• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Spelar enskilda åtgärder någon roll för klimatförändringen?

16.02.2016 Cooperation, Projects

Har du funderat på vilken betydelse en människa har för klimatförändringen eller har du bara ryckt på axlarna åt Finlands klimatmål och tänkt att endast utsläpp i Kina eller USA verkligen spelar någon roll? Underskatta inte dina egna gärningars effekt.

Ibland kan man fundera på vilka effekter egna klimatgärningar har. Faktum är dock att klimatet förändras eftersom vi förändrar det. Medelfinländarens koldioxidavtryck är omkring tio ton koldioxid medan medelvärdet i världen är hälften av detta – även enligt de högsta uppskattningarna.

Det är onekligen viktigt att också påverka stora strukturer som påverkar människornas utsläppsmängder. Kollektivtrafikens omfattning, tillgång till goda vegetariska måltider och metoden att producera fjärrvärme är exempel på stora frågor som kan påverka vår allas koldioxidavtryck. Det är dock få som ensam på en gång kan göra någon stor förändring, utan var och en av oss ska vidta enskilda åtgärder för att åstadkomma en stor effekt.

Våra klimatvänliga val förbättrar jordklotets välbefinnande, men de är också viktiga för vårt eget välmående. I ett välbärgat land som Finland ökar välbefinnandet inte längre genom att öka det materiella välståndet utan genom att vidta betydelsefulla åtgärder. När du är en del av lösningen, inte en del av problemet, är du också lyckligare.

Vad kan du då göra? Flytta till en stuga i vildmarken, äta bär och kottar och andas så sparsamt som möjligt? Nej då, det finns en enklare lösning på problemet. Trots att klimatförändringen är en allvarlig fråga, kan du också genom det nya roliga Climate Match-testet som tagits fram av HRM:s Klimatinfo ta reda på vilka vardagsval som har betydelse. Passa på att utföra det snabba testet på tre språk exempelvis med din mobil på www.climatematch.fi.

Snygga Climate Match-overallmärken delas ut till alla deltagare i testet på Arcada i morgon 17.2 kl. 11-14. Vår högskola deltar – i likhet med de övriga högskolorna i huvudstadsregionen – i Climate Match-kampanjen.

Arcada Communications

The communications team at Arcada is involved with everything from press releases and events to student recruitment and marketing (as well as everything in between). Our blog posts will without a doubt be just as varied.

Contact details

  • inside@arcada.fi
  • Facebook

More by the same author

  • 09.10.2020 Alumnporträttet: Språkkunskaper och utbytesstudier ledde till Alex Reinikkas nordiska jobb
  • 05.10.2020 Alumni Portrait: Michael Ringlein is motivated by freedom
  • 09.04.2020 Alumnporträttet: Yasmine Owusu värdesätter människomötena på familjecentret
  • 08.11.2019 Career Monitoring Among Arcada Alumni:  What Do Alumni Say About Their Education 5 Years After Graduating?
  • 15.10.2019 Karriäruppföljning
Read more

AuthorArcada Communications

TagsClimate Match, HRM:s Klimatinfo, klimatförändring, test

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 19.01.2021 My Master’s Journey
  • 16.12.2020 A day in the life of an International Business student

Arcada Research News

  • 15.12.2020 The Ministry of Education and Culture funds Arcada’s new research programme
  • 25.11.2020 Arcada’s researchers are contributing to the development of an ethical assessment of Artificial Intelligence

The NURED Project

  • 28.02.2020 Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019 The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019 The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Vårdprogrammet

  • 16.04.2019 Nurses’ Confidence in Medication Administration

Arcada Entrepreneurship

  • 23.04.2019 Strategy Workshop – Paul D. Savage
  • 16.04.2019 Tieto visit- An emphatic building for activity based working style
  • 12.04.2019 Från post it-lappar till konkret förändring – ett recept till vinnande koncept

Kultur och Media / Culture and Media

  • 22.12.2020 Creativity: A Multidisciplinary Systematic Literature Review by Özgür Ak
  • 15.12.2020 Instagram Brand Awareness among fitness minded female millennials. Do values behind the company increase follower base more efficiently than mere advertising? by Polina Kantola
  • 04.11.2020 Mobile journalism in Finnish TV-news broadcasting – The impact on news storytelling

Availability statement

© 2021 Yrkeshögskolan Arcada