• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Ergoterapiprocessen

12.03.2018 Student Life

Sedan början av året 2018 har vi i kursen Ergoterapiprocessen fått bekanta oss närmare med en ergoterapeuts arbetsuppgifter och de olika delarna i processen som styr en ergoterapeuts praktiska arbete. I denna blogg skall vi berätta lite om  Canadian Practice Process Framework (CPPF ), alltså modellen för ergoterapiprocessen.

En modell för ergoterapiprocessen är ett verktyg som ergoterapeuten använder som stöd för att planera, bedöma, genomföra och utvärdera ergoterapi. På Arcadas ergoterapiutbildning har man valt att undervisa den kanadensiska modellen Canadian Practice Process Framework (CPPF). Processen är personcentrerad samt aktivitets- och evidensbaserad. Den används för att uppnå en förändring i klientens aktivitetsutförande och engagemang. CPPF kan användas i ergoterapi för såväl enskilda personer, familjer, grupper och även organisationer.

CPPF består av fyra helheter. Tre helheter som beskriver kontext och en helhet som beskriver själva processen. De kontextuella helheterna består av societal kontext, praktisk kontext och referensramar.

Den societala kontexten beskriver den fysiska, sociala, kulturella och institutionella omgivning som ergoterapeuten och personen som behöver ergoterapi befinner sig i. Till exempel hurdan familjesituationen är.

Den praktiska kontexten finns inbäddad i den sociala kontexten. Den innehåller både klientens och terapeutens personliga och omgivningsmässiga faktorer som påverkar deras samarbete.

Referensramen (eller ramarna) är den tredje ”bottenplattan” i processen, och klargör klientens och terapeutens syn på de aktiviteter och händelser som är aktuella. T.ex. är läsglasögon en referensram för att kunna läsa. Referensramarna inkluderar teorier som ligger som grund för ergoterapeutens arbete samt modeller och metoder som terapeuten använder under genomförandet av åtgärderna.

Den fjärde helheten beskriver själva processen och visas i den schematiska bilden av CPPF som åtta runda bollar som symboliserar aktivitetspunkter.  Varje steg i processen har en viss specifik funktion och stöder ergoterapiförfarandet. Ergoterapeuten och individen som får ergoterapi måste båda vara aktiva för att förverkliga processen. Trots att processen innehåller åtta aktivitetspunkter som skall genomföras i en viss ordning, så är modellen flexibel och kan anpassas efter individens behov.

/Ergoterapi2017

 

Källor:

Townsend, E., Polatajko, H. 2007. Enabling Occupation II: Advancing an Occupational Therapy.
Vision for Health, Well-Being & Justice through Occupation. Ottawa: CAOT Publications ACE. Kap. 9 och 10

 

 

 

 

Ergoterapi

Här bloggar studenter inom ergoterapi om vad ergoterapeuter gör samt om kurser i utbildningen. Många gånger får vi frågan vad ergoterapi egentligen är. Ifall det är oklart för dig, ta en titt här!

Contact details

  • haldid@arcada.fi

More by the same author

  • 27.11.2020 Värdet av årsringar på ålderns höst – ett perspektiv på de äldre av idag
  • 27.11.2020 Aktivitet och delaktighet i senvuxen ålder
  • 09.10.2020 Våren 2020, Distansering men ändå nära
  • 09.10.2020 Våren 2020 och ergoterapistudier
  • 16.12.2019 En annorlunda dag på stan, del 2
Read more

AuthorErgoterapi

TagsCPPF, ergoterapi, ergoterapiprocessen, Occupational Therapy, toimintaterapia

Meet our bloggers

Arcada Research News

  • 19.02.2021 MäRi – sociala robotar som agenter i vården
  • 15.12.2020 The Ministry of Education and Culture funds Arcada’s new research programme
  • 25.11.2020 Arcada’s researchers are contributing to the development of an ethical assessment of Artificial Intelligence

International Student Ambassadors

  • 09.02.2021 Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada
  • 19.01.2021 My Master’s Journey
  • 16.12.2020 A day in the life of an International Business student

The NURED Project

  • 28.02.2020 Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019 The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019 The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Vårdprogrammet

  • 16.04.2019 Nurses’ Confidence in Medication Administration

Arcada Entrepreneurship

  • 23.04.2019 Strategy Workshop – Paul D. Savage
  • 16.04.2019 Tieto visit- An emphatic building for activity based working style
  • 12.04.2019 Från post it-lappar till konkret förändring – ett recept till vinnande koncept

Kultur och Media / Culture and Media

  • 22.12.2020 Creativity: A Multidisciplinary Systematic Literature Review by Özgür Ak
  • 15.12.2020 Instagram Brand Awareness among fitness minded female millennials. Do values behind the company increase follower base more efficiently than mere advertising? by Polina Kantola
  • 04.11.2020 Mobile journalism in Finnish TV-news broadcasting – The impact on news storytelling

Cookies Availability statement

© 2021 Yrkeshögskolan Arcada