• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Kliniskt resonemang och ergoterapi

22.11.2018 Student Life

I kursen Aktivitet och Delaktighet 1 har vi arbetat med en caseuppgift. Under casets gång har vi bland annat fått öva oss på kliniskt resonemang. Kliniskt resonemang handlar om den tankeprocess som ergoterapeuten för med sig själv eller med sina kollegor för att bilda en helhetsbild över de aktivitetsutmaningar som klienten i fråga upplever.

Det finns flera olika typer av kliniskt resonemang. De sammanflätas och stöder varandra under terapiprocessen. Kliniskt resonemang följer med under hela ergoterapiprocessen. Nedan ses några exempel:

Diagnistiskt resonemang: Ergoterapeuten tar reda på grundlig bakgrundsinformation gällande sin nya klient och hennes problematik. Detta kan terapeuten göra exempelvis genom att läsa remissen, bekanta sig med skademekanismer, diagnoser osv för att få en förförståelse om problematiken.

Proceduralt resonemang:  På basen av bedömning bestäms vilka metoder som kommer att användas, beroende på aktivitetsnedsättningarna som personen har. Bedömningen ska alltid grunda sig på en vetenskaplig bas.

Narrativt resonemang: Handlar om att höra, se och identifiera personens behov. Terapeuten skapar en bild hur personen upplever sin sjukdom och situation genom att lyssna på personens egna berättelse.

Pragmatiskt resonemang: Utgående från personens situation och terapeutens möjligheter anpassar man terapin till personen så att målen är realistiska.

Etiskt resonemang: Terapeuten ska kunna arbeta på ett etisk försvarbart sätt, kunna motivera sina val i terapiprocessen och arbeta personcentrerat.

Interaktivt resonemang: De ovanstående resonemangen interagerar med varandra och den erfarna terapeuten använder sin yrkeskunskap- och erfarenhet för att tillsammans med personen blicka framåt mot de mål man vill uppnå.

Hösthälsningar,

Filippa, Sabina, Martina, Katarina och Linda, Ergoterapi2017

 

Ergoterapi

Här bloggar studenter inom ergoterapi om vad ergoterapeuter gör samt om kurser i utbildningen. Många gånger får vi frågan vad ergoterapi egentligen är. Ifall det är oklart för dig, ta en titt här!

Contact details

  • haldid@arcada.fi

More by the same author

  • 20.06.2019 Vårens studiebesök
  • 20.06.2019 Occupational potential
  • 20.06.2019 Behovet av Livsbalans
  • 28.01.2019 Hur bredda bilden av HBTQ+ personer i samhället?
  • 28.01.2019 Aktivitetens värde och betydelse – Simning för muslimska kvinnor
Read more

AuthorErgoterapi

Tagsergoterapi, kliniskt resonemang, Occupational Therapy, toimintaterapia

Meet our bloggers

The NURED Project

  • 30.09.2019 The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019 The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region
  • 25.06.2018 NURED Finland goes abroad – Simulation pedagogy exchange in Riga!

Vårdprogrammet

  • 16.04.2019 Nurses’ Confidence in Medication Administration

Arcada Entrepreneurship

  • 23.04.2019 Strategy Workshop – Paul D. Savage
  • 16.04.2019 Tieto visit- An emphatic building for activity based working style
  • 12.04.2019 Från post it-lappar till konkret förändring – ett recept till vinnande koncept

Kultur och Media / Culture and Media

  • 13.12.2019 Fake it till you make it: envisioning the end product with design artefacts
  • 11.12.2019 Leadership in change – YLE News and Current Affairs renewing project 2018-2019
  • 11.12.2019 Self-publishing in the digital age

Hälso- och välfärdsbloggen

  • 11.12.2019 Mentaliseringsbaserat föräldrastöd – ett stöd i professionell utveckling för hälsovårdarstudenter
  • 11.12.2019 Anna Karenina- periaate ja lääkelaskennan sietämätön vaikeus
  • 11.12.2019 Rehabilitering på distans

Nursing – The Art & Science of Caring

  • 22.01.2018 Graduation Day!
  • 10.01.2018 Welcome new teachers!
  • 15.12.2017 Happy Holidays

© 2019 Yrkeshögskolan Arcada