• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Sexualitet, ergoterapi och PLISSIT

10.06.2021 Education, Student Life

Vi i ERGT19 fick vara med om en temaförmiddag som handlade om sexualitet med inriktning på sexualitet hos personer med funktionsvariation. Vi tog del av ett studiematerial och fick sedan diskutera i smågrupper frågor gällande ergoterapeutens uppgifter, samt våra egna åsikter om ämnet.

Sexualitet hos personer med funktionsvariationer är något man inte pratar mycket om i allmänheten. Dessa personer kan lämnas ofta utan sexualundervisning, deras sexuella hälsa glöms bort eller ignoreras. Det finns fördomar om att de inte skulle ha någon sexualitet eller samliv.

Vad kan vi som ergoterapeuter hjälpa till med för att stödja personens sexualitet?

Det finns en så kallad PLISSIT-samtalsmodell som ger stöd i processen med att ta upp ämnet och fungerar som en guide för hur man kan gå till väga. PLISSIT-modellen är användbar och tydlig.

Första steget i PLISSIT är ”permission”. Eftersom det kan vara svårt för personen att själv ta upp ämnet av flera orsaker kan det vara en ”ice breaker” att ergoterapeuten tar upp ämnet själv och informerar personen att sexualitet är ett okej diskussionsämne och ger personen möjligheten att vara den hen är. Sex och samlevnad är ändå en del av aktiviteter och det dagliga livet och är viktiga och meningsfulla för väldigt många, trots att de kanske inte säger det högt. För att uppmuntra till diskussion om ämnet är det viktigt att skapa en trygg miljö för personen. Det krävs nog också att vi som ergoterapeuter har en viss finkänslighet då vi tar upp ämnet, eftersom alla personer inte är lika öppna med att prata om sitt privatliv. Ibland kräves det lite mer tid för att ämnet ska mogna.

Andra steget i metoden är ”limited information”. Ergoterapeuten erbjuder allmänt information om vad det kan finnas för utmaningar då det kommer till funktionsvariation och sexualitet. Detta leder sen till det tredje steget, ”specific suggestion”, där man ger specifika förslag på åtgärder som kan hjälpa personen med de specifika utmaningen hen har gällande de sexuella funktionerna.

Det fjärde och sista steget, ”intensive therapy”, innebär att ergoterapeuten kan hänvisa personen till någon annan professionell vid behov för att de ska kunna få mer ingående stöd och vägledning angående ämnet.

Trots att sex och sexualitet är ett viktigt ämne som personer utan funktionsnedsättningar får prata om, är det inte lika självklart för personer med funktionsvariationer. Diskussionen om deras sexualitet tystas ned, vilket inte gör saken bättre för någon. Problematiken är inget nytt och man har försökt ta upp ämnet i diskussion och sprida information i allmänheten i flera år. Det är först på senaste tiden som ämnet har börjat dyka upp i media och folk börjar prata mer öppet om det. Tiden börjar bli mogen!

Av: Elisabeth, Linn, Mathilda och Sanna

Ergoterapi

Här bloggar studenter inom ergoterapi om vad ergoterapeuter gör samt om kurser i utbildningen. Många gånger får vi frågan vad ergoterapi egentligen är. Ifall det är oklart för dig, ta en titt här!

Contact details

  • E-mail: haldid@arcada.fi

More by the same author

  • 31.05.2022 Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv
  • 31.05.2022 Neuropsykiatriska utmaningar hos barn och unga
  • 31.05.2022 Har ni bara lekt idag?
  • 31.05.2022 Ett sjukdomstillstånd behöver inte vara ett hinder för en normal vardag
  • 31.05.2022 Förflyttningsteknik – att ta dig fram i livet
More posts by Ergoterapi

AuthorErgoterapi

TagsAktivitet och delaktighet, ergoterapi, Sexualitet

Meet our bloggers

Business / Business / Liiketalous

  • 28.04.2022
    Vem köper mat på nätet i framtiden?

Arcada 25

  • 22.06.2022
    Förstavårdens arbetsdag är variation, utmaningar och krav – men de går att bemästra
  • 19.05.2022
    Hur kan teknologi främja tillgängligheten i samhället?
  • 21.04.2022
    Därför är innovativt entreprenörskapstänk en framgångsfaktor

International Student Ambassadors

  • 03.02.2022
    Arcada – A Truly International Experience in Helsinki
  • 06.12.2021
    Why I Chose Finland as My Study Destination (and Would Do It All Over Again)
  • 09.02.2021
    Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada

Arcada Research News

  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI
  • 21.10.2021
    Märi-projektet framskrider och når delmål
  • 01.06.2021
    Lohkoketjuekosysteeminen tarkastelua hallinnan ja adoption näkökulmasta

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Kultur och media / Culture and Media / Kulttuuri ja media

  • 18.05.2022
    How can small museums innovate on digitalisation?
  • 30.11.2021
    Boom-boom-boomer – kolla hit, detta är politik!
  • 29.11.2021
    Silmän liikkeiden tutkimisesta – osa 2

Cookies Availability statement

© 2022 Yrkeshögskolan Arcada