• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Våren 2020 och ergoterapistudier

09.10.2020 Student Life

Hur har ditt liv förändrats efter att Covid-19 slog till?

I kursen aktivitet och delaktighet II har vi fått ta del av neurologisk problematik hos vuxna, och vi har arbetat med case arbete kring temat.
Att hitta den rätta balansen i livet kanske inte är så lätt när omgivningskomponenter hindrar dig från att utföra meningsfulla aktiviteter i din vardag. P.g.a. restriktioner som hindrar oss från att resa, sitta på restaurang, närvara i skolan/jobb, eller gå på gym, till att inte alls få träffa vänner samt far- och morföräldrar har våra liv förändrats på ett eller annat sätt. Denna vår har definitivt varit allt annat än vad vi är vana med. Den stora mängden skolarbete och att försöka studera helt på egen hand har varit utmanande. Från att ha varit van vid att gå på föreläsningar, umgås i skolan, och deltagit i studieevenemang har vi nu fått lära oss att göra allting hemifrån på egen hand.

Begrepp som vi diskuterat i kursen har varit aktivitets/livsbalans samt aktivitetsanpassning och omgivningens betydelse för aktivitetsutförandet vilka känns extra aktuella i dessa tider. Våra vanor, rutiner och roller som en aktivitet medför har påverkats av Covid-19 och skapat en sorts obalans i vår vardag. Eftersom vi inte kunnat utföra dessa aktiviteter på ett likadant sätt som förr har våra roller som studerande delvis förändrats. För att få balans mellan skolarbeten och fritid har det varit viktigt att få umgås med sina kompisar. Under kvällar har vi skypat med studiekompisar för att kompensera den sociala delen som för oss kopplas ihop med studielivet. Det har också varit viktigt att kunnat ta pauser från skolarbeten, gå ut på en promenad eller anpassa sina gymaktiviteter och omgivningen i hemmet så att de gått att genomföra på exempelvis vardagsrumsgolvet.

Faktorer som motiverat oss i våra studier och vårt lärande online har varit att sitta ute i solen medan vi studerar, ta en kaffekopp och något att äta, gosa med sitt husdjur under föreläsningar samt att belöna sig själv med någon avkopplande aktivitet efter en lång dag.


Det har också varit viktigt att göra upp ett schema åt sig när man faktiskt ska arbeta med uppgifterna och när man ska ha paus och göra annat. Lyckligtvis har vi kunnat delta via nätet i både föreläsningar, presentationer och grupparbeten, men många gånger har vi nog saknat att ses i skolan och kunna diskutera svåra begrepp, byta tankar och studera tillsammans.

Aktivitetsbalansen medför en känsla av syfte, kompetens och tillfredsställelse och påverkas av personliga faktorer samt omgivningen. Några tankeställare: Har du anpassat dina aktiviteter och din omgivning för att kunna uppehålla dina vanor och rutiner som känns viktiga för dig? Hur har din balans i livet påverkats av denna ovanliga situation?
Vi tror att alla har upplevt någon form av förändring under Covid-19. Med detta inlägg har vi försökt få ett perspektiv på hur mycket en aktivitet går att anpassas med omgivningens stöd och hur mycket meningsfullhet aktiviteten i sig kan ge i ens liv.


Alisa och Daniela, Ergo 18


Distansstudier våren 2020 – Tips

Våren 2020 kommer inte lätt glömmas. Coronaviruset kom och vände på alla rutiner och vanor som vi studerande haft. Mera var det inte möjligt att gå till skolbyggnaden och studera – något som kanske upplevts som en självklarhet.


När distansstudierna väl körde igång var vi kanske inte helt medvetna om hur mycket som skulle ändras. Sista perioden på andra våren av ergoterapistudierna är överlag tung- två case-arbeten, inlämningsuppgifter, ett examinationscase plus kursen Kunskapsbaserad Verksamhet och Kritisk Reflektion. Dessutom avslutas perioden med val av projekt inom vilket man vill skriva sitt examensarbete.


Samtidigt som distansstudier lämnar mycket utrymme för flexibilitet och kontroll över uppläggandet av studierna, krävs stort ansvarstagande. Just detta blev väldigt tungt efter ett långt skolår. Men vi måste ändå säga att distansstudier erbjuder flera möjligheter och med den erfarenhet vi fått kan vi bättre i framtiden jobba på distans. Nedan presenterar vi våra tips för hur studier på distans går smidigare:


• Bytande av studiemiljö inom hemmet. Att byta studieomgivning kan kännas motiverande.
• Håll fast vid tidigare rutiner. Detta ger struktur i vardagen.
• Utnyttja teknologi etc (zoom, teams) Dessa fungerar bra för grupparbete.
• Kom ihåg en ERGOnomisk ställning när du jobbar. Även om det kan kännas bra i stunden att halvt ligga i sängen med datorn i famnen tackar nog kroppen i långa loppet ifall du sätter dig vid ett bord med en stol.
• Kom ihåg pauserna. Då du jobbar hemifrån utan en officiell tidtabell med pauser inräknade kan det lätt hänt börja kännas som att koncentrationen börjar rubbas. Ta därför pauser för att uppehålla koncentrationen. Vi rekommenderar 50+10 metoden. Efter varje 50minuter du jobbat pausa i 10min.
• Kalendern är lika viktig fast du inte är fysiskt ute och springer enligt den. Skriv upp och sätt en egen tidtabell för var dag. Kom också ihåg att det nu finns möjlighet för att själv påverka när man studerar.
Med allt detta sagt önskar vi er alla lycka till med era distansstudier 🙂


Viktoria och Sabina, Ergo18

Ergoterapi

Här bloggar studenter inom ergoterapi om vad ergoterapeuter gör samt om kurser i utbildningen. Många gånger får vi frågan vad ergoterapi egentligen är. Ifall det är oklart för dig, ta en titt här!

Contact details

More by the same author

  • 02.02.2023 Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023 CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022 Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv
  • 31.05.2022 Neuropsykiatriska utmaningar hos barn och unga
  • 31.05.2022 Har ni bara lekt idag?
More posts by Ergoterapi

AuthorErgoterapi

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching
  • 03.01.2023
    Not All Who Wander Are Lost

Arcada 25

  • 23.03.2023
    Samarbete mellan företag och högskola – risk eller möjlighet?
  • 08.02.2023
    Unga studenter – vi behöver tänka i entreprenöriella banor!
  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI

Arcada Research News

  • 15.03.2023
    Key factors for successful collaboration identified in the SMARTNET project
  • 10.03.2023
    Student blog: European Convention on Human Rights and the Protection of Private Life, Freedom of Expression and Access to Information in a Digital Age
  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Ergoterapi

  • 02.02.2023
    Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023
    CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022
    Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv

Energy and Material Technology labs

  • 17.05.2022
    DIGIMANU2 – Digital utveckling av Arcadas ingenjörsutrymmen
  • 18.02.2021
    DIGIMANU – Digitala laboratoriemiljöer
  • 17.07.2020
    Our new research project ‘’ALL-IN for Plastics Recycling’’ at its start phase

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada