• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

#Feedbackmatters – Twittrar vi för döva öron?

24.05.2019 Projects, Research, Student Life

Vi tog oss utanför biblioteket för att ta reda på vad studenterna tycker om vår kommunikation. 

Några dagar på språng i studentkorridorerna gav oss ledtrådar, men också en chans att synliggöra våra informationskanaler.  

Vad vi ville veta 

Eftersom vi upplevt att det är svårt att nå ut till studenterna med biblioteksinfo beslöt vi göra en minienkät.  Målet var att få en snabb idé om vad studenterna tycker.  Som verktyg använde vi gratisversionen av enkätprogrammet SurveyMonkey på iPad.  

Vi nöjde oss med tre korta frågor för att få många svar: 

1) Hur ofta besöker du biblioteket?  

2) Vilka av bibliotekets kanaler vet du om att vi använder?  

3) Vilka kanaler tycker du att vi borde använda? Här får du ge förslag på kanaler vi ännu inte använder.  

För att nå också sådana studenter som inte är stamkunder i biblioteket gick vi runt i Arcadahusets andra våning. På chattorget och utanför Amica, och här och var på Stora torget satt grupper av studenter och umgicks. Dessa antastade vi, och de allra flesta deltog gärna i enkäten. 

Vad vi fick reda på 

Vi fick totalt 130 svar. Största delen av de studenter som nåddes är flitiga biblioteksbesökare. Ca 2/3 besöker biblioteket minst en gång i månaden.  

Den absolut kändaste och populäraste kanalen var studenternas intranät, Start.arcada.fi. Informationen via Start når också dem som inte vistas på campus. Nackdelen med att använda start är att det är en kanal för viktig information som används av alla på Arcada; den vill man inte spamma med lättsamma och “kul grejer”. Sådan info behöver andra kanaler. Bloggen kan vara en sådan, liksom Twitter. 

Vi lärde oss att även posters på olika platser i biblioteket, och våra stora skärmar fyller sin funktion och når dem som är på plats. 

Intressant var att studenterna inte kände till att vi twittrar. Det kan bero på att vårt Twitterflöde integrerats i flera av våra e-tjänster såsom Arcada Finna, Libguiderna och på bibliotekets publika sidor. Få studenter följer oss på Twitter. 

Tyvärr var det inte många som kom med egna förslag på informationskanaler. De kanaler som nämndes flest gånger var Instagram och Facebook.  

Vad vi kan göra 

Vi kan testa Facebook eller Instagram som ny kommunikationskanal. Här har du fortfarande en chans att påverka! 

I det här skedet är vi inte beredda att skippa någon kanal då flera kanaler kombinerat når fler än någon enskild kanal, och de dessutom har lite olika syften.  

Avslutningsvis kan sägas att Surveymonkey är enkel att använda, och att det var lätt och snabbt att få svar.

Tack till alla som deltog! 

Biblioteket

Bibliotekets informatiker bloggar om vad som är på gång i Arcadas bibliotek och ger tips om e-material som du kan nå när du vill där du är just nu. Here the library staff blogs about what's going on in the Arcada library and gives you tips on e-material you can access anytime and anywhere.

E-mail: biblioteket@arcada.fi

Contact details

More by the same author

  • 30.11.2021 Julkalendern
  • 21.05.2021 Bibliotekets nya samling Lux-Arcada
  • 06.10.2020 Referentgranskning för vetenskaplig pålitlighet
  • 25.09.2020 Bibliotek, katalogisering och insjöfarleder – hör dessa ihop? 
  • 26.08.2020 Välkommen till biblioteket, nya och gamla studenter!
More posts by Biblioteket

AuthorBiblioteket

Tagsbiblioteket, enkät, feedbackmatters, information, kommunikation

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching
  • 03.01.2023
    Not All Who Wander Are Lost

Business / Business / Liiketalous

  • 29.12.2022
    A cryptocurrency stakeholder group that can bring about change to current cryptocurrency regulation
  • 19.12.2022
    Hur utreda uppfattningar bakom förändrande köpvanor – snabbt och effektivt?
  • 28.11.2022
    Praktik som inkörsport till affärslivet och det finländska samhället

Arcada 25

  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI
  • 07.11.2022
    Om att stå stadigt när det blåser som mest
  • 03.10.2022
    Dags att ta tempen på jubileumsinsamlingen

Arcada Research News

  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI
  • 21.10.2021
    Märi-projektet framskrider och når delmål
  • 01.06.2021
    Lohkoketjuekosysteeminen tarkastelua hallinnan ja adoption näkökulmasta

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Kultur och media / Culture and Media / Kulttuuri ja media

  • 09.01.2023
    Corona, never forget
  • 21.12.2022
    Exploring value co-creation and brand loyalty in online communities in China.
  • 08.12.2022
    Humanisation of Media on Social Media

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada