• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Undersökning med Eye Tracking och Smartcart

14.12.2015 Education, Projects, Research, Student Life

Vi, tredje årets marknadsföringsstudenter vid Arcada samlades i början av december vid K-Market Mustapekka i Åggelby för att göra en undersökning med Eye Tracking glasögon och Smartcart. Vårt uppdrag var att analysera processen när kunder köper varor i en matbutik.

Undersökningen som vi gör är en del av kursen “Framtidens detaljhandel”, vars målsättning är att ge oss insikt i framtidens detaljhandel ur ett strategiskt och innovativt perspektiv.

Undersökningen vi gjorde i K-Market Mustapekka gick ut på att analysera hur en kund sköter sina uppköp i matbutiken. Vi fick till uppgift att köpa diverse ingredienser och matprodukter. Vi hade 15 minuter på oss att hitta och plocka ihop varorna i en köpvagn. Vi gjorde undersökningen på två olika sätt. En del av studenterna använde sig av en vanlig inköpslista på papper och resten använde sig av en Smartcart (External link) .

För att kunna mäta och analysera processen använde vi alla som deltog i undersökningen oss av Eye Tracking glasögon från företaget Tobii (External link). Det här var ett utmärkt tillfälle för oss att få pröva på högteknologisk och innovativ Eye Tracking teknologi. Smartcart (External link) är den smarta shoppingvagnen, vars första version redan används i tre K-Supermarket -affärer i huvudstadsregionen. Smartcart-vagnen är som en vanlig köpvagn, men den är försedd med en pekplatta. På pekplattan kan kunden välja olika recept och därefter en färdig inköpslista. Det här är ju idealt när man t.ex. efter en arbetsdag går till matbutiken och har ingen klar bild av vilken mat man ska köpa och tillreda. Smartcart erbjuder olika recept som kunden kan få upp på plattan och allt efter att man hittat produkterna och lagt dem i köpvagnen, kan man pricka av dem från listan. I butiken finns det otaliga intressanta produkter man inte prövar på, eftersom man inte har något recept i tankarna där de kan användas. Smartcart kan hjälpa till att göra köpupplevelsen trevligare för kunden för att den exempelvis erbjuder matrecept.

Det var utmanande för många av oss att hitta varorna i butiken. För många var matbutiken ny. När vi går till vår egen närbutik vet vi exakt var varorna kan hittas och kan sköta uppköpet på några minuter. Samtidigt var det för många av oss spännande att göra den här undersökningen, speciellt på grund av de verktyg vi fick chansen att använda oss av. Utrustningen är värdefull och professionell. Vi är glada över att vi fick möjligheten att använda oss av de här verktygen. Följande steg i processen går ut på att vi ska analysera materialet. Det ska bli intressant att se resultatet.

Text: Jessica Blechingberg
Bilder: Sofia Forsblom

 

Företagsekonomi

Denna blogg är arkiverad och inaktiv.

Contact details

  • E-mail: tigerstc@arcada.fi

More by the same author

  • 11.04.2019 Customer Experience Management – EkoTekNord
  • 01.02.2018 The NOBANET e-business course
  • 17.10.2017 Greetings from Sunland
  • 25.09.2017 Stockholm Business Trip with Arcada 360
  • 25.09.2017 Arcada 360 course travelled to Stockholm!
More posts by Företagsekonomi

AuthorFöretagsekonomi

Tagsarcada, digital, digitalisering, eye tracker, musta pekka, smartcart, students, tobii

Meet our bloggers

Business / Business / Liiketalous

  • 28.04.2022
    Vem köper mat på nätet i framtiden?

Arcada 25

  • 22.06.2022
    Förstavårdens arbetsdag är variation, utmaningar och krav – men de går att bemästra
  • 19.05.2022
    Hur kan teknologi främja tillgängligheten i samhället?
  • 21.04.2022
    Därför är innovativt entreprenörskapstänk en framgångsfaktor

International Student Ambassadors

  • 03.02.2022
    Arcada – A Truly International Experience in Helsinki
  • 06.12.2021
    Why I Chose Finland as My Study Destination (and Would Do It All Over Again)
  • 09.02.2021
    Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada

Arcada Research News

  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI
  • 21.10.2021
    Märi-projektet framskrider och når delmål
  • 01.06.2021
    Lohkoketjuekosysteeminen tarkastelua hallinnan ja adoption näkökulmasta

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Kultur och media / Culture and Media / Kulttuuri ja media

  • 18.05.2022
    How can small museums innovate on digitalisation?
  • 30.11.2021
    Boom-boom-boomer – kolla hit, detta är politik!
  • 29.11.2021
    Silmän liikkeiden tutkimisesta – osa 2

Cookies Availability statement

© 2022 Yrkeshögskolan Arcada