• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Pedagogiskt skapande

25.08.2014 Education

Det blir allt mer vanligt att lärare filmar sina föreläsningar och sätter ut dem på Internet. På det sättet kan studenterna se föreläsningen när de har tid och oberoende var de befinner sig, hemma, på bussen, i ett café o.s.v. Orsaken till att det blivit vanligare är teknikens utveckling och att det i stort sett är lika enkelt att filma en föreläsning som att skriva ett word-dokument.

På Arcada har alla lärare tillgång till ett program där man kan filma sig själv och sin dataskärm. Sedan kan man själv klippa bort onödiga luckor, sätta in text och animationer o.s.v. När allt är färdigt så är det bara att ladda upp filmen på Youtube och låta studenterna titta på den.

Jag upplever att många lärare är fascinerade av idén men de tycker att efterarbetet, d.v.s. klippandet och bearbetandet av filmen, är en onödig och jobbig process.

Det kanske är något nytt att behöva bearbeta sin föreläsning efteråt men efter att själv ha skapat ett femtiotal filmer har jag insett att bearbetningen av filmen är en rolig och mycket viktig pedagogisk del av processen.

En vanlig klassföreläsning blir som den blir och det går inte att göra något efteråt för att förbättra den, dessutom är risken stor att studenterna glömt vad man sagt. När man bearbetar en filmad föreläsning så har man helt andra möjligheter att belysa det viktiga i det man säger och klippa bort sådant som kanske inte var så väsentligt. Med hjälp av animationer, ljud, text och bilder kan man också visualisera det man vill få fram och sätta in det på precis rätt plats i föreläsningen. Jag hoppas du nu fått upp ögonen för det roliga och pedagogiska i skapandeprocessen.

Filip Levälahti

Denna blogg är arkiverad och inaktiv.

Contact details

  • LinkedIn (External link)

More by the same author

  • 28.04.2017 Online pedagogical hierarchy of needs
  • 05.12.2016 Forma framtidens lärande
  • 30.05.2016 Can you digitalize?
  • 22.03.2016 Digital kompetent – Hur?
  • 03.12.2015 Rethinking assignments and feedback
More posts by Filip Levälahti

AuthorFilip Levälahti

TagsFilm, flipped classrom, föreläsning, pedagogik

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 27.04.2023
    Vappu – Finland’s most thrilling and adventurous national holiday
  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching

Arcada 25

  • 23.03.2023
    Samarbete mellan företag och högskola – risk eller möjlighet?
  • 08.02.2023
    Unga studenter – vi behöver tänka i entreprenöriella banor!
  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI

Arcada Research News

  • 15.03.2023
    Key factors for successful collaboration identified in the SMARTNET project
  • 10.03.2023
    Student blog: European Convention on Human Rights and the Protection of Private Life, Freedom of Expression and Access to Information in a Digital Age
  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Ergoterapi

  • 02.02.2023
    Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023
    CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022
    Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv

Energy and Material Technology labs

  • 17.05.2022
    DIGIMANU2 – Digital utveckling av Arcadas ingenjörsutrymmen
  • 18.02.2021
    DIGIMANU – Digitala laboratoriemiljöer
  • 17.07.2020
    Our new research project ‘’ALL-IN for Plastics Recycling’’ at its start phase

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada