• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Studenter föredrar aktivt arbete och engagerade föreläsningar

28.02.2013 Education

Åter igen fick jag äran att ta del av studenternas tankar om vilka lär- och undervisningsmetoder de föredrar. I en liten enkät fick de fritt skriva ner (högst tre) vilka lär- och/eller undervismetoder de föredrar. D.v.s. vilket är det bästa sättet studenten lär sig något.

När jag snabbt tittat på svaren från de 79 studenterna framträdde fyra ganska tydliga områden. Det är naturligtvis svårt att veta var man ska dra gränsen och någon annan skulle säkert kategoriserat svaren på ett annat sätt.

Nedan listar jag de fyra mest framträdande områdena samt en kort beskrivning om vad dessa innebär.

Praktiskt lärande (36 %)

  • Övningar
  • Praktik
  • Projekt
  • Learning by doing

Föreläsning (23 %)

  • Engagerade föreläsare
  • Föreläsning med diskussion
  • Föreläsning utan diskussion
  • Expert- och gästföreläsning
  • Flera föreläsare

Forskning (17 %)

  • Skriftliga uppgifter
  • Självstudier
  • Hemtentamen
  • Självständigt arbete
  • Läsa på egen hand

Lärande i grupp (14 %)

  • Diskussion
  • Studiecirklar
  • Grupparbeten
  • Lära av varandra
  • Interaktion

 

Resultaten kanske inte är så överraskande när det gäller en yrkeshögskola. Det jag själv tyckte är intressant är att föreläsningar ändå är så pass populära. Men där hade studenterna också krav på hur en föreläsare bör vara, d.v.s. motiverad, engagerad och bra på att förklara.

 Flipped classroom (5 %)

Som bonus kan ju nämnas att “flipped classroom (External link)” tanken också dök upp i svaren. Önskan var att föreläsningarna skulle vara inbandade så att studenten själv kan gå tillbaka och repetera det som sagts.

Filip Levälahti

Denna blogg är arkiverad och inaktiv.

Contact details

  • E-mail: levalahf@arcada.fi
  • LinkedIn (External link)

More by the same author

  • 28.04.2017 Online pedagogical hierarchy of needs
  • 05.12.2016 Forma framtidens lärande
  • 30.05.2016 Can you digitalize?
  • 22.03.2016 Digital kompetent – Hur?
  • 03.12.2015 Rethinking assignments and feedback
More posts by Filip Levälahti

AuthorFilip Levälahti

Tagsinlärningsmetod, lärande, student, undersökning, undervisningsmetod

Meet our bloggers

Business / Business / Liiketalous

  • 28.04.2022
    Vem köper mat på nätet i framtiden?

Arcada 25

  • 19.05.2022
    Hur kan teknologi främja tillgängligheten i samhället?
  • 21.04.2022
    Därför är innovativt entreprenörskapstänk en framgångsfaktor
  • 31.03.2022
    Digitala tvillingar inom ingenjörsvetenskapen – vad är det och varför behöver vi dem?

International Student Ambassadors

  • 03.02.2022
    Arcada – A Truly International Experience in Helsinki
  • 06.12.2021
    Why I Chose Finland as My Study Destination (and Would Do It All Over Again)
  • 09.02.2021
    Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada

Arcada Research News

  • 21.10.2021
    Märi-projektet framskrider och når delmål
  • 01.06.2021
    Lohkoketjuekosysteeminen tarkastelua hallinnan ja adoption näkökulmasta
  • 19.02.2021
    MäRi – sociala robotar som agenter i vården

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Kultur och media / Culture and Media / Kulttuuri ja media

  • 18.05.2022
    How can small museums innovate on digitalisation?
  • 30.11.2021
    Boom-boom-boomer – kolla hit, detta är politik!
  • 29.11.2021
    Silmän liikkeiden tutkimisesta – osa 2

Cookies Availability statement

© 2022 Yrkeshögskolan Arcada