Events, Research

Sitta är det nya rökandet

December 2, 2013

+6

Sittandet är det nya globala hälsoproblemet. Undersökningar visar att vi i snitt sitter mera än vi sover, över nio timmar per dag, många mycket mera. På dagens arbetsplatser tillbringar vi tiden på en kontorsstol framför en skärm, så är det för många också på Arcada.Vi sitter i bilen, på möten, i kafferummet och på kvällen framför televisonen. Unga studerande använder mycket  tid framför en dator och sitter på många och långa föreläsningar. Människokroppen är inte skapad för sittande, men en person som sysslar med datorarbete sitter upp till 48.000 timmar under en trettioårig karriär.

Rubriken på detta inlägg kommer från en artikel med titeln ”In Silicon Valley, Sitting is the New Smoking”. I artikeln rapporteras resultat från en amerikansk studie där över 60 % av deltagarna uppvisade häsloproblem relaterade till användandet av IT och sittande arbete. Det myckna sittandet ökar risken för bl a övervikt, nack- och ryggproblem, bröst- och tarmcancer,  hjärtsjukdomar och typ 2-diabetes och kan påverka livslängden negativt. Min egen situation är inte bra. Trots att jag motionerar regelbundet och stryker eller motionerar på stepper med hantlar under TV-nyheterna, gav testet för sitting disease utslaget  “high risk”.  Det positiva är att ett annat test på samma hemsida (www.juststand.org ) visar att jag kunde förbruka upp mot 300 kcal mera per dag ifall jag skulle stå 2-3 h i stället för att sitta under en arbetsdag.

En snabbtitt på Google visar en uppsjö av rekommendationer för hur mycket man skall träna och röra på sig. Det finns rekommendationer för olika målgrupper, för förebyggandet och rehabilitering av sjukdomar och som grund för kommunal beslutsfattning för att främja motion och fysisk aktivitet på befolkningsnivå. Det är viktigt att röra på sej. Motion och rörelse är den intervention som uppvisar de bästa hälsoeffekterna. Men gym och jogging är inte tillräckligt som motåtgärd för långvarigt sittande. Det krävs ett paradigmskifte inom hälsopromotion som fokuserar på att minska sittandet.

I förra veckan ordnades på Arcada ett seminarium inom ramen för WASI-projektet (http://info.arcada.fi/fi/wasi/project-overview ), som är ett samarbetsprojket mellan Riga Stradins University, Tallinn University of Technology och Arcada. Projektet fokuserar på främjandet av arbetshälsa för personer med sittande datorarbete. Under seminariet behandlades sittproblematiken av forskare Harri Helajärvi från Paavo Nurmi-centret under rubriken “Standing up – a small step for a man, a big step for the mankind”.  Också han betonade betydelsen av regelbundna pauser i sittarbetet, att jobba stående, att förändra livsstilen och fokusera på rörelse och rörelseglädje i arbetslivet och vardagen. Vi fick bl a se en skojig filmsnutt om hur man kan få människor att gå uppför trappan i stället för att ta rulltrappan. (Se Funny stairs på You Tube).

Jag öppnar härmed min personliga kampanj “Minska sittandet –stå och gå på jobbet” och välkomnar alla Arcadaner, både personal och studerande att delta! Stå på jobbet, i bussen och under pauser. Använd trappan, inte hissen. Skrota långa möten och föreläsningar. Håll Walk and Talk möten och handledningar. Debattera stående. Ta en promenad utomhus under varje arbetsdag. Använd epost endast för korta meddelande. Besök dina medarbetare och lärare personligen alltid när det är möjligt.

Arcada är en högskola som har kompetens och kunnande för att minska på sittandet och bli en föregångare som högskola och arbetsplats  också i denna bemärkelse.  Är du intresserad av att aktivt delta i kampen mot sittsjukan? Har du nya ideér och förslag? Besök mej då gärna i C5 (ta trappan) eller skicka ett kort meddelande per epost cwg@arcada.fi så tar vi en gemensam promenad. Kanske du vill skriva ditt examensarbete kring denna tematik? Jag avslutar med ett ordspråk:  “Man lämnar inga fotavtryck i tidens sand  om man sitter på sin rumpa. Och vem vill lämna rumpavtryck i tidens sand?”.