• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Rotary Start Up Challenge inleddes på Arcada

12.02.2014 Alumni, Entrepreneurship

Rotary Start Up Challenge inleddes på allvar i går onsdag och årets deltagare från Arcada har mycket att leva upp till. I tuff konkurrens med andra universitet/yrkeshögskolor i huvudstadsområdet la Arcadastudenter i fjol beslag på andraplatsen i entreprenörskapstävlingen. Nu ställde sig sex deltagare på startlinjen med siktet inställt på att gå vidare från Arcadas uttagningar till semi-final i huvudtävlingen.

– Nu är det andra året Arcada deltar i Rotary Start Up Challenge, så vi kan väl nästan börja kalla det för en tradition!, säger Mervi Hernberg. Det är otroligt roligt att få ta del av entusiasm och också kul att vi i år har fler internationella studenter som ställer upp med sina affärsidéer.

Mervi håller i trådarna för Arcadas medverkan i tävlingen, vars syfte är att främja ungt entreprenörskap i huvudstadsområdet och där Arcada görs sällskap av bl.a. Aalto-universitetet, Svenska handelshögskolan Hanken och yrkeshögskolorna Laurea och Metropolia. Målet för studenterna är att utveckla en affärsmodell/-idé och sedan göra sitt yttersta för att sälja in den till en jury. Efter att de två främsta bidragen från Arcada nu utses i den interna tävlingen (och belönas med stipendier från Arcadas företagsoas Oasis) går de vidare till semifinalerna som hålls nästa vecka.

Juryn på Arcada består av alumner med gedigen entreprenörskapserfarenhet. Där ingår Armi Murto (Företagarna i Finland), Robin Bade (Activark JWT), Jens Hampf (LaTorrefazione och Fratello) samt Mikko Länsiluoto (K-Market Pietari). Efter presentationerna var det dags för frågor och konstruktiv kritik.
– Det var nervöst men samtidigt väldigt givande, säger första års-studenten på International Business-utbildningen Stefani Kirilova. Visst är en tävling som den här ett sätt att visa upp vad man kan, men framförallt en läroupplevelse i sig och en chans att inspireras av sådana som redan lyckats.
Stefanie presenterade en affärsidé om att skapa YouTube-videor.
– Jag vet redan nu att jag inte vill jobba för andra i framtiden. Jag vill jobba för mig själv, säger hon. Och även om jag inte går hela vägen i den här tävlingen så kommer det ändå att vara en bra erfarenhet och jag är tacksam för att den här möjligheten erbjuds. Det stöd och den feedback vi får här är viktig. För några veckor sedan hade Arcada t.ex. besök av Aalto Startup Saunas Mike Bradshaw som föreläste om att presentera affärsidéer, och jag tror han stannade kvar med oss nästan två timmar efter att föreläsningen slutade och gav tips och respons.

Vilka två som gått vidare till huvudtävlingen avslöjas i slutet av denna vecka. Semifinalerna och finalen äger rum under slutet av februari och början av mars, innan det slutligen står klart vilka som kliver upp på prispallen den 26 mars. Deltagare i Arcadas deltävling var: Julian Kollataj (Materials Processing Technology), Michael Ringlein (International Business), Axel Schelling (International Business), Stefani Kirilova (International Business), Per Simberg (Företagsekonomi) och Anh Quan Le (International Business).

Arcada Communications

The communications team at Arcada is involved with everything from press releases and events to student recruitment and marketing (as well as everything in between). Our blog posts will without a doubt be just as varied.

Contact details

  • inside@arcada.fi
  • Facebook

More by the same author

  • 09.10.2020 Alumnporträttet: Språkkunskaper och utbytesstudier ledde till Alex Reinikkas nordiska jobb
  • 05.10.2020 Alumni Portrait: Michael Ringlein is motivated by freedom
  • 09.04.2020 Alumnporträttet: Yasmine Owusu värdesätter människomötena på familjecentret
  • 08.11.2019 Career Monitoring Among Arcada Alumni:  What Do Alumni Say About Their Education 5 Years After Graduating?
  • 15.10.2019 Karriäruppföljning
Read more

AuthorArcada Communications

Tagsalumn, företagande, oasis, rotary, start-up

Meet our bloggers

Arcada Research News

  • 19.02.2021 MäRi – sociala robotar som agenter i vården
  • 15.12.2020 The Ministry of Education and Culture funds Arcada’s new research programme
  • 25.11.2020 Arcada’s researchers are contributing to the development of an ethical assessment of Artificial Intelligence

International Student Ambassadors

  • 09.02.2021 Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada
  • 19.01.2021 My Master’s Journey
  • 16.12.2020 A day in the life of an International Business student

The NURED Project

  • 28.02.2020 Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019 The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019 The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Vårdprogrammet

  • 16.04.2019 Nurses’ Confidence in Medication Administration

Arcada Entrepreneurship

  • 23.04.2019 Strategy Workshop – Paul D. Savage
  • 16.04.2019 Tieto visit- An emphatic building for activity based working style
  • 12.04.2019 Från post it-lappar till konkret förändring – ett recept till vinnande koncept

Kultur och Media / Culture and Media

  • 22.12.2020 Creativity: A Multidisciplinary Systematic Literature Review by Özgür Ak
  • 15.12.2020 Instagram Brand Awareness among fitness minded female millennials. Do values behind the company increase follower base more efficiently than mere advertising? by Polina Kantola
  • 04.11.2020 Mobile journalism in Finnish TV-news broadcasting – The impact on news storytelling

Availability statement

© 2021 Yrkeshögskolan Arcada