• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Digital kompetent – Hur?

22.03.2016 Education

IKT-körkortet är en introduktionskurs i IKT för de studenter som inleder sina studier på Arcada. Arcada har en längre tid varit i en process att förnya kursen eftersom man ansett att innehållet och sättet att undervisa ansetts vara lite föråldrat och inte anpassat till dagens behov (läs mera här, s. 111 (External link)). Tanken med IKT-körkortet har alltid varit att ge “tillräckliga grundkunskaper i IKT för att avlägga dina studier och för att utveckla dina IKT-färdigheter”. Enligt en kursutvärdering 2015 visade det sig att ca 27 % av studenterna som börjar på Arcada ansåg sig ha svaga kunskaper i IKT. Eftersom kursen mer eller mindre är en jämställdhetsfråga, d.v.s. alla studenter ska ha samma förutsättningar att effektivt klara sina studier, så finns det fortfarande behov av någon slags insats för att studenterna ska kunna tillägna sig denna kompetens.

Problemet med den “traditionella” IKT-kursen är att den långt fokuserat på hur man utför vissa funktioner, t.ex. skapar en innehållsförteckning i Word. Detta är väldigt bra att kunna men när studenten i en annan kurs ska göra detta så har de redan glömt vad de lärt sig. IKT är idag också mycket mer än bara hur man skriver dokument med hjälp av en PC. Studenterna använder sig av olika operativsystem och en mängd digitala verktyg när de studerar, gör sina uppgifter, söker kunskap, samarbetar och skapar ny kunskap. Att hålla en kurs för att täcka allt detta blir mycket spretigt. För att inte tala om att det är närmare 600 studenter med varierande bakgrundskunskap och behov.

IKT är idag mycket mångfasetterat och dessutom integrerat i alla samhällsfunktioner. Vad som krävs av studenterna, både för effektiva studier och i deras framtida arbetsliv, är s.k. digital kompetens. Digital kompetens är, enligt Jisc (External link), de förmågor en individ innehar för att leva, lära och arbeta i ett digitalt samhälle. Den är en av åtta nyckelkomponenterna för livslångt lärande enligt EU (External link). Denna kompetens är även transversell vilket betyder att denna kompetens förenklar tillägnandet av andra nyckelkomponenter. I EU är 42 % av de personer som saknar digital kompetens är inte heller aktiva i arbetslivet. Detta ger en liten fingervisning på vikten av digital kompetensen i både studier och kommande arbetsliv.

Frågan är då vad man kan göra för att Arcadas studenter ska kunna tillägna sig dessa “förmågor”. Jag tror naturligtvis inte att det räcker med en introduktionskurs för att studenterna ska bli digitalt kompetenta. Istället behöver detta genomsyra alla kurser för att det ska ge någon genomslagskraft. Studenten behöver också ta ett eget ansvar för att utveckla sin digitala kompetens. Men introduktionskursen kan ge studenten verktyg att komma igång och att själva hitta och tillägna sig denna kompetens.

Vad tror du studenterna behöver för att bli digitalt kompetenta (i sina studier) och hur är bästa sättet att bli det?

Filip Levälahti

Denna blogg är arkiverad och inaktiv.

Contact details

  • LinkedIn (External link)

More by the same author

  • 28.04.2017 Online pedagogical hierarchy of needs
  • 05.12.2016 Forma framtidens lärande
  • 30.05.2016 Can you digitalize?
  • 03.12.2015 Rethinking assignments and feedback
  • 02.12.2014 Students love the new trend in education…
More posts by Filip Levälahti

AuthorFilip Levälahti

Tagsdigital kompetens, ikt, ikt-körkortet, introduktion, kurs

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching
  • 03.01.2023
    Not All Who Wander Are Lost

Arcada 25

  • 23.03.2023
    Samarbete mellan företag och högskola – risk eller möjlighet?
  • 08.02.2023
    Unga studenter – vi behöver tänka i entreprenöriella banor!
  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI

Arcada Research News

  • 15.03.2023
    Key factors for successful collaboration identified in the SMARTNET project
  • 10.03.2023
    Student blog: European Convention on Human Rights and the Protection of Private Life, Freedom of Expression and Access to Information in a Digital Age
  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Ergoterapi

  • 02.02.2023
    Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023
    CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022
    Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv

Energy and Material Technology labs

  • 17.05.2022
    DIGIMANU2 – Digital utveckling av Arcadas ingenjörsutrymmen
  • 18.02.2021
    DIGIMANU – Digitala laboratoriemiljöer
  • 17.07.2020
    Our new research project ‘’ALL-IN for Plastics Recycling’’ at its start phase

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada