brand Awareness among fitness minded female millennials. Do values behind the company increase follower base more efficiently than mere advertising? by Polina Kantola
  • 04.11.2020 Mobile journalism in Finnish TV-news broadcasting – The impact on news storytelling

Availability statement

© 2021 Yrkeshögskolan Arcada