• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Digitalisering inom förskolan

25.10.2017 Education, Research

I en artikel publicerad av Tammerfors universitet (2011) skrivs att den nyaste tekniken inom undervisning inte har spridit sig på ett så effektivt sätt i de finländska skolorna som man kunde ha förväntat sig. Teknologi inom undervisning används betydligt mindre än inom andra områden. I artikeln talas det om ekosystemstänkande, men hjälp av vilket man försöker få sig en förståelse av mångfalden i sätt att lära sig. Den teknologi som läraren i en klass använder till kommunikation samt i lärandet kallas för undervisningsteknologiskt ekosystem och är en del av förskolans och klassernas inlärningsekosystem. Inlärningsekosystemet i sin tur innefattar lärare, elever och allt material (t.ex. böcker, övningar, undervisningsteknologi) som används som stöd för undervisning. En studie har gjorts om hur sätt att mobilt producera material blivit en del av inlärningsekosystemet, studien omfattade två finländska skolor samt en förskola.

I förskolan hade den teknologiska och mobila delen av undervisningen främst bestått av fotografering med digitalkamera, som senare hade ersatts av fotografering med smarttelefon. Man hade också börjat ladda upp fotografierna på en nätsida. Dock var detta mera lärarens egen dokumentation och användes inte så mycket i förskolans klassrum på grund av undervisningens upplägg. Enligt lärarnas åsikter gav mobila sätt i undervisningen en möjlighet för förskolan att dela med sig av dagarnas gång till elevernas föräldrar snabbare än de tidigare använda sätt. Ett sådant sätt var att skriva blogg. Lärarna var också av den åsikten att bloggskrivadet ändå inte kan ta över de mer formella sätten att kommunicera, då de ansåg det viktigt att särskilja på formell och oformell kommunikation. (Tammerfors universitet, 2011)

I nuläget har Helsingfors stad en plan för digitalisering gällande undervisning. Planen gäller för tiden 2016–2019. Målet med digitalisering är att möjliggöra en versamhetskultur som gör det lätt för eleverna att vara delaktiga, och en smidig kontakt mellan förskolan (eller daghemmet/ skolan) och hemmet. Vid småbarnspedagogik och förskoleundervisning ska barnen erbjudas jämlika möjligheter att bekanta sig med olika informations- och kommunikationsteknologiska redskap, tjänster och spel. (Program för digitalisering, 2016)

Jag kollade runt lite om förskolor nämner digitalisering redan då de beskriver sin verksamhet, och hittade ett daghem med förskola samt eftermiddagsklubb. Stället berättar att ett utav deras mål med sin verksamhet är att på ett mångsidigt sätt utnyttja de möjligheter som digitalisering erbjuder. De använder sig av surfplattor till att söka information, skapa filmsnuttar, dokumentation samt till pedagogiska appar. (Folkhälsan, 2017)

Texten är skriven av Sonja Grönholm och bilden är tagen av Gerd Altmann

 

Källor

Tammerfors universitet. 2011.

Tillgänglig: http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/65655/tuovi_9_2011.pdf?sequence=1#page=30 (External link)

Hämtad 8.10.2017

 

Helsingfors stad. 2016.

Tillgänglig: https://dev.hel.fi/paatokset/asia/hel-2016-003192/olk-2016-4/ (External link)

Hämtad: 10.10.2017

 

Folkhälsan- daghemmet Björnen. 2017

Tillgänglig: https://www.folkhalsan.fi/fi/lapset/vanhemmille/paivakodit/paivakoti-bjornen/ (External link)

Hämtad: 10.10.2017

 

Hälsofrämjande

Denna blogg är arkiverad och inaktiv.

Contact details

More by the same author

  • 02.09.2019 Hälsovårdspersonalens viktiga roll inom digitaliseringen av tjänser – The crucial importance of health-care personnell in the era of digitalization
  • 09.08.2019 När mommo ska chatta på pekplattan men inte hittar fjäderpennan – Om minnessjuka och e-hälsans teknologiska hjälpmedel
  • 28.06.2019 Digitalisering inom småbarnspedagogiken – två masterstuderandes tankar.
  • 24.06.2019 Roboter inom framtidens hälsovård – En samling bloggtexter av masterstuderande.
  • 17.12.2018 eHealth Technology in Advanced Care: Tele-ICU
More posts by Hälsofrämjande

AuthorHälsofrämjande

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching
  • 03.01.2023
    Not All Who Wander Are Lost

Arcada 25

  • 23.03.2023
    Samarbete mellan företag och högskola – risk eller möjlighet?
  • 08.02.2023
    Unga studenter – vi behöver tänka i entreprenöriella banor!
  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI

Arcada Research News

  • 15.03.2023
    Key factors for successful collaboration identified in the SMARTNET project
  • 10.03.2023
    Student blog: European Convention on Human Rights and the Protection of Private Life, Freedom of Expression and Access to Information in a Digital Age
  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Ergoterapi

  • 02.02.2023
    Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023
    CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022
    Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv

Energy and Material Technology labs

  • 17.05.2022
    DIGIMANU2 – Digital utveckling av Arcadas ingenjörsutrymmen
  • 18.02.2021
    DIGIMANU – Digitala laboratoriemiljöer
  • 17.07.2020
    Our new research project ‘’ALL-IN for Plastics Recycling’’ at its start phase

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada