• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Undersökning med Eye Tracking och Smartcart

14.12.2015 Education, Projects, Research, Student Life

Vi, tredje årets marknadsföringsstudenter vid Arcada samlades i början av december vid K-Market Mustapekka i Åggelby för att göra en undersökning med Eye Tracking glasögon och Smartcart. Vårt uppdrag var att analysera processen när kunder köper varor i en matbutik.

Undersökningen som vi gör är en del av kursen “Framtidens detaljhandel”, vars målsättning är att ge oss insikt i framtidens detaljhandel ur ett strategiskt och innovativt perspektiv.

Undersökningen vi gjorde i K-Market Mustapekka gick ut på att analysera hur en kund sköter sina uppköp i matbutiken. Vi fick till uppgift att köpa diverse ingredienser och matprodukter. Vi hade 15 minuter på oss att hitta och plocka ihop varorna i en köpvagn. Vi gjorde undersökningen på två olika sätt. En del av studenterna använde sig av en vanlig inköpslista på papper och resten använde sig av en Smartcart .

För att kunna mäta och analysera processen använde vi alla som deltog i undersökningen oss av Eye Tracking glasögon från företaget Tobii. Det här var ett utmärkt tillfälle för oss att få pröva på högteknologisk och innovativ Eye Tracking teknologi. Smartcart är den smarta shoppingvagnen, vars första version redan används i tre K-Supermarket -affärer i huvudstadsregionen. Smartcart-vagnen är som en vanlig köpvagn, men den är försedd med en pekplatta. På pekplattan kan kunden välja olika recept och därefter en färdig inköpslista. Det här är ju idealt när man t.ex. efter en arbetsdag går till matbutiken och har ingen klar bild av vilken mat man ska köpa och tillreda. Smartcart erbjuder olika recept som kunden kan få upp på plattan och allt efter att man hittat produkterna och lagt dem i köpvagnen, kan man pricka av dem från listan. I butiken finns det otaliga intressanta produkter man inte prövar på, eftersom man inte har något recept i tankarna där de kan användas. Smartcart kan hjälpa till att göra köpupplevelsen trevligare för kunden för att den exempelvis erbjuder matrecept.

Det var utmanande för många av oss att hitta varorna i butiken. För många var matbutiken ny. När vi går till vår egen närbutik vet vi exakt var varorna kan hittas och kan sköta uppköpet på några minuter. Samtidigt var det för många av oss spännande att göra den här undersökningen, speciellt på grund av de verktyg vi fick chansen att använda oss av. Utrustningen är värdefull och professionell. Vi är glada över att vi fick möjligheten att använda oss av de här verktygen. Följande steg i processen går ut på att vi ska analysera materialet. Det ska bli intressant att se resultatet.

Text: Jessica Blechingberg
Bilder: Sofia Forsblom

 

Företagsekonomi

Här bloggar studenter och lärare från utbildningen i företagsekonomi om vardagen på Arcada och alla de intresanta projekt som ryms under vårat tak. Häng med!

Contact details

  • tigerstc@arcada.fi

More by the same author

  • 11.04.2019 Customer Experience Management – EkoTekNord
  • 01.02.2018 The NOBANET e-business course
  • 17.10.2017 Greetings from Sunland
  • 25.09.2017 Stockholm Business Trip with Arcada 360
  • 25.09.2017 Arcada 360 course travelled to Stockholm!
Read more

AuthorFöretagsekonomi

Tagsarcada, digital, digitalisering, eye tracker, musta pekka, smartcart, students, tobii

Meet our bloggers

Arcada Research News

  • 19.02.2021 MäRi – sociala robotar som agenter i vården
  • 15.12.2020 The Ministry of Education and Culture funds Arcada’s new research programme
  • 25.11.2020 Arcada’s researchers are contributing to the development of an ethical assessment of Artificial Intelligence

International Student Ambassadors

  • 09.02.2021 Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada
  • 19.01.2021 My Master’s Journey
  • 16.12.2020 A day in the life of an International Business student

The NURED Project

  • 28.02.2020 Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019 The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019 The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Vårdprogrammet

  • 16.04.2019 Nurses’ Confidence in Medication Administration

Arcada Entrepreneurship

  • 23.04.2019 Strategy Workshop – Paul D. Savage
  • 16.04.2019 Tieto visit- An emphatic building for activity based working style
  • 12.04.2019 Från post it-lappar till konkret förändring – ett recept till vinnande koncept

Kultur och Media / Culture and Media

  • 22.12.2020 Creativity: A Multidisciplinary Systematic Literature Review by Özgür Ak
  • 15.12.2020 Instagram Brand Awareness among fitness minded female millennials. Do values behind the company increase follower base more efficiently than mere advertising? by Polina Kantola
  • 04.11.2020 Mobile journalism in Finnish TV-news broadcasting – The impact on news storytelling

Availability statement

© 2021 Yrkeshögskolan Arcada