Cooperation

Visa på din expertis i sociala media – bygg ditt varumärke

September 21, 2018

”Vem är du? Finns du alls, då jag inte hittar dig på Linkedin?” Den kommentaren möttes en av våra experter av för några år sedan. Idag bloggar han på Linkedin och han har gått från osynlighet till att hans inlägg läses och får synlighet bland tidvis tusentals, även om det handlar om en väldigt nischad bransch.

Sociala nätverk har mängder av olika användningsområden, men möjligheten att använda dem för att visa på sin egen expertis tycks ha gått många förbi. Är du en av dem? Här vill jag lista ett par saker att tänka på som förhoppningsvis gör att det känns enklare att ta steget.

1. Välj kanal

Vill du visa på din expertis i sociala medier så är första steget givetvis att fundera över vilken kanal du vill använda. Linkedin är den traditionella kanalen för proffs i Finland med cirka en miljon finländare i nätverket idag. En annan kanal som används aktivt av experter är Twitter, med ungefär lika många finländska användare som på Linkedin.

En sak är säkert – passivitet leder ingenstans. Det är bara att sätta igång! Våga visa din expertis, vem du är och bygg ditt personliga och din organisations varumärke i sociala medier. Använd dig av Linkedin eller Twitter eller båda för att bygga ditt professionella nätverk.

2. Välj tema

Börja med att välja vilka teman som intresserar dig och välj kanal. Fundera över: vad är ditt mål, varför du är närvarande, på vilket sätt i olika kanaler och hur ofta du synliggör ditt arbete och är aktiv. Kanske handlar det om att du vill delta i diskussion inom ett visst tema, vill dela din organisations budskap eller utveckla din expertis och följa din bransch.

Se till att dina teman och intressen syns i din profil. Följ dina teman och delta i diskussionen. Våga ta steget till att bli aktiv och du kommer att se att du blir belönad. Belöningen kan vara en intressant ny kontakt, du får ny information eller kanske t o m ett nytt jobb (allt fler personer rekryteras via sociala medier idag). Twitter är en snabb kanal, och det gäller att vara närvarande då diskussionen är i gång. Följande steg för att öka aktiviteten är att bidra med eget material genom tex en blogg, video el dyl., mäta sin aktivitet och gör ändringar efter behov.

3. Var konsekvent

Fundera över hur många gånger per dag/en gång per dag/eller vecka du är in på kanalen. När är det lämpligt för dig att vara på sociala medier? Vid morgonmålet? På väg till jobbet? Under arbetstid? Veckoslut? Du kan tex. lägga tid i din kalender för att komma igång. Är tex fredag en sådan dag som du kan kolla vad som händer på Linkedin? Beroende på vad du jobbar med, så kan din närvaro öka efter hand.

Avslutningsvis kan vi konstatera att det samma gäller sociala medier som allt annat i livet. Det gäller att hitta en balans. Vill du verkligen vara online hela tiden? Knappast, en del av ditt professionella jag handlar också om att vara offline emellanåt. Det finns även ett liv utanför sociala medier – ät, sov och möt vänner. Det gör gott!

/Mia Ingman, chef för externa relationer