• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Digitalisering inom förskolan

25.10.2017 Education, Research

I en artikel publicerad av Tammerfors universitet (2011) skrivs att den nyaste tekniken inom undervisning inte har spridit sig på ett så effektivt sätt i de finländska skolorna som man kunde ha förväntat sig. Teknologi inom undervisning används betydligt mindre än inom andra områden. I artikeln talas det om ekosystemstänkande, men hjälp av vilket man försöker få sig en förståelse av mångfalden i sätt att lära sig. Den teknologi som läraren i en klass använder till kommunikation samt i lärandet kallas för undervisningsteknologiskt ekosystem och är en del av förskolans och klassernas inlärningsekosystem. Inlärningsekosystemet i sin tur innefattar lärare, elever och allt material (t.ex. böcker, övningar, undervisningsteknologi) som används som stöd för undervisning. En studie har gjorts om hur sätt att mobilt producera material blivit en del av inlärningsekosystemet, studien omfattade två finländska skolor samt en förskola.

I förskolan hade den teknologiska och mobila delen av undervisningen främst bestått av fotografering med digitalkamera, som senare hade ersatts av fotografering med smarttelefon. Man hade också börjat ladda upp fotografierna på en nätsida. Dock var detta mera lärarens egen dokumentation och användes inte så mycket i förskolans klassrum på grund av undervisningens upplägg. Enligt lärarnas åsikter gav mobila sätt i undervisningen en möjlighet för förskolan att dela med sig av dagarnas gång till elevernas föräldrar snabbare än de tidigare använda sätt. Ett sådant sätt var att skriva blogg. Lärarna var också av den åsikten att bloggskrivadet ändå inte kan ta över de mer formella sätten att kommunicera, då de ansåg det viktigt att särskilja på formell och oformell kommunikation. (Tammerfors universitet, 2011)

I nuläget har Helsingfors stad en plan för digitalisering gällande undervisning. Planen gäller för tiden 2016–2019. Målet med digitalisering är att möjliggöra en versamhetskultur som gör det lätt för eleverna att vara delaktiga, och en smidig kontakt mellan förskolan (eller daghemmet/ skolan) och hemmet. Vid småbarnspedagogik och förskoleundervisning ska barnen erbjudas jämlika möjligheter att bekanta sig med olika informations- och kommunikationsteknologiska redskap, tjänster och spel. (Program för digitalisering, 2016)

Jag kollade runt lite om förskolor nämner digitalisering redan då de beskriver sin verksamhet, och hittade ett daghem med förskola samt eftermiddagsklubb. Stället berättar att ett utav deras mål med sin verksamhet är att på ett mångsidigt sätt utnyttja de möjligheter som digitalisering erbjuder. De använder sig av surfplattor till att söka information, skapa filmsnuttar, dokumentation samt till pedagogiska appar. (Folkhälsan, 2017)

Texten är skriven av Sonja Grönholm och bilden är tagen av Gerd Altmann

 

Källor

Tammerfors universitet. 2011.

Tillgänglig: http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/65655/tuovi_9_2011.pdf?sequence=1#page=30 (External link)

Hämtad 8.10.2017

 

Helsingfors stad. 2016.

Tillgänglig: https://dev.hel.fi/paatokset/asia/hel-2016-003192/olk-2016-4/ (External link)

Hämtad: 10.10.2017

 

Folkhälsan- daghemmet Björnen. 2017

Tillgänglig: https://www.folkhalsan.fi/fi/lapset/vanhemmille/paivakodit/paivakoti-bjornen/ (External link)

Hämtad: 10.10.2017

 

Hälsofrämjande

Denna blogg är arkiverad och inaktiv.

Contact details

  • E-mail: gustavsm@arcada.fi

More by the same author

  • 02.09.2019 Hälsovårdspersonalens viktiga roll inom digitaliseringen av tjänser – The crucial importance of health-care personnell in the era of digitalization
  • 09.08.2019 När mommo ska chatta på pekplattan men inte hittar fjäderpennan – Om minnessjuka och e-hälsans teknologiska hjälpmedel
  • 28.06.2019 Digitalisering inom småbarnspedagogiken – två masterstuderandes tankar.
  • 24.06.2019 Roboter inom framtidens hälsovård – En samling bloggtexter av masterstuderande.
  • 17.12.2018 eHealth Technology in Advanced Care: Tele-ICU
More posts by Hälsofrämjande

AuthorHälsofrämjande

Meet our bloggers

Business / Business / Liiketalous

  • 28.04.2022
    Vem köper mat på nätet i framtiden?

Arcada 25

  • 19.05.2022
    Hur kan teknologi främja tillgängligheten i samhället?
  • 21.04.2022
    Därför är innovativt entreprenörskapstänk en framgångsfaktor
  • 31.03.2022
    Digitala tvillingar inom ingenjörsvetenskapen – vad är det och varför behöver vi dem?

International Student Ambassadors

  • 03.02.2022
    Arcada – A Truly International Experience in Helsinki
  • 06.12.2021
    Why I Chose Finland as My Study Destination (and Would Do It All Over Again)
  • 09.02.2021
    Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada

Arcada Research News

  • 21.10.2021
    Märi-projektet framskrider och når delmål
  • 01.06.2021
    Lohkoketjuekosysteeminen tarkastelua hallinnan ja adoption näkökulmasta
  • 19.02.2021
    MäRi – sociala robotar som agenter i vården

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Kultur och media / Culture and Media / Kulttuuri ja media

  • 18.05.2022
    How can small museums innovate on digitalisation?
  • 30.11.2021
    Boom-boom-boomer – kolla hit, detta är politik!
  • 29.11.2021
    Silmän liikkeiden tutkimisesta – osa 2

Cookies Availability statement

© 2022 Yrkeshögskolan Arcada