• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Spelar enskilda åtgärder någon roll för klimatförändringen?

16.02.2016 Cooperation, Projects

Har du funderat på vilken betydelse en människa har för klimatförändringen eller har du bara ryckt på axlarna åt Finlands klimatmål och tänkt att endast utsläpp i Kina eller USA verkligen spelar någon roll? Underskatta inte dina egna gärningars effekt.

Ibland kan man fundera på vilka effekter egna klimatgärningar har. Faktum är dock att klimatet förändras eftersom vi förändrar det. Medelfinländarens koldioxidavtryck är omkring tio ton koldioxid medan medelvärdet i världen är hälften av detta – även enligt de högsta uppskattningarna.

Det är onekligen viktigt att också påverka stora strukturer som påverkar människornas utsläppsmängder. Kollektivtrafikens omfattning, tillgång till goda vegetariska måltider och metoden att producera fjärrvärme är exempel på stora frågor som kan påverka vår allas koldioxidavtryck. Det är dock få som ensam på en gång kan göra någon stor förändring, utan var och en av oss ska vidta enskilda åtgärder för att åstadkomma en stor effekt.

Våra klimatvänliga val förbättrar jordklotets välbefinnande, men de är också viktiga för vårt eget välmående. I ett välbärgat land som Finland ökar välbefinnandet inte längre genom att öka det materiella välståndet utan genom att vidta betydelsefulla åtgärder. När du är en del av lösningen, inte en del av problemet, är du också lyckligare.

Vad kan du då göra? Flytta till en stuga i vildmarken, äta bär och kottar och andas så sparsamt som möjligt? Nej då, det finns en enklare lösning på problemet. Trots att klimatförändringen är en allvarlig fråga, kan du också genom det nya roliga Climate Match-testet som tagits fram av HRM:s Klimatinfo ta reda på vilka vardagsval som har betydelse. Passa på att utföra det snabba testet på tre språk exempelvis med din mobil på www.climatematch.fi.

Snygga Climate Match-overallmärken delas ut till alla deltagare i testet på Arcada i morgon 17.2 kl. 11-14. Vår högskola deltar – i likhet med de övriga högskolorna i huvudstadsregionen – i Climate Match-kampanjen.

Arcada Communications

The communications team at Arcada is involved with everything from press releases and events to student recruitment and marketing (as well as everything in between). Our blog posts will without a doubt be just as varied.

E-mail: communications@arcada.fi

Contact details

  • Facebook (External link)

More by the same author

  • 21.12.2021 Winter adventures in Helsinki
  • 17.05.2021 2020: The start of a new normal
  • 09.10.2020 Alumnporträttet: Språkkunskaper och utbytesstudier ledde till Alex Reinikkas nordiska jobb
  • 05.10.2020 Alumni Portrait: Michael Ringlein is motivated by freedom
  • 09.04.2020 Alumnporträttet: Yasmine Owusu värdesätter människomötena på familjecentret
More posts by Arcada Communications

AuthorArcada Communications

TagsClimate Match, HRM:s Klimatinfo, klimatförändring, test

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching
  • 03.01.2023
    Not All Who Wander Are Lost

Business / Business / Liiketalous

  • 29.12.2022
    A cryptocurrency stakeholder group that can bring about change to current cryptocurrency regulation
  • 19.12.2022
    Hur utreda uppfattningar bakom förändrande köpvanor – snabbt och effektivt?
  • 28.11.2022
    Praktik som inkörsport till affärslivet och det finländska samhället

Arcada 25

  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI
  • 07.11.2022
    Om att stå stadigt när det blåser som mest
  • 03.10.2022
    Dags att ta tempen på jubileumsinsamlingen

Arcada Research News

  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI
  • 21.10.2021
    Märi-projektet framskrider och når delmål
  • 01.06.2021
    Lohkoketjuekosysteeminen tarkastelua hallinnan ja adoption näkökulmasta

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Kultur och media / Culture and Media / Kulttuuri ja media

  • 09.01.2023
    Corona, never forget
  • 21.12.2022
    Exploring value co-creation and brand loyalty in online communities in China.
  • 08.12.2022
    Humanisation of Media on Social Media

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada