• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Äldre i samhället

28.02.2018 Education, Student Life

Vi har, i kursen Aktivitet och delaktighet i senvuxen ålder, valt att blogga om ämnet äldre i samhället eftersom det är ett aktuellt tema som dessutom intresserar oss. Vårt fokus ligger på stereotypier och ageism.

Ageism är den tredje högsta “ism” efter rasism och sexism. Begreppet ageism uppfattades ursprungligen av Robert Butler 1968. Butler (1989) förklarade att ageism “är en systematisk stereotypning av och diskriminering av människor eftersom de är gamla”. Det påpekas också att äldre individer uppfattas mindre positivt än de som är yngre. I västvärlden drar vi gränsen vid 65 års åldern och då definieras man som äldre. Man lever alltså en stor del av sitt liv som äldre. Gruppen “äldre” kan inte ses som en homogen grupp eftersom det finns stora skillnader mellan en 65-åring och en 75-åring samt mellan en 80- och 90-åring. Den kronologiska åldern kan däremot vara begränsande eftersom personens ålder behöver nödvändigtvis inte relatera till dennes egentliga åldrande.

En typiskt stereotypi gällande äldre är att Universal Design endast behövs för äldre och funktionsnedsatta och därför blir dyrt för samhället. Sanningen är att Universal Design ger nytta till alla i samhället. Om alla byggnader och tjänster skulle byggas enligt UD-principerna från första början skulle det i längden bli kostnadseffektivt för samhället.

Med hjälp av olika slags institutioner och organisationer kan man motarbeta negativa stereotypier och diskriminering av äldre. Ageism borde diskuteras i samhället på precis samma sätt som rasism och sexism. Det händer här och nu.

/Anna Herler, Heljä Anttila, Ida Edberg & Ronja Friman

Ergoterapi

Här bloggar studenter inom ergoterapi om vad ergoterapeuter gör samt om kurser i utbildningen. Många gånger får vi frågan vad ergoterapi egentligen är. Ifall det är oklart för dig, ta en titt här!

Contact details

More by the same author

  • 02.02.2023 Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023 CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022 Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv
  • 31.05.2022 Neuropsykiatriska utmaningar hos barn och unga
  • 31.05.2022 Har ni bara lekt idag?
More posts by Ergoterapi

AuthorErgoterapi

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching
  • 03.01.2023
    Not All Who Wander Are Lost

Arcada 25

  • 23.03.2023
    Samarbete mellan företag och högskola – risk eller möjlighet?
  • 08.02.2023
    Unga studenter – vi behöver tänka i entreprenöriella banor!
  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI

Arcada Research News

  • 15.03.2023
    Key factors for successful collaboration identified in the SMARTNET project
  • 10.03.2023
    Student blog: European Convention on Human Rights and the Protection of Private Life, Freedom of Expression and Access to Information in a Digital Age
  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Ergoterapi

  • 02.02.2023
    Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023
    CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022
    Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv

Energy and Material Technology labs

  • 17.05.2022
    DIGIMANU2 – Digital utveckling av Arcadas ingenjörsutrymmen
  • 18.02.2021
    DIGIMANU – Digitala laboratoriemiljöer
  • 17.07.2020
    Our new research project ‘’ALL-IN for Plastics Recycling’’ at its start phase

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada