• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Praxismodeller som stöd i det ergoterapeutiska arbetet

08.11.2018 Student Life

I bloggen går vi nu över till andra årets studerande och kursen Aktivitet och Delaktighet 1. Vi fortsätter med temat praxismodeller. I kursen har studerande arbetat med en caseuppgift, en person som lever med smärtsyndromet CRPS.

Inom ergoterapin använder man sig av olika praxismodeller för att få vägledning i sitt arbete och för att kunna förankra arbetet i en teoretisk bas. De förklarar teoretisk hur terapin går till. Modellerna hjälper oss att lägga upp en plan för vår arbetsprocess och minskar risken att vi missar något centralt i samarbetet med personen.

Vilken modell man väljer beror på caset man jobbar med och vad det är som man behöver få reda på. Personens egna målsättningar och önskemål inverkar också på valet. Inom CMOP-E (The Canadian Model of Occupational Performance and Engagement) betonas t.ex. spiritualitet och personens inre, och inom MoHo (Model of Human Occupation) ligger fokus mycket på vilja, motivation och roller. Till exempel rollen som arbetare eller förälder kan förändraas på grund av en skada. MOHO-modellen kan därmed guida terapeuten och personen att få tag på vilka roller och vanor som varit viktiga för och som man vill behålla eller återuppta.

Det finns en hel del bedömningsinstrument som är kopplade till de olika praxismodellerna. COPM (Canadian Occupational Performance Measure) är ett personcentrerat instrument med vars hjälp man kan identifiera problem i aktivitetsutförande, och se skillnader mellan utförande och tillfredsställelse. MOHOST (Model of Human Occupation Screening Tool)  används för att få en bred översikt av personens förmåga till delaktighet i olika aktiviteter. Det lyfter även fram personens värderingar och vilket syfte valda aktiviteter har. Volitional Questionnaire är ett frågeformulär som behandlar en persons viljekraft och motivation och är grunden till interventionsmetoden Remotivationsprocessen.

Man kan i det praktiska arbetet kombinera olika praxismodeller om man anser att en modell inte ger en tillräckligt tydlig bild av en persons problematik.

Ergoterapi2017: Päivi, Maria, Yasmine, Wille och Annalena

Ergoterapi

Här bloggar studenter inom ergoterapi om vad ergoterapeuter gör samt om kurser i utbildningen. Många gånger får vi frågan vad ergoterapi egentligen är. Ifall det är oklart för dig, ta en titt här!

Contact details

More by the same author

  • 02.02.2023 Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023 CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022 Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv
  • 31.05.2022 Neuropsykiatriska utmaningar hos barn och unga
  • 31.05.2022 Har ni bara lekt idag?
More posts by Ergoterapi

AuthorErgoterapi

Tagsergoterapi, Occupational Therapy, toiminaterapia

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 27.04.2023
    Vappu – Finland’s most thrilling and adventurous national holiday
  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching

Arcada 25

  • 23.03.2023
    Samarbete mellan företag och högskola – risk eller möjlighet?
  • 08.02.2023
    Unga studenter – vi behöver tänka i entreprenöriella banor!
  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI

Arcada Research News

  • 15.03.2023
    Key factors for successful collaboration identified in the SMARTNET project
  • 10.03.2023
    Student blog: European Convention on Human Rights and the Protection of Private Life, Freedom of Expression and Access to Information in a Digital Age
  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Ergoterapi

  • 02.02.2023
    Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023
    CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022
    Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv

Energy and Material Technology labs

  • 17.05.2022
    DIGIMANU2 – Digital utveckling av Arcadas ingenjörsutrymmen
  • 18.02.2021
    DIGIMANU – Digitala laboratoriemiljöer
  • 17.07.2020
    Our new research project ‘’ALL-IN for Plastics Recycling’’ at its start phase

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada