• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Från post it-lappar till konkret förändring – ett recept till vinnande koncept

12.04.2019 Student Life

Most people have heard of the word concept. But what does it really mean? And why is it important? We went to a workshop at Mirum Agency to get professional help with finding concrete answers to these, quite abstract, questions.

 

Koncept. Konceptualisering. Att konceptualisera. Vad innebär det egentligen? Hur gör man det? Varför ska man göra det?

De flesta har nog en föreställning om vad ett koncept är. Men exakt vad det det betyder och innebär är svårare att slå fast. Någon entydig definition på vad ett koncept är verkar vara svårt att hitta. Men jag tänker att det kanske det inte behövs, så länge man förstår vad det innebär. Under onsdagens workshop på Mirum Agency fick vår grupp frågan om vad ett koncept är. “En lite mer välutvecklad idé”, “ett slags inramning/avgränsning” och “en plan på att skapa något” är några av våra svar.

Chris Langenskiöld, servicedesigner på Mirum, hjälpte oss att sätta ord på vad ett koncept kan vara. Det hela handlar om att ha en idé till en produkt, service eller upplevelse och sedan göra en plan på hur man kan vidareutveckla den. Denna process delas in i olika faser, som alla är viktiga för att nå framgång med konceptet. Några viktiga ingredienser för att lyckas med en konceptualiseringsprocess är:

– gör ordentlig bakgrundsforskning, dyk in i området ni ska jobba med

– problematisera och ställ kritiska frågor

– ha en deadline

– arbeta i grupp för att få olika perspektiv,  men se ändå till ha tid att individuellt fundera

– gör experient och prototyper

-följ en checklista för att säkerställa att ni inte missar något viktigt

Det finns många fördelar med att skapa ett koncept: det gör det lättare att förstå, förklara, skydda och (i ett senare skede) sälja sin produkt/service/upplevelse. Dessutom blir det enklare att hålla fokus på vart man är på väg under arbetsprocessen om man har definierat vad ens koncept innehåller.

Vårt mål med kursen “Creating work-life skills in an entrepreneurial environment” är att skapa ett vinnande koncept för Arcadas framtida inlärningsmiljö. För att lyckas med detta är det av högsta vikt att vi får rätt verktyg och lär oss nya metoder. Det kan man verkligen säga att vi gjorde på Mirum. Under två effektiva timmar fick vi gå från teori till praktik och lära oss en början till att skapa ett koncept. Det gick helt och hållet hand i hand med kursens mål och det vi lärt oss från tidigare. Stort tack till Chris och hans kollega Susanna Kivisilta som gjorde detta besök möjligt!

– Linnea Mattsson 16FV

Arcada Entrepreneurship

We are 13 forward-thinking students with seven different nationalities with a task to develop a concept intra- and entrepreneurial learning.

Contact details

  • entrepreneurship@arcada.fi

More by the same author

  • 23.04.2019 Strategy Workshop – Paul D. Savage
  • 16.04.2019 Tieto visit- An emphatic building for activity based working style
  • 04.04.2019 Company visit – Coptersafety
  • 03.04.2019 “Creating work-life skills in an entrepreneurial environment” – course experience
  • 28.03.2019 A New Innovation Strategy for the 21st-Century Workplace
Read more

AuthorArcada Entrepreneurship

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 16.12.2020 A day in the life of an International Business student

Arcada Research News

  • 15.12.2020 The Ministry of Education and Culture funds Arcada’s new research programme
  • 25.11.2020 Arcada’s researchers are contributing to the development of an ethical assessment of Artificial Intelligence

The NURED Project

  • 28.02.2020 Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019 The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019 The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Vårdprogrammet

  • 16.04.2019 Nurses’ Confidence in Medication Administration

Arcada Entrepreneurship

  • 23.04.2019 Strategy Workshop – Paul D. Savage
  • 16.04.2019 Tieto visit- An emphatic building for activity based working style
  • 12.04.2019 Från post it-lappar till konkret förändring – ett recept till vinnande koncept

Kultur och Media / Culture and Media

  • 22.12.2020 Creativity: A Multidisciplinary Systematic Literature Review by Özgür Ak
  • 15.12.2020 Instagram Brand Awareness among fitness minded female millennials. Do values behind the company increase follower base more efficiently than mere advertising? by Polina Kantola
  • 04.11.2020 Mobile journalism in Finnish TV-news broadcasting – The impact on news storytelling

Availability statement

© 2021 Yrkeshögskolan Arcada