• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Forma framtidens lärande

05.12.2016 Education

I tre dagar har jag deltagit på OEB-konferensen I Berlin. De marknadsför sig själva som “The global, cross-sector conference on technology supported learning and training”. OEB samlade runt 2 200 deltagare från över 100 länder och en mängd olika organisationer och företag. Temat för konferensen var “Shaping the future of learning”. Med erfarenheter från mindre konferenser som behandlat liknande teman så var jag lite tveksam till att OEB skulle ge så mycket, men jag måste ödmjukt erkänna att det var en stimulerande miljö att vistas i.

Förutom (mer eller mindre) intressanta föreläsningar och utställningar så fick man även träffa “de vanliga besökarna” och dela erfarenheter och idéer med dem. Oberoende av om du jobbar för en chokladproducent, för polisen, för ett mediebolag, för universitet eller för någon annan så vill du ta reda på hur du kan förbättra, effektivera och utveckla lärandet och om tekniken kan vara till hjälp. Här möter man allt från en övertro på att digitaliseringen ska fixa allt till en skepsis för det mesta som behöver elektricitet.

Vad alla är överens om är att digitaliseringen är ett paradigmshifte för hela samhället. Vi kan inte ordna utbilningen på samma sätt som den ordnades under industrialliseringen. Den stora frågan är hur den ska ordnas och vilka kompetenser och färdigheter krävs I framtiden. Det intressanta är att det inte talats så mycket om vilka digitala verktyg som kan användas I klassrummen utan mera på hur hela utbildningar bör ändras för att möta dagens behov.

Hur och vart är vi då på väg? För att få en överblick över utvecklingen som skett och sker talade professor Gilly Salmon om “Education 1.0 to 3.0 (External link)“. Hon visade hur undervisningen, och alla delar som hör till den, förändrats genom tiden. Exempelvis  utbildade man sig förr till ett yrke som I stort höll livet ut. Idag är man tvungen att ta I beaktande att man antagligen inte kommer att hålla sig inom ett och samma yrke livet ut. Så utbildningen bör anpassas efter det.

Education 1.0 to 3.0 - Gilly Salmon - http://www.gillysalmon.com/uploads/5/0/1/3/50133443/education_1-0_to_3-_0.pdf

Education 1.0 to 3.0 – Gilly Salmon – http://www.gillysalmon.com/uploads/5/0/1/3/50133443/education_1-0_to_3-_0.pdf

 

Ersätter IA lärarna i framtiden?

Eftersom artificiell intelligens (AI) är på tapeten så handlade en av paneldiskussionerna om huruvida vi i framtiden ersätter lärare med AI. De som talade för frågade varför vi tror att AI ska ersätta alla andra jobb men inte utbildningen. Dessutom frågade man sig varför AI inte skulle ersätta lärarna om det visar sig att AI gör ett bättre jobb.

De som talade mot menade att individen och samhället är så komplext att det inte går att skapa algoritmer som kan kontrollera detta. Andrew Keen (författare till boken The Internet is not the answer) menar även att datorer varken har handlingsfrihet, mål eller värderingar och bör således inte ersätta lärarna. Själv är jag övertygad om att vi behöver kompetenta lärare även i framtiden, AI kan i bästa fall bli ett effektivt verktyg de använder. Men jag antar att framtidens lärare måste ha en mycket bredare kunskap eller att de har en kompetens att samarbeta med varandra över gränserna och dela med sig av sitt kunnande.

Jag hittade bara ett företag som sa sig utnyttja AI i sitt verktyg. Verktyget användes för att se om studenternas arbeten var skrivna av dem själva eller inte, d.v.s. en lite mer utvecklad plagiatkontroll. Frågan är då om det är till sådant man vill använda AI till?

 

“We will survive because of the teacher, if not the teachers have failed and we are slaves under the machines.” – Andrew Keen, OEB 2016

OEB 2016

Filip Levälahti

Denna blogg är arkiverad och inaktiv.

Contact details

  • E-mail: levalahf@arcada.fi
  • LinkedIn (External link)

More by the same author

  • 28.04.2017 Online pedagogical hierarchy of needs
  • 30.05.2016 Can you digitalize?
  • 22.03.2016 Digital kompetent – Hur?
  • 03.12.2015 Rethinking assignments and feedback
  • 02.12.2014 Students love the new trend in education…
More posts by Filip Levälahti

AuthorFilip Levälahti

TagsIA, konferens, OEB, teacher

Meet our bloggers

Business / Business / Liiketalous

  • 28.04.2022
    Vem köper mat på nätet i framtiden?

Arcada 25

  • 22.06.2022
    Förstavårdens arbetsdag är variation, utmaningar och krav – men de går att bemästra
  • 19.05.2022
    Hur kan teknologi främja tillgängligheten i samhället?
  • 21.04.2022
    Därför är innovativt entreprenörskapstänk en framgångsfaktor

International Student Ambassadors

  • 03.02.2022
    Arcada – A Truly International Experience in Helsinki
  • 06.12.2021
    Why I Chose Finland as My Study Destination (and Would Do It All Over Again)
  • 09.02.2021
    Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada

Arcada Research News

  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI
  • 21.10.2021
    Märi-projektet framskrider och når delmål
  • 01.06.2021
    Lohkoketjuekosysteeminen tarkastelua hallinnan ja adoption näkökulmasta

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Kultur och media / Culture and Media / Kulttuuri ja media

  • 18.05.2022
    How can small museums innovate on digitalisation?
  • 30.11.2021
    Boom-boom-boomer – kolla hit, detta är politik!
  • 29.11.2021
    Silmän liikkeiden tutkimisesta – osa 2

Cookies Availability statement

© 2022 Yrkeshögskolan Arcada