• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Aktivitet och att vara aktiv – innehållet i vår första kurs i ergoterapi

29.10.2018 Student Life

Inom ergoterapiutbildningen har läsåret 2018-2019 kommit igång med full kraft och vi inleder redan vår andra period. Det betyder att det igen är dags att låta er läsare ta del av vår vardag i Arcada här via bloggen! Nya studerande har påbörjat sin utbildning och och därför passar det bra att bloggen börjar med hälsningar från deras första kurs, grundkursen i ergoterapi.

Under den första perioden har vi lärt oss om aktivitet och vad det innebär för oss människor att vara aktiva. Vi har bl.a. jobbat med vad som är det centrala i de val av aktivitet människor gör. ”Val av aktivitet” handlar om vilka aktiviteter och varför vi väljer att göra dessa aktiviteter. Det finns många faktorer inom ”val av aktivitet”, dvs varför människor väljer att göra det de gör. De vi tycker är mest centrala är: erfarenhet och bakgrund, livscykeln, olika trender i dagens samhälle, personens olika behov, sammanhang och ekonomiska möjligheter.

Vi engagerar oss i aktiviteter som känns meningsfulla/värdefulla för oss. För att nå “flow” under aktiviteten får aktiviteten inte vara för lätt eller svår, utmaningar i aktiviteten och personens förmågor måste mötas. För att bli engagerad behövs motivation. Motivationen kan komma inifrån (från oss själva) eller utifrån (omgivningen, konkreta mål). En av de utmaningar som ergoterapeuter har är att hitta de aktiviteter som engagerar personer.

Vi vill att personer skall känna välbefinnande i aktivitet. För att nå välbefinnande i aktivitet behövs en känsla av sammanhang, trygghet, kontroll samt möjlighet att påverka och utvecklas. Då alla fysiska, psykiska och sociala grundbehov är i balans påverkas välbefinnandet i aktiviteten positivt, vid obalans negativt. Inom ergoterapin är hälsa inte samma som välbefinnande eftersom man trots sjukdom kan uppnå välbefinnande. Grundläggande komponenter för välbefinnande är aktiviteter som för utföraren är betydelsefulla och meningsfulla.  För en känsla av välbefinnande behöver personen också uppleva att hen är delaktig i aktiviteten. Man kan nå olika nivåer av delaktighet i en aktivitet. Man behöver ha en subjektiv känsla av engagemang, kontroll, jämlikhet och delaktighet i sin aktivitet för att må bra. Delaktighet kan möjliggöras på makro-, meso- och mikronivå, vilket innebär delaktighet på samhällelig nivå (makro), personlig nivå (mikro) och i närmiljön där person möter samhället (meso).

Allt görande sker i ett visst sammanhang (= kontext). Kontext kan präglas av biologiska (ålder, kön, dygnsrytm), fysiska (väder, landskap, infrastruktur, tillgänglighet), psykologiska (livserfarenheter, personlighet) och sociala (normer, lagar, ekonomiska möjligheter) faktorer. Kontextet i sig kan vara möjliggörande eller hindrande beroende på hur de olika faktorerna samverkar.

Ergoterapi ,2018

Ergoterapi

Här bloggar studenter inom ergoterapi om vad ergoterapeuter gör samt om kurser i utbildningen. Många gånger får vi frågan vad ergoterapi egentligen är. Ifall det är oklart för dig, ta en titt här!

Contact details

More by the same author

  • 02.02.2023 Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023 CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022 Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv
  • 31.05.2022 Neuropsykiatriska utmaningar hos barn och unga
  • 31.05.2022 Har ni bara lekt idag?
More posts by Ergoterapi

AuthorErgoterapi

Tagsaktivitet, ergoterapi, Grundkurs, Occupational Therapy, toimintaterapia

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching
  • 03.01.2023
    Not All Who Wander Are Lost

Arcada 25

  • 23.03.2023
    Samarbete mellan företag och högskola – risk eller möjlighet?
  • 08.02.2023
    Unga studenter – vi behöver tänka i entreprenöriella banor!
  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI

Arcada Research News

  • 15.03.2023
    Key factors for successful collaboration identified in the SMARTNET project
  • 10.03.2023
    Student blog: European Convention on Human Rights and the Protection of Private Life, Freedom of Expression and Access to Information in a Digital Age
  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Ergoterapi

  • 02.02.2023
    Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023
    CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022
    Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv

Energy and Material Technology labs

  • 17.05.2022
    DIGIMANU2 – Digital utveckling av Arcadas ingenjörsutrymmen
  • 18.02.2021
    DIGIMANU – Digitala laboratoriemiljöer
  • 17.07.2020
    Our new research project ‘’ALL-IN for Plastics Recycling’’ at its start phase

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada