• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Occupational potential

20.06.2019 Student Life

Under kursen aktivitet och delaktighet för barn och unga har vi fått bekanta oss med begreppet occupational potential. Occupational potential handlar om att man genom görandet eller genom att vara engagerad i en aktivitet kan upptäcka nya sidor hos en själv och omgivningen. Det är också genom denna process som man upptäcker mening med tillvaron. Erfarenheter av engagemang i en variation av aktiviteter, speciellt då man är ung, främjar en persons aktivitetsmässiga potential.

Att exponeras redan som ung för olika aktivitetsmässiga upplevelser av kulturella, sociala och politiska sammanhang vidgar en persons uppfattning om sig själv. Ifall vi exponeras för väldigt få eller snäva erfarenheter kan det begränsa personens möjliga potential att söka sig till nya aktivitetsmässiga erfarenheter. Occupational potential är en process som pågår genom hela livet och är unik för var och en. Faktorer som har visat sig bidra till en ökad sannolikhet för att en person ska kunna uppnå full potential senare i livet är; en stödjande omgivning, socialt nätverk och utbildning.  För personer som engagerar sig i meningsfulla aktiviteter så är sannolikheten också större att dessa uppnår sin fulla potential.

Occupational potential är alltså väldigt essentiellt för individen att besitta. Utan det kan vi inte upptäcka och utvecklas. Under kursen har vi behandlat olika neurologiska utmaningar som barn kan ha. Sådana utmaningar kan t.ex. handla om motoriska eller finmotoriska svårigheter, svårigheter med att interagera och samspela med andra barn och förmågan till lekfullhet kan vara begränsad. Som ergoterapeut blir det därför viktigt att erbjuda barn möjligheter till att kunna utveckla sina färdigheter, så att de får en god grund för att kunna öka på aktivitetsmässiga upplevelser och erfarenheter.

Katarina, Tilde, Maria, Yasmine, Filippa

Källa: Wicks, A. 2005. Understanding Occupational Science. Journal of Occupational Science, 12(3): 130-139.

Ergoterapi

Här bloggar studenter inom ergoterapi om vad ergoterapeuter gör samt om kurser i utbildningen. Många gånger får vi frågan vad ergoterapi egentligen är. Ifall det är oklart för dig, ta en titt här!

Contact details

  • haldid@arcada.fi

More by the same author

  • 27.11.2020 Värdet av årsringar på ålderns höst – ett perspektiv på de äldre av idag
  • 27.11.2020 Aktivitet och delaktighet i senvuxen ålder
  • 09.10.2020 Våren 2020, Distansering men ändå nära
  • 09.10.2020 Våren 2020 och ergoterapistudier
  • 16.12.2019 En annorlunda dag på stan, del 2
Read more

AuthorErgoterapi

Tagsaktivitets potential, ergoterapi, occupational potential, Occupational Therapy, toimintaterapia

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 19.01.2021 My Master’s Journey
  • 16.12.2020 A day in the life of an International Business student

Arcada Research News

  • 15.12.2020 The Ministry of Education and Culture funds Arcada’s new research programme
  • 25.11.2020 Arcada’s researchers are contributing to the development of an ethical assessment of Artificial Intelligence

The NURED Project

  • 28.02.2020 Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019 The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019 The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Vårdprogrammet

  • 16.04.2019 Nurses’ Confidence in Medication Administration

Arcada Entrepreneurship

  • 23.04.2019 Strategy Workshop – Paul D. Savage
  • 16.04.2019 Tieto visit- An emphatic building for activity based working style
  • 12.04.2019 Från post it-lappar till konkret förändring – ett recept till vinnande koncept

Kultur och Media / Culture and Media

  • 22.12.2020 Creativity: A Multidisciplinary Systematic Literature Review by Özgür Ak
  • 15.12.2020 Instagram Brand Awareness among fitness minded female millennials. Do values behind the company increase follower base more efficiently than mere advertising? by Polina Kantola
  • 04.11.2020 Mobile journalism in Finnish TV-news broadcasting – The impact on news storytelling

Availability statement

© 2021 Yrkeshögskolan Arcada