• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Hur bredda bilden av HBTQ+ personer i samhället?

28.01.2019 Alumni, Education, Entrepreneurship, Projects

I kursen Aktivitet och Social Innovation hade vi som uppgift att välja en utsatt grupp i samhället och komma på en innovation. Som målgrupp valde vi HBTQ+ personer. HBTQ+ är ett paraplybegrepp som innefattar personer tillhörande en sexuell minoritet eller en könsminoritet. HBTQ+ personer har större risk till mental ohälsa, som t.ex. depression, ångest, posttraumatisk stress, självmordsförsök o.s.v.  Detta kan ha sin grund i bl.a. diskriminering, fördomar och negativt bemötande samt attityder. Även att t.ex. hemlighålla sin identitet och inte våga vara öppen kan påverka den mentala hälsan negativt.

Ett hinder för personer som hör till denna minoritet är att de upplever att de inte kan vara sig själv till 100%. Runtom i vår värld förföljs, diskrimineras och trakasseras människor på grund av sin sexuella läggning eller könsidentitet. Amnesty som kämpar för de mänskliga rättigheterna kräver att diskriminering av sexuella- och könsminoriteter skulle utplånas i både samhälleliga strukturer som i människors attityder. Att uppleva att man inte är accepterad i samhället och inte kan leva ut sin identitet till fullo kan bidra till en rubbad känsla av delaktighet. Att uppleva att man inte får vara den man vill och göra det man vill kan orsaka att livsbalansen rubbas och meningsfulla aktiviteter i vardagen faller bort. Alla människor borde ha rätt att få vara sig själv och leva ut sin identitet och sexualitet i dagens samhälle, utan att diskrimineras av andra.

För att samla information till vår idé, intervjuade vi några personer och kom fram till att bl.a. i skolan är det väldigt bristfällig kunskap om olika sexualiteter och könsidentiteter. Vår innovation är att göra filmer med tillhörande workshops, som används i skolor som en del av undervisningen. Genom filmer utvecklade i utbildningssyfte där alla sexualiteter och könsidentiteter belyses och klargörs, skulle ungdomar i ett tidigt skede få en bred bild av sexualitet och könsidentitet och deras innebörd, utan att på något sätt särskilja någon sexualitet från någon annan som ”vi och dem”. Vi skapar även workshops där lyssnarna skulle få diskutera och reflektera angående filmerna samt att få dem att fundera kring sina egna attityder och tankar gentemot sexualiteter och könsidentiteter.

Vår idé skulle alla ha nytta av oberoende om man hör till denna minoritet eller inte. Största tanken med vår innovation är att få ett mer accepterande samhälle. På individnivå kan man tänka sig att personer som hör till denna minoritet kan ha svårt att hitta och acceptera sig själv när hela samhället är väldigt heteronormativt.

Julia, Emelie, Cecilia, Ella & Sabine

Ergoterapi

Här bloggar studenter inom ergoterapi om vad ergoterapeuter gör samt om kurser i utbildningen. Många gånger får vi frågan vad ergoterapi egentligen är. Ifall det är oklart för dig, ta en titt här!

Contact details

  • haldid@arcada.fi

More by the same author

  • 27.11.2020 Värdet av årsringar på ålderns höst – ett perspektiv på de äldre av idag
  • 27.11.2020 Aktivitet och delaktighet i senvuxen ålder
  • 09.10.2020 Våren 2020, Distansering men ändå nära
  • 09.10.2020 Våren 2020 och ergoterapistudier
  • 16.12.2019 En annorlunda dag på stan, del 2
Read more

AuthorErgoterapi

Tagsarbetsterapi, ergoterapi, Occupational Therapy, social innovation, socialt entrepenörskap, toiminaterapia

Meet our bloggers

Arcada Research News

  • 19.02.2021 MäRi – sociala robotar som agenter i vården
  • 15.12.2020 The Ministry of Education and Culture funds Arcada’s new research programme
  • 25.11.2020 Arcada’s researchers are contributing to the development of an ethical assessment of Artificial Intelligence

International Student Ambassadors

  • 09.02.2021 Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada
  • 19.01.2021 My Master’s Journey
  • 16.12.2020 A day in the life of an International Business student

The NURED Project

  • 28.02.2020 Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019 The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019 The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Vårdprogrammet

  • 16.04.2019 Nurses’ Confidence in Medication Administration

Arcada Entrepreneurship

  • 23.04.2019 Strategy Workshop – Paul D. Savage
  • 16.04.2019 Tieto visit- An emphatic building for activity based working style
  • 12.04.2019 Från post it-lappar till konkret förändring – ett recept till vinnande koncept

Kultur och Media / Culture and Media

  • 22.12.2020 Creativity: A Multidisciplinary Systematic Literature Review by Özgür Ak
  • 15.12.2020 Instagram Brand Awareness among fitness minded female millennials. Do values behind the company increase follower base more efficiently than mere advertising? by Polina Kantola
  • 04.11.2020 Mobile journalism in Finnish TV-news broadcasting – The impact on news storytelling

Availability statement

© 2021 Yrkeshögskolan Arcada