Education, Projects

Fysiska tester och träning

February 26, 2015

+2

Mitt namn är Matias Anthoni och jag studerar för tillfället mitt tredje år på linjen för idrott och hälsopromotion. Tillsammans med förstaårs-studerande Lisa Sandström fungerar vi som idrottsinstruktörer före och under expeditionen. Vår uppgift går ut på att försöka höja deltagarnas kondition och muskelstyrka så att vi bättre klarar av alla uppgifter som vi möter under expeditionen.

Veckan har börjat bra. Det var nämligen på måndag som vi på riktigt kom igång och faktiskt gjorde någonting konkret istället för att bara planera och fundera. Vi sparkade igång det fysiska testandet av expeditionsdeltagarna. Hela veckan har vi bokat tid för att alla som vill skall kunna boka tid och kika förbi testlabbet för att bl.a. få testa sin kondition.

Själva testerna vi utför i Arcadas testlabb är:

En kroppssammansättningsmätning (InBody-mätning)

Ett indirekt submaximalt cykelergometertest

Greppstyrka med dynamometer

Muskeluthållighetstest för armar och övre kropp (antalet armhävningar under 60s)

Muskeluthållighetstest för knästräckarna/benen (antalet knäböj under 60s)

Muskeluthållighetstest för bålmuskulaturen (antalet sit ups under 60s)

Testerna ger oss väldigt bra information om personernas fysiska kondition och hjälper oss att planera träningen för så bra resultat som möjligt. Resultaten visar helt enkelt vilka styrkor och svagheter personerna har och på vilken fysisk nivå personerna är i det här skedet före expeditionen.

Kroppssammansättningsmätningen berättar oss vad kroppen består av, exempelvis hur mycket fett och muskler en person har. Cykelergometertestet uppskattar testpersonernas maximala syreupptagningsförmåga vilket är en mycket bra indikator på personens uthållighet och kondition. Dynamometertestets (griptest) visar hur mycket motstånd (kg) en person klarar av att klämma. I detta test sågs varierande resultat eftersom speciellt de som tränar mycket klättring eller arbetar mycket med händerna tenderade att ha bättre resultat. För t.ex. klättrarna beror detta på att det är mycket samma muskler som används för att hänga kvar på väggen och hålla tag i små grepp som i griptestet.

Muskeluthållighetstesterna går ut på att personerna utför så många rörelser som möjligt under 60 sekunder, och resultaten berättar oss hur bra uthållighet personerna har just på de områden som testas. Muskeluthållighetstesterna är användbara och lätta att utföra var som helst på grund av att man endast använder sin egen kroppsvikt i utförandet, det är helt enkelt bara ens egen kropp man måste lyfta upp på olika sätt så många gånger som möjligt på en minut.

Efter att testerna är utförda kommer vi att gå vidare till att på riktigt börja träningen. Vi önskar att alla deltar på så många träningstillfällen som möjligt eftersom vi försöker ordna så många gemensamma träningspass som möjligt. Detta för att vi tillsammans skall kunna träna, ha roligt och lära känna varandra. Vi tar jätte gärna emot idéer och förslag. Det är ju trots allt ni expeditionsdeltagare som skall träna och det blir alltid roligast om man får göra det på ett sätt som man gillar.

Vi i träningsteamet är här för er! Vi hjälper er, svarar på frågor och håller på så mycket vi hinner och orkar. Kontakta oss om ni har frågor eller behöver råd så blir det garanterat bra. Man kan när som helst också rycka oss i ärmen om man ser oss i skolan och bara berätta en bra (eller dålig) vits.

Med hurtiga hälsningar, träningsteamet: Lisa och Matias

Text: Matias Anthoni & Lisa Sandström
Foto: Max Edin