• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Har ni bara lekt idag?

31.05.2022 Student Life

“Har ni bara lekt idag?” är en fråga som kan uppstå i vissa situationer. Men det är inte “bara lek”. Visste du att lärande och lek är beroende av varandra? Leken anses vara en del av lärandeprocessen. Likheter som finns mellan lärande och lek är; meningsskapande, kreativitet, lust och möjlighet till kontroll. Det finns många olika lekar t.ex. motorisklek, sensorisk lek, rollek, undersökande lek, fiktiv lek osv.

Då barnet leker tränar hen på många olika färdigheter. Några av dessa färdigheter är t.ex. planering, språk, jämlikhet, gemenskap grovmotorik, finmotorik, problemlösning och hänsyn. Barn kan då de leker utveckla fantasi, bearbeta intryck och utveckla sin samarbetsförmåga. Andra förmågor som kan utvecklas är turtagning, överenskommelse, koncentration och uthållighet. Barns hela personlighet utvecklas i leken.

Genom att observera barn som leker kan omgivningen lära sig mycket. Däremot kan omgivningen behöva anpassas så att leken ska fungera. Det blir viktigt att tänka igenom både lek, leksaker och arbetsställning för varje barn.

Vi hoppas att du med hjälp av detta blogginlägg i framtiden kan besvara på frågan “har ni bara lekt idag?”. Leken ger barn många olika färdigheter och kunskap de kommer ta med sig då de utvecklas och blir äldre. Att “bara leka” är något positivt.

Källor:

Bild: svenska.yle.fi. Tillgänglig: https://svenska.yle.fi/a/7-1492542 Hämtad: 24.5.2022

Eliasson, A. Lindström, H. Peny-Dahstrand, M. 2016. Arbetsterapi för barn och unga. Studentlitteratur.

Skolverket., 2022, Lek i förskoleklass. Tillgänglig: https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i- arbetet/pedagogik-i-forskoleklass/lek-i-forskoleklass, Hämtad: 24.5.2022

Ergoterapi

Här bloggar studenter inom ergoterapi om vad ergoterapeuter gör samt om kurser i utbildningen. Många gånger får vi frågan vad ergoterapi egentligen är. Ifall det är oklart för dig, ta en titt här!

Contact details

  • E-mail: haldid@arcada.fi

More by the same author

  • 31.05.2022 Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv
  • 31.05.2022 Neuropsykiatriska utmaningar hos barn och unga
  • 31.05.2022 Ett sjukdomstillstånd behöver inte vara ett hinder för en normal vardag
  • 31.05.2022 Förflyttningsteknik – att ta dig fram i livet
  • 31.05.2022 Ergoterapi och sexuell hälsa
More posts by Ergoterapi

AuthorErgoterapi

Tagsergoterapi

Meet our bloggers

Business / Business / Liiketalous

  • 28.04.2022
    Vem köper mat på nätet i framtiden?

Arcada 25

  • 22.06.2022
    Förstavårdens arbetsdag är variation, utmaningar och krav – men de går att bemästra
  • 19.05.2022
    Hur kan teknologi främja tillgängligheten i samhället?
  • 21.04.2022
    Därför är innovativt entreprenörskapstänk en framgångsfaktor

International Student Ambassadors

  • 03.02.2022
    Arcada – A Truly International Experience in Helsinki
  • 06.12.2021
    Why I Chose Finland as My Study Destination (and Would Do It All Over Again)
  • 09.02.2021
    Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada

Arcada Research News

  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI
  • 21.10.2021
    Märi-projektet framskrider och når delmål
  • 01.06.2021
    Lohkoketjuekosysteeminen tarkastelua hallinnan ja adoption näkökulmasta

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Kultur och media / Culture and Media / Kulttuuri ja media

  • 18.05.2022
    How can small museums innovate on digitalisation?
  • 30.11.2021
    Boom-boom-boomer – kolla hit, detta är politik!
  • 29.11.2021
    Silmän liikkeiden tutkimisesta – osa 2

Cookies Availability statement

© 2022 Yrkeshögskolan Arcada