• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Visa på din expertis i sociala media – bygg ditt varumärke

21.09.2018 Cooperation

”Vem är du? Finns du alls, då jag inte hittar dig på Linkedin?” Den kommentaren möttes en av våra experter av för några år sedan. Idag bloggar han på Linkedin och han har gått från osynlighet till att hans inlägg läses och får synlighet bland tidvis tusentals, även om det handlar om en väldigt nischad bransch.

Sociala nätverk har mängder av olika användningsområden, men möjligheten att använda dem för att visa på sin egen expertis tycks ha gått många förbi. Är du en av dem? Här vill jag lista ett par saker att tänka på som förhoppningsvis gör att det känns enklare att ta steget.

1. Välj kanal

Vill du visa på din expertis i sociala medier så är första steget givetvis att fundera över vilken kanal du vill använda. Linkedin är den traditionella kanalen för proffs i Finland med cirka en miljon finländare i nätverket idag. En annan kanal som används aktivt av experter är Twitter, med ungefär lika många finländska användare som på Linkedin.

En sak är säkert – passivitet leder ingenstans. Det är bara att sätta igång! Våga visa din expertis, vem du är och bygg ditt personliga och din organisations varumärke i sociala medier. Använd dig av Linkedin eller Twitter eller båda för att bygga ditt professionella nätverk.

2. Välj tema

Börja med att välja vilka teman som intresserar dig och välj kanal. Fundera över: vad är ditt mål, varför du är närvarande, på vilket sätt i olika kanaler och hur ofta du synliggör ditt arbete och är aktiv. Kanske handlar det om att du vill delta i diskussion inom ett visst tema, vill dela din organisations budskap eller utveckla din expertis och följa din bransch.

Se till att dina teman och intressen syns i din profil. Följ dina teman och delta i diskussionen. Våga ta steget till att bli aktiv och du kommer att se att du blir belönad. Belöningen kan vara en intressant ny kontakt, du får ny information eller kanske t o m ett nytt jobb (allt fler personer rekryteras via sociala medier idag). Twitter är en snabb kanal, och det gäller att vara närvarande då diskussionen är i gång. Följande steg för att öka aktiviteten är att bidra med eget material genom tex en blogg, video el dyl., mäta sin aktivitet och gör ändringar efter behov.

3. Var konsekvent

Fundera över hur många gånger per dag/en gång per dag/eller vecka du är in på kanalen. När är det lämpligt för dig att vara på sociala medier? Vid morgonmålet? På väg till jobbet? Under arbetstid? Veckoslut? Du kan tex. lägga tid i din kalender för att komma igång. Är tex fredag en sådan dag som du kan kolla vad som händer på Linkedin? Beroende på vad du jobbar med, så kan din närvaro öka efter hand.

Avslutningsvis kan vi konstatera att det samma gäller sociala medier som allt annat i livet. Det gäller att hitta en balans. Vill du verkligen vara online hela tiden? Knappast, en del av ditt professionella jag handlar också om att vara offline emellanåt. Det finns även ett liv utanför sociala medier – ät, sov och möt vänner. Det gör gott!

/Mia Ingman, chef för externa relationer

Arcada Communications

The communications team at Arcada is involved with everything from press releases and events to student recruitment and marketing (as well as everything in between). Our blog posts will without a doubt be just as varied.

Contact details

  • inside@arcada.fi
  • Facebook

More by the same author

  • 09.10.2020 Alumnporträttet: Språkkunskaper och utbytesstudier ledde till Alex Reinikkas nordiska jobb
  • 05.10.2020 Alumni Portrait: Michael Ringlein is motivated by freedom
  • 09.04.2020 Alumnporträttet: Yasmine Owusu värdesätter människomötena på familjecentret
  • 08.11.2019 Career Monitoring Among Arcada Alumni:  What Do Alumni Say About Their Education 5 Years After Graduating?
  • 15.10.2019 Karriäruppföljning
Read more

AuthorArcada Communications

TagsLinkedIn, Personal branding, sociala medier, Twitter

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 19.01.2021 My Master’s Journey
  • 16.12.2020 A day in the life of an International Business student

Arcada Research News

  • 15.12.2020 The Ministry of Education and Culture funds Arcada’s new research programme
  • 25.11.2020 Arcada’s researchers are contributing to the development of an ethical assessment of Artificial Intelligence

The NURED Project

  • 28.02.2020 Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019 The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019 The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Vårdprogrammet

  • 16.04.2019 Nurses’ Confidence in Medication Administration

Arcada Entrepreneurship

  • 23.04.2019 Strategy Workshop – Paul D. Savage
  • 16.04.2019 Tieto visit- An emphatic building for activity based working style
  • 12.04.2019 Från post it-lappar till konkret förändring – ett recept till vinnande koncept

Kultur och Media / Culture and Media

  • 22.12.2020 Creativity: A Multidisciplinary Systematic Literature Review by Özgür Ak
  • 15.12.2020 Instagram Brand Awareness among fitness minded female millennials. Do values behind the company increase follower base more efficiently than mere advertising? by Polina Kantola
  • 04.11.2020 Mobile journalism in Finnish TV-news broadcasting – The impact on news storytelling

Availability statement

© 2021 Yrkeshögskolan Arcada