• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

DIGIMANU2 – Digital utveckling av Arcadas ingenjörsutrymmen

17.05.2022 Education, Projects

I det första DIGIMANU projektet utredde vi utvecklingsmöjligheterna av Arcadas ingenjörsutrymmen. Vi skapade 360° bilder av produktionslabbet och kemilabbet som kunde ”besökas” med hjälp av VR-glasögon, mobiltelefon eller datorns webbläsare. Ett nytt ingenjörsutrymme är nu utrustat med datorer speciellt anpassade för undersökning och utveckling av robotik. Dessutom har utnyttjandet av 3D-printrar i undervisnings- och forskningssyfte etablerats.

DIGIMANU2 fortsätter där DIGIMANU slutade. Vi kommer att fortsätta utvecklingen av nämnda områden, men också fokusera mera uppmärksamhet på användningsmöjligheterna av digitala tvillingar både inom utbildning och forskning. Nu på våren besöker vi teknikmässor, andra högskolors laboratorieutrymmen och gör företagsbesök för att få en uppfattning om hur andra aktörer har utnyttjat den digitala utvecklingen. För tillfället utreder vi möjligheten att skapa en virtuell kopia av produktionslabbet. I det virtuella labbet kunde studerande gå omkring och utforska labbet på samma sätt som i ett datorspel. I denna värld kunde vi skapa simuleringar och övningar som studerande kunde utföra innan de besöker det verkliga labbet. På så vis kunde de känna sig bekvämare och bättre förberedda inför labbövningarna i verkligheten. Detta virtuella utrymme kunde också spela en stor roll inom marknadsföringen av våra labb och utbildningar.

Den kontinuerliga utvecklingen av Arcadas ingenjörsutrymmen är av hög prioritet och ett grundvillkor för utbildningen av de kompetenser som dagens arbetsliv kräver av ingenjörer. Vi tackar Stiftelsen Arcada/A.F.Lindstedts Fond för fortsatt finansiering av denna utveckling.

 

Rasmus Björkvall, Laboratorieingenjör med projektuppgifter 

Projektet DIGIMANU2 är finansierat av Stiftelsen Arcada/A.F.Lindstedts Fond 

Energy and Material Technology labs

Yes, we will be blogging as a group - of students, teachers and researchers from the enmat (Energy and Materials Technology) department. Very different from each other but we still have something in common. Till soon!

Contact details

  • E-mail: stewart.makkonen-craig@arcada.fi

More by the same author

  • 18.02.2021 DIGIMANU – Digitala laboratoriemiljöer
  • 17.07.2020 Our new research project ‘’ALL-IN for Plastics Recycling’’ at its start phase
  • 07.04.2020 DIGIMANU – Digital och fysisk tillverkning
  • 11.03.2020 PlastExpo Nordic 2020 at Messukeskus, Helsinki
  • 11.11.2019 Ocean Exchange 2019
More posts by Energy and Material Technology labs

AuthorEnergy and Material Technology labs

Meet our bloggers

Business / Business / Liiketalous

  • 28.04.2022
    Vem köper mat på nätet i framtiden?

Arcada 25

  • 22.06.2022
    Förstavårdens arbetsdag är variation, utmaningar och krav – men de går att bemästra
  • 19.05.2022
    Hur kan teknologi främja tillgängligheten i samhället?
  • 21.04.2022
    Därför är innovativt entreprenörskapstänk en framgångsfaktor

International Student Ambassadors

  • 03.02.2022
    Arcada – A Truly International Experience in Helsinki
  • 06.12.2021
    Why I Chose Finland as My Study Destination (and Would Do It All Over Again)
  • 09.02.2021
    Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada

Arcada Research News

  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI
  • 21.10.2021
    Märi-projektet framskrider och når delmål
  • 01.06.2021
    Lohkoketjuekosysteeminen tarkastelua hallinnan ja adoption näkökulmasta

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Kultur och media / Culture and Media / Kulttuuri ja media

  • 18.05.2022
    How can small museums innovate on digitalisation?
  • 30.11.2021
    Boom-boom-boomer – kolla hit, detta är politik!
  • 29.11.2021
    Silmän liikkeiden tutkimisesta – osa 2

Cookies Availability statement

© 2022 Yrkeshögskolan Arcada