• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Undersökning med Eye Tracking och Smartcart

14.12.2015 Education, Projects, Research, Student Life

Vi, tredje årets marknadsföringsstudenter vid Arcada samlades i början av december vid K-Market Mustapekka i Åggelby för att göra en undersökning med Eye Tracking glasögon och Smartcart. Vårt uppdrag var att analysera processen när kunder köper varor i en matbutik.

Undersökningen som vi gör är en del av kursen “Framtidens detaljhandel”, vars målsättning är att ge oss insikt i framtidens detaljhandel ur ett strategiskt och innovativt perspektiv.

Undersökningen vi gjorde i K-Market Mustapekka gick ut på att analysera hur en kund sköter sina uppköp i matbutiken. Vi fick till uppgift att köpa diverse ingredienser och matprodukter. Vi hade 15 minuter på oss att hitta och plocka ihop varorna i en köpvagn. Vi gjorde undersökningen på två olika sätt. En del av studenterna använde sig av en vanlig inköpslista på papper och resten använde sig av en Smartcart (External link) .

För att kunna mäta och analysera processen använde vi alla som deltog i undersökningen oss av Eye Tracking glasögon från företaget Tobii (External link). Det här var ett utmärkt tillfälle för oss att få pröva på högteknologisk och innovativ Eye Tracking teknologi. Smartcart (External link) är den smarta shoppingvagnen, vars första version redan används i tre K-Supermarket -affärer i huvudstadsregionen. Smartcart-vagnen är som en vanlig köpvagn, men den är försedd med en pekplatta. På pekplattan kan kunden välja olika recept och därefter en färdig inköpslista. Det här är ju idealt när man t.ex. efter en arbetsdag går till matbutiken och har ingen klar bild av vilken mat man ska köpa och tillreda. Smartcart erbjuder olika recept som kunden kan få upp på plattan och allt efter att man hittat produkterna och lagt dem i köpvagnen, kan man pricka av dem från listan. I butiken finns det otaliga intressanta produkter man inte prövar på, eftersom man inte har något recept i tankarna där de kan användas. Smartcart kan hjälpa till att göra köpupplevelsen trevligare för kunden för att den exempelvis erbjuder matrecept.

Det var utmanande för många av oss att hitta varorna i butiken. För många var matbutiken ny. När vi går till vår egen närbutik vet vi exakt var varorna kan hittas och kan sköta uppköpet på några minuter. Samtidigt var det för många av oss spännande att göra den här undersökningen, speciellt på grund av de verktyg vi fick chansen att använda oss av. Utrustningen är värdefull och professionell. Vi är glada över att vi fick möjligheten att använda oss av de här verktygen. Följande steg i processen går ut på att vi ska analysera materialet. Det ska bli intressant att se resultatet.

Text: Jessica Blechingberg
Bilder: Sofia Forsblom

 

Företagsekonomi

Denna blogg är arkiverad och inaktiv.

Contact details

More by the same author

  • 11.04.2019 Customer Experience Management – EkoTekNord
  • 01.02.2018 The NOBANET e-business course
  • 17.10.2017 Greetings from Sunland
  • 25.09.2017 Stockholm Business Trip with Arcada 360
  • 25.09.2017 Arcada 360 course travelled to Stockholm!
More posts by Företagsekonomi

AuthorFöretagsekonomi

Tagsarcada, digital, digitalisering, eye tracker, musta pekka, smartcart, students, tobii

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching
  • 03.01.2023
    Not All Who Wander Are Lost

Business / Business / Liiketalous

  • 29.12.2022
    A cryptocurrency stakeholder group that can bring about change to current cryptocurrency regulation
  • 19.12.2022
    Hur utreda uppfattningar bakom förändrande köpvanor – snabbt och effektivt?
  • 28.11.2022
    Praktik som inkörsport till affärslivet och det finländska samhället

Arcada 25

  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI
  • 07.11.2022
    Om att stå stadigt när det blåser som mest
  • 03.10.2022
    Dags att ta tempen på jubileumsinsamlingen

Arcada Research News

  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI
  • 21.10.2021
    Märi-projektet framskrider och når delmål
  • 01.06.2021
    Lohkoketjuekosysteeminen tarkastelua hallinnan ja adoption näkökulmasta

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Kultur och media / Culture and Media / Kulttuuri ja media

  • 09.01.2023
    Corona, never forget
  • 21.12.2022
    Exploring value co-creation and brand loyalty in online communities in China.
  • 08.12.2022
    Humanisation of Media on Social Media

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada