• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Neuropsykiatriska utmaningar hos barn och unga

31.05.2022 Education, Student Life

I kursen Aktivitet och delaktighet för barn och unga har vi fått mycket nya insikter i olika aktivitetsutmaningar som kan förekomma hos barn. Vi tycker att ett stort tema har varit ADHD och autism, därför har vi valt att reflektera kring dessa i detta inlägg.  Kursen har varit givande eftersom vi fått tagit del av många olika interventioner och hjälpmedel.

Autism diagnosen ställs oftast då barnet är i 4–5 års åldern. Det kan ibland vara svårt att fastställa diagnosen till exempel pga. tidig utvecklingsnivå hos barnet. Studier visar att barnet sociala samspel och förmåga att kommunicera med andra avviker från det normala. Ett exempel på detta är att barnet ger dålig ögonkontakt eller har försenad språkutveckling. (Habilitering & Hälsa 2017)

Studier visar att arvsfaktorer spelar en stor roll vid ADHD. Det är vanligt att både barn och föräldrar i samma familj har ADHD. Antalet ADHD diagnoser speciellt hos barn som har vård har ökat. En orsak till detta är att ADHD upptäcks mycket tidigare nuförtiden. För att få en ADHD diagnos måste personen ha åtminstone 6 symtom på bristande uppmärksamhet och på överaktivitet och impulsivitet. Utredning av ADHD symtom sker i form av frågeformulär. (Käypähoito 2019)

Vi har fått kunskap i hur olika interventioner påverkar barnets symtom och lek. Till exempel kan barn med autism leka/använda bollar med olika materials yta så som hårda, mjuka, gummi, föremål inuti och håriga. Vi vet att hos barn med ADHD är koncentrationen ofta dålig. Till detta finns det många olika hjälpmedel som stöder barnets koncentration. Till exempel olika bildscheman och time-timers.

Från denna kurs tar vi med oss mycket bra och nyttig kunskap inför framtiden. Det är viktigt att vi som professionella vet hur olika symtombilder kan se ut så vi på bästa sätt kan hjälpa barnet i terapin. Alla barn har rätt att vara delaktiga trots aktivitetsutmaningar i vardagen. Eftersom alla barn är unika är det bra att vi fått ett bredare perspektiv och lärt oss att alla barn reagerar olika på interventioner och hjälpmedel.

/ Ida, Erin, Kira och Mathilda

Källor:

Habilitering & Hälsa, 2017. Tillgänglig: https://www.autismforum.se/om-autism/tidiga-tecken-pa-autism/ (External link) Hämtad: 22.05.2022.

Käypähoito, 2019. Tillgänglig: https://www.kaypahoito.fi/sv/khr00068 (External link) Hämtad: 22.05.2022.

Ergoterapi

Här bloggar studenter inom ergoterapi om vad ergoterapeuter gör samt om kurser i utbildningen. Många gånger får vi frågan vad ergoterapi egentligen är. Ifall det är oklart för dig, ta en titt här!

Contact details

More by the same author

  • 02.02.2023 Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023 CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022 Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv
  • 31.05.2022 Har ni bara lekt idag?
  • 31.05.2022 Ett sjukdomstillstånd behöver inte vara ett hinder för en normal vardag
More posts by Ergoterapi

AuthorErgoterapi

Tagsergoterapi

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 27.04.2023
    Vappu – Finland’s most thrilling and adventurous national holiday
  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching

Arcada 25

  • 23.03.2023
    Samarbete mellan företag och högskola – risk eller möjlighet?
  • 08.02.2023
    Unga studenter – vi behöver tänka i entreprenöriella banor!
  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI

Arcada Research News

  • 15.03.2023
    Key factors for successful collaboration identified in the SMARTNET project
  • 10.03.2023
    Student blog: European Convention on Human Rights and the Protection of Private Life, Freedom of Expression and Access to Information in a Digital Age
  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Ergoterapi

  • 02.02.2023
    Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023
    CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022
    Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv

Energy and Material Technology labs

  • 17.05.2022
    DIGIMANU2 – Digital utveckling av Arcadas ingenjörsutrymmen
  • 18.02.2021
    DIGIMANU – Digitala laboratoriemiljöer
  • 17.07.2020
    Our new research project ‘’ALL-IN for Plastics Recycling’’ at its start phase

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada