• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Occupational potential

20.06.2019 Student Life

Under kursen aktivitet och delaktighet för barn och unga har vi fått bekanta oss med begreppet occupational potential. Occupational potential handlar om att man genom görandet eller genom att vara engagerad i en aktivitet kan upptäcka nya sidor hos en själv och omgivningen. Det är också genom denna process som man upptäcker mening med tillvaron. Erfarenheter av engagemang i en variation av aktiviteter, speciellt då man är ung, främjar en persons aktivitetsmässiga potential.

Att exponeras redan som ung för olika aktivitetsmässiga upplevelser av kulturella, sociala och politiska sammanhang vidgar en persons uppfattning om sig själv. Ifall vi exponeras för väldigt få eller snäva erfarenheter kan det begränsa personens möjliga potential att söka sig till nya aktivitetsmässiga erfarenheter. Occupational potential är en process som pågår genom hela livet och är unik för var och en. Faktorer som har visat sig bidra till en ökad sannolikhet för att en person ska kunna uppnå full potential senare i livet är; en stödjande omgivning, socialt nätverk och utbildning.  För personer som engagerar sig i meningsfulla aktiviteter så är sannolikheten också större att dessa uppnår sin fulla potential.

Occupational potential är alltså väldigt essentiellt för individen att besitta. Utan det kan vi inte upptäcka och utvecklas. Under kursen har vi behandlat olika neurologiska utmaningar som barn kan ha. Sådana utmaningar kan t.ex. handla om motoriska eller finmotoriska svårigheter, svårigheter med att interagera och samspela med andra barn och förmågan till lekfullhet kan vara begränsad. Som ergoterapeut blir det därför viktigt att erbjuda barn möjligheter till att kunna utveckla sina färdigheter, så att de får en god grund för att kunna öka på aktivitetsmässiga upplevelser och erfarenheter.

Katarina, Tilde, Maria, Yasmine, Filippa

Källa: Wicks, A. 2005. Understanding Occupational Science. Journal of Occupational Science, 12(3): 130-139.

Ergoterapi

Här bloggar studenter inom ergoterapi om vad ergoterapeuter gör samt om kurser i utbildningen. Många gånger får vi frågan vad ergoterapi egentligen är. Ifall det är oklart för dig, ta en titt här!

Contact details

More by the same author

  • 02.02.2023 Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023 CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022 Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv
  • 31.05.2022 Neuropsykiatriska utmaningar hos barn och unga
  • 31.05.2022 Har ni bara lekt idag?
More posts by Ergoterapi

AuthorErgoterapi

Tagsaktivitets potential, ergoterapi, occupational potential, Occupational Therapy, toimintaterapia

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 27.04.2023
    Vappu – Finland’s most thrilling and adventurous national holiday
  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching

Arcada 25

  • 23.03.2023
    Samarbete mellan företag och högskola – risk eller möjlighet?
  • 08.02.2023
    Unga studenter – vi behöver tänka i entreprenöriella banor!
  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI

Arcada Research News

  • 15.03.2023
    Key factors for successful collaboration identified in the SMARTNET project
  • 10.03.2023
    Student blog: European Convention on Human Rights and the Protection of Private Life, Freedom of Expression and Access to Information in a Digital Age
  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Ergoterapi

  • 02.02.2023
    Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023
    CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022
    Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv

Energy and Material Technology labs

  • 17.05.2022
    DIGIMANU2 – Digital utveckling av Arcadas ingenjörsutrymmen
  • 18.02.2021
    DIGIMANU – Digitala laboratoriemiljöer
  • 17.07.2020
    Our new research project ‘’ALL-IN for Plastics Recycling’’ at its start phase

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada