• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Aktivitet och att vara aktiv – innehållet i vår första kurs i ergoterapi

29.10.2018 Student Life

Inom ergoterapiutbildningen har läsåret 2018-2019 kommit igång med full kraft och vi inleder redan vår andra period. Det betyder att det igen är dags att låta er läsare ta del av vår vardag i Arcada här via bloggen! Nya studerande har påbörjat sin utbildning och och därför passar det bra att bloggen börjar med hälsningar från deras första kurs, grundkursen i ergoterapi.

Under den första perioden har vi lärt oss om aktivitet och vad det innebär för oss människor att vara aktiva. Vi har bl.a. jobbat med vad som är det centrala i de val av aktivitet människor gör. ”Val av aktivitet” handlar om vilka aktiviteter och varför vi väljer att göra dessa aktiviteter. Det finns många faktorer inom ”val av aktivitet”, dvs varför människor väljer att göra det de gör. De vi tycker är mest centrala är: erfarenhet och bakgrund, livscykeln, olika trender i dagens samhälle, personens olika behov, sammanhang och ekonomiska möjligheter.

Vi engagerar oss i aktiviteter som känns meningsfulla/värdefulla för oss. För att nå “flow” under aktiviteten får aktiviteten inte vara för lätt eller svår, utmaningar i aktiviteten och personens förmågor måste mötas. För att bli engagerad behövs motivation. Motivationen kan komma inifrån (från oss själva) eller utifrån (omgivningen, konkreta mål). En av de utmaningar som ergoterapeuter har är att hitta de aktiviteter som engagerar personer.

Vi vill att personer skall känna välbefinnande i aktivitet. För att nå välbefinnande i aktivitet behövs en känsla av sammanhang, trygghet, kontroll samt möjlighet att påverka och utvecklas. Då alla fysiska, psykiska och sociala grundbehov är i balans påverkas välbefinnandet i aktiviteten positivt, vid obalans negativt. Inom ergoterapin är hälsa inte samma som välbefinnande eftersom man trots sjukdom kan uppnå välbefinnande. Grundläggande komponenter för välbefinnande är aktiviteter som för utföraren är betydelsefulla och meningsfulla.  För en känsla av välbefinnande behöver personen också uppleva att hen är delaktig i aktiviteten. Man kan nå olika nivåer av delaktighet i en aktivitet. Man behöver ha en subjektiv känsla av engagemang, kontroll, jämlikhet och delaktighet i sin aktivitet för att må bra. Delaktighet kan möjliggöras på makro-, meso- och mikronivå, vilket innebär delaktighet på samhällelig nivå (makro), personlig nivå (mikro) och i närmiljön där person möter samhället (meso).

Allt görande sker i ett visst sammanhang (= kontext). Kontext kan präglas av biologiska (ålder, kön, dygnsrytm), fysiska (väder, landskap, infrastruktur, tillgänglighet), psykologiska (livserfarenheter, personlighet) och sociala (normer, lagar, ekonomiska möjligheter) faktorer. Kontextet i sig kan vara möjliggörande eller hindrande beroende på hur de olika faktorerna samverkar.

Ergoterapi ,2018

Ergoterapi

Här bloggar studenter inom ergoterapi om vad ergoterapeuter gör samt om kurser i utbildningen. Många gånger får vi frågan vad ergoterapi egentligen är. Ifall det är oklart för dig, ta en titt här!

Contact details

  • E-mail: haldid@arcada.fi

More by the same author

  • 05.11.2021 Anpassning genom interventioner – Det är inte så enkelt som du kanske tror
  • 05.11.2021 ORTOSER! – Ergoterapeutens kreativa moment
  • 05.11.2021 Nyttan av ett ergoterapeutiskt perspektiv i bemötande av smärtklienter
  • 05.11.2021 Ortos, vad är det?
  • 10.06.2021 Ergoterapistudier och case-arbete
More posts by Ergoterapi

AuthorErgoterapi

Tagsaktivitet, ergoterapi, Grundkurs, Occupational Therapy, toimintaterapia

Meet our bloggers

Business / Business / Liiketalous

  • 28.04.2022
    Vem köper mat på nätet i framtiden?

Arcada 25

  • 21.04.2022
    Därför är innovativt entreprenörskapstänk en framgångsfaktor
  • 31.03.2022
    Digitala tvillingar inom ingenjörsvetenskapen – vad är det och varför behöver vi dem?
  • 11.03.2022
    Människan, robotik och AI

International Student Ambassadors

  • 03.02.2022
    Arcada – A Truly International Experience in Helsinki
  • 06.12.2021
    Why I Chose Finland as My Study Destination (and Would Do It All Over Again)
  • 09.02.2021
    Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada

Arcada Research News

  • 21.10.2021
    Märi-projektet framskrider och når delmål
  • 01.06.2021
    Lohkoketjuekosysteeminen tarkastelua hallinnan ja adoption näkökulmasta
  • 19.02.2021
    MäRi – sociala robotar som agenter i vården

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Kultur och media / Culture and Media / Kulttuuri ja media

  • 18.05.2022
    How can small museums innovate on digitalisation?
  • 30.11.2021
    Boom-boom-boomer – kolla hit, detta är politik!
  • 29.11.2021
    Silmän liikkeiden tutkimisesta – osa 2

Cookies Availability statement

© 2022 Yrkeshögskolan Arcada