• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Ergoterapi för barn

02.05.2018 Education

Ergoterapi för barn kan se väldigt olika ut beroende på hurdan problematik barnet har. Det som dock oftast är en gemensam faktor är leken, genom leken utvecklas barnet på många olika områden och detta blir centralt för hur ergoterapiprocessen byggs upp. När man som ergoterapeut arbetar med barn innebär det även att man arbetar tillsammans med barnets föräldrar och med dagvårdspersonalen och skolpersonalen.

I denna barnkurs arbetar vi med ett case exempel där en 8 årig pojke har försenad motorisk utveckling som beror på en cykelolycka i 3 års åldern. Han föll med cykeln och det orsakade en skallfraktur i huvudet. Cirka 3 månader efter olyckan lärde han sig gå igen. Balanssinnet påverkades starkt. Ergoterapeuten bedömer vilka områden som han har svårigheter i, genom intervju av föräldrar och skolpersonal/dagispersonal, olika bedömningsinstrument och observation av hur barnet fungerar i sin vardag. Sedan övar man på olika färdigheter genom lek och annat som barnet tycker om att göra. Till exempel att gunga, olika redskapsbanor, pyssel, spel och andra lekar som inspirerar barnet. Det är tacksamt att arbeta genom lek eftersom barnet inte märker att hen övar på olika färdigheter men trots detta kan göra stora framsteg som även syns på andra ställen där barnet till exempel behöver kunna koncentrera sig, klä på sig, tvätta sig och pyssla.

/Ergo16

Ergoterapi

Här bloggar studenter inom ergoterapi om vad ergoterapeuter gör samt om kurser i utbildningen. Många gånger får vi frågan vad ergoterapi egentligen är. Ifall det är oklart för dig, ta en titt här!

Contact details

More by the same author

  • 02.02.2023 Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023 CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022 Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv
  • 31.05.2022 Neuropsykiatriska utmaningar hos barn och unga
  • 31.05.2022 Har ni bara lekt idag?
More posts by Ergoterapi

AuthorErgoterapi

Tagsarbetsterapi, barn, ergoterapi, Occupational Therapy

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 27.04.2023
    Vappu – Finland’s most thrilling and adventurous national holiday
  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching

Arcada 25

  • 23.03.2023
    Samarbete mellan företag och högskola – risk eller möjlighet?
  • 08.02.2023
    Unga studenter – vi behöver tänka i entreprenöriella banor!
  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI

Arcada Research News

  • 15.03.2023
    Key factors for successful collaboration identified in the SMARTNET project
  • 10.03.2023
    Student blog: European Convention on Human Rights and the Protection of Private Life, Freedom of Expression and Access to Information in a Digital Age
  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Ergoterapi

  • 02.02.2023
    Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023
    CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022
    Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv

Energy and Material Technology labs

  • 17.05.2022
    DIGIMANU2 – Digital utveckling av Arcadas ingenjörsutrymmen
  • 18.02.2021
    DIGIMANU – Digitala laboratoriemiljöer
  • 17.07.2020
    Our new research project ‘’ALL-IN for Plastics Recycling’’ at its start phase

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada