• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Studenter föredrar aktivt arbete och engagerade föreläsningar

28.02.2013 Education

Åter igen fick jag äran att ta del av studenternas tankar om vilka lär- och undervisningsmetoder de föredrar. I en liten enkät fick de fritt skriva ner (högst tre) vilka lär- och/eller undervismetoder de föredrar. D.v.s. vilket är det bästa sättet studenten lär sig något.

När jag snabbt tittat på svaren från de 79 studenterna framträdde fyra ganska tydliga områden. Det är naturligtvis svårt att veta var man ska dra gränsen och någon annan skulle säkert kategoriserat svaren på ett annat sätt.

Nedan listar jag de fyra mest framträdande områdena samt en kort beskrivning om vad dessa innebär.

Praktiskt lärande (36 %)

  • Övningar
  • Praktik
  • Projekt
  • Learning by doing

Föreläsning (23 %)

  • Engagerade föreläsare
  • Föreläsning med diskussion
  • Föreläsning utan diskussion
  • Expert- och gästföreläsning
  • Flera föreläsare

Forskning (17 %)

  • Skriftliga uppgifter
  • Självstudier
  • Hemtentamen
  • Självständigt arbete
  • Läsa på egen hand

Lärande i grupp (14 %)

  • Diskussion
  • Studiecirklar
  • Grupparbeten
  • Lära av varandra
  • Interaktion

 

Resultaten kanske inte är så överraskande när det gäller en yrkeshögskola. Det jag själv tyckte är intressant är att föreläsningar ändå är så pass populära. Men där hade studenterna också krav på hur en föreläsare bör vara, d.v.s. motiverad, engagerad och bra på att förklara.

 Flipped classroom (5 %)

Som bonus kan ju nämnas att “flipped classroom (External link)” tanken också dök upp i svaren. Önskan var att föreläsningarna skulle vara inbandade så att studenten själv kan gå tillbaka och repetera det som sagts.

Filip Levälahti

Denna blogg är arkiverad och inaktiv.

Contact details

  • LinkedIn (External link)

More by the same author

  • 28.04.2017 Online pedagogical hierarchy of needs
  • 05.12.2016 Forma framtidens lärande
  • 30.05.2016 Can you digitalize?
  • 22.03.2016 Digital kompetent – Hur?
  • 03.12.2015 Rethinking assignments and feedback
More posts by Filip Levälahti

AuthorFilip Levälahti

Tagsinlärningsmetod, lärande, student, undersökning, undervisningsmetod

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching
  • 03.01.2023
    Not All Who Wander Are Lost

Arcada 25

  • 23.03.2023
    Samarbete mellan företag och högskola – risk eller möjlighet?
  • 08.02.2023
    Unga studenter – vi behöver tänka i entreprenöriella banor!
  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI

Arcada Research News

  • 15.03.2023
    Key factors for successful collaboration identified in the SMARTNET project
  • 10.03.2023
    Student blog: European Convention on Human Rights and the Protection of Private Life, Freedom of Expression and Access to Information in a Digital Age
  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Ergoterapi

  • 02.02.2023
    Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023
    CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022
    Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv

Energy and Material Technology labs

  • 17.05.2022
    DIGIMANU2 – Digital utveckling av Arcadas ingenjörsutrymmen
  • 18.02.2021
    DIGIMANU – Digitala laboratoriemiljöer
  • 17.07.2020
    Our new research project ‘’ALL-IN for Plastics Recycling’’ at its start phase

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada