• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Praktik som inkörsport till affärslivet och det finländska samhället

Business

28.11.2022 Education, Projects, Publication

Mängden internationella studenter ökar i hela världen, såväl i Finland. Även om behov av internationell arbetskraft finns, möter en internationell student integrationsutmaningar i värdlandets arbetsliv. Arcada stöder internationella business studenter i deras integration med hjälp av en ny praktikmodell.

Bakgrund

Andelen utländska studenter har globalt ökat avsevärt under de senaste 20 åren (Chai et al., 2020; Jing et al., 2020; Zhou et al., 2008). Orsakerna kan variera. Ur värdlandets synvinkel tillför de internationella studenterna en framtida välutbildad arbetskraft, diversifierad studentpopulation samt i många fall även ett ekonomiskt tillskott i form av studieavgifter och uppehälle. (Cubillo et al., 2006). Ur studentens synvinkel möjliggör studier i värdlandet tillgång till framtida arbetsmöjligheter, såväl i värdlandet som i hemlandet (Kaari & Ollanketo, 2018).

I Finland har regeringen starkt arbetat för att öka andelen internationella studenter i finländska högskolor. Vid millennieskiftet fanns det i finländska högskolor ca 6000 internationella studenter, men siffran ökade till närmare 21 000 fram till 2015 (Mathies & Karhunen, 2021). Målsättningen är att tredubbla antalet utländska studenter fram till 2030, och av dessa skall 75% stanna i landet efter utexaminering. Under den nuvarande regeringen har Utbildnings- och kulturministeriet kommit med konkreta åtgärder som syftar på att underlätta internationella studenters jobbsökande i Finland. Tidigare har utländska studenter haft möjlighet at stanna i landet 9 månader efter utexaminering, men detta har nu förlängts till 2 år som ger mera tid för studenten att hitta arbete i Finland (Garam, 2018; Juusola et al., 2021).

Runtom i världen har internationella studenter svårigheter att integreras i värdlandet. Detta beror delvis på bristfälliga kunskaper i det lokala språket, men även på institutionella barriärer. Förutom språkstudier, krävs därmed även åtgärder som fokuserar på att integrera de internationella studenterna med de nationella studenterna, genom ett aktivt och kontinuerligt lärarstyrt arbete i klassen, samt ett mångsidigt utbud av sociala aktiviteter utanför skolan. Båda grupperna bör uppmärksammas på nyttan av internationell diversitet (Jing et al., 2020; Penman et al., 2021). En bra integrering av internationella studenter gynnar såväl internationella som nationella studenter, då de i framtiden bättre kan agera i internationella sammanhang (Zhou et al., 2008).

Arcadas nya praktikmodell inom International Business – programmet

Högskolor har internationellt arbetat med att stöda internationella studenter i arbetssökande. Studier i värdlandet gynnar studentens framtida arbetssökning, eftersom hen då redan delvis integrerats i landets kultur (Jing et al., 2020). Vid Arcada har vi i projektet ”Från praktik till integration”, stött av A.F Lindstedts Fond, utgått från tanken att praktikperioden som ingår som en obligatorisk del av studierna, kan vara inkörsporten till det finländska affärslivet. Inom projektet har vi slutit samarbetsavtal med tre företag, där vi erbjuder praktik för sammanlagt 12 studenter per år. Praktiken ger studenter arbetserfarenhet och praktiska kunskaper inom det valda huvudämnet, som på Arcada kan vara antingen turism, logistik, marknadsföring eller ekonomistyrning. Praktiken erbjuder även en välkomnande finländsk arbetsgemenskap, där företaget uppskattar den diversitet som studenten kan medföra. Därtill ger praktiken studenten möjlighet att nätverka inom branschen och få visa sin kunskap och lämplighet att verka inom det finländska arbetslivet.

Arcadas nya praktikmodell går ut på att varje student arbetar 20 veckor i partnerföretaget. Under de två sista veckorna skolar den tidigare praktikanten in följande praktikant. Här i finns flera fördelar 1) modellen minskar på företagets skolningsbehov 2) Den tidigare praktikanten får en möjlighet att dela sina erfarenheter och öva sig på att skola in en nybörjare 3) Den nya praktikanten får ta del av den tidigare praktikantens erfarenheter och tysta kunskap gällande arbetsgemenskapen 4) en internationell student kan möjligen stöda och förstå den nya internationella praktikantens möjliga utmaningar gällande integration 5) Den nya praktikanten får ta del av den tidigare praktikantens existerande nätverk i företaget.

Praktikmodellen har kört igång hösten 2022, och intresset bland internationella studenter har varit stort. Modellen kommer att utvärderas, ur såväl studenternas som företagets perspektiv, hösten 2023. Utvärderingen görs för att kartlägga framgångar och utmaningar, samt för att ge oss möjligheten att vidareutveckla modellen för att på bästa möjliga sätt gynna alla parter. Under tiden fortsätter vi med att utöka mängden partnerföretag, för att i framtiden kunna erbjuda alla internationella business studenter en praktikplats i Finland.

Mia Halmén, EM, Lektor, Arcada

Linn Hongell, EM & PM, Lektor, Arcada

Källor

Chai, D. S., Van, H. T. M., Wang, C. W., Lee, J., & Wang, J. (2020). What do international students need? The role of family and community supports for adjustment, engagement, and organizational citizenship behavior. Journal of International Students, 10(3), 571–589. (External link)

Cubillo, J. M., Sánchez, J., & Cervio, J. (2006). International students’ decision-making process. International Journal of Educational Management, 20(2), 101–115 (External link).

Garam, I. (2018). Integration of International Students in Finland Finnish National Agency for Education and International Students in Finland.

Jing, X., Ghosh, R., Sun, Z., & Liu, Q. (2020). Mapping global research related to international students: a scientometric review. Higher Education, 80(3), 415–433 (External link).

Juusola, H., Nori, H., & Lyytinen, A. (2021). Ulkomaiset tutkinto-opiskelijat suomalaisissa korkeakouluissa Miksi Suomeen on päädytty ja kiinnostaako työskentely Suomessa opintojen jälkeen?

Kaari, P., & Ollanketo, A. (2018). Integrating foreign higher education institution (HEI) students to Finnish working life. 799–806 (External link).

Mathies, C., & Karhunen, H. (2021). International student migration in finland: The role of graduation on staying. Journal of International Students, 11(4), 874–894 (External link).

Penman, J., Malik, G., Chu, E., Kett, G., Hampton, K., Thomacos, N., Ebrahimi-Zanjani, M., Zhong, Y., & McKenzie, W. (2021). Empowering International Students to Succeed. Journal of International Students, 11(4), 832–852 (External link).

Zhou, Y., Jindal-Snape, D., Topping, K., & Todman, J. (2008). Theoretical models of culture shock and adaptation in international students in higher education. Studies in Higher Education, 33(1), 63–75 (External link).

Redaktionsråd

Niklas Eriksson
Minna Stenius

E-mail: bsblogg_redaktion@arcada.fi

Business

Business / Business / Liiketalous

Företag är en del av lösningarna för en hållbar framtid, lösningar där lönsamhet. miljöhänsyn och socialt engagemang förenas. Businessbloggen ger insyn i våra forskares och studerandes forskning och fynd inom bland annat dagligvaruhandel, logistik, strategi och fintech. Businesses are part of the solutions for a sustainable future, solutions that combine profitability, environmental concerns and social commitment. The business blog provides insight into the research and findings of our researchers and students in areas such as grocery, logistics, strategy and fintech.

E-mail: bsblogg_redaktion@arcada.fi

Contact details

More by the same author

  • 29.12.2022 A cryptocurrency stakeholder group that can bring about change to current cryptocurrency regulation
  • 19.12.2022 Hur utreda uppfattningar bakom förändrande köpvanor – snabbt och effektivt?
  • 10.10.2022 Informationssökning vid köp av varor
  • 28.04.2022 Vem köper mat på nätet i framtiden?
More posts by Business / Business / Liiketalous

AuthorBusiness / Business / Liiketalous

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching
  • 03.01.2023
    Not All Who Wander Are Lost

Business / Business / Liiketalous

  • 29.12.2022
    A cryptocurrency stakeholder group that can bring about change to current cryptocurrency regulation
  • 19.12.2022
    Hur utreda uppfattningar bakom förändrande köpvanor – snabbt och effektivt?
  • 28.11.2022
    Praktik som inkörsport till affärslivet och det finländska samhället

Arcada 25

  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI
  • 07.11.2022
    Om att stå stadigt när det blåser som mest
  • 03.10.2022
    Dags att ta tempen på jubileumsinsamlingen

Arcada Research News

  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI
  • 21.10.2021
    Märi-projektet framskrider och når delmål
  • 01.06.2021
    Lohkoketjuekosysteeminen tarkastelua hallinnan ja adoption näkökulmasta

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Kultur och media / Culture and Media / Kulttuuri ja media

  • 09.01.2023
    Corona, never forget
  • 21.12.2022
    Exploring value co-creation and brand loyalty in online communities in China.
  • 08.12.2022
    Humanisation of Media on Social Media

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada