• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Mot stormens öga i högskolevärlden – Arcadas pedagogiska policy

15.02.2016 Education

Det blåser hårda högskolepolitiska vindar. Det gäller att bevara lugnet i stormen, hålla riktningen och sträva mot  ”stormens öga”, den mera rofyllda mitten,  alla kastbyar till trots.  De verksamhetsbetingelser som högskolorna genomlever nu ställer höga krav på ledarskap och kompetens. Det blir helt uppenbart att högskolans absolut viktigaste resurs är kunniga medarbetare. Medarbetare som mitt i stormen bibehåller lugnet och tillsammans förmår hitta nya lösningar och förändrade arbetssätt för att nå målen i en högskolekultur där lärandet i dialog är ledstjärnan. Där alla lär med och av varandra, såväl studenter som lärare och där kursen är tydligt utstakad, så att alla jobbar mot samma mål, trots att färden är stormig.

I professionsinriktad högskoleutbildning (det som i Finland kallas för yrkeshögskola) är lärandet förankrat i samverkan mellan samhälle och arbetsliv. Arcadas pedagogiska policy har utarbetats för att beskriva vår syn på lärandet och Arcadas pedagogiska närmelsesätt i förhållande till studieplansdesign och lärandet.  Policyn lyfter fram värderingar och pedagogiska ramar  för ett gemensamt pedagogiskt tänkande och utgör ett hjälpmedel  i det dagliga pedagogiska arbetet.

Digitaliseringen är en av de stora utmaningarna. Det  handlar om en kulturförändring och nya pedagogiska sätt att verka som kräver nya typer av kompetenser (Pedagogisk digital kompetens PDK). Inom professionsutbildningen handlar det inte bara om sättet att lära, utan också om vad som lärs ut, innehållet i utbildningen och digitala tjänster inom olika branscher. Arcadas ser den personliga kontakten och kommunikationen mellan studenter och lärare som en styrka och digitaliseringen som en resurs som förbättrar studenternas möjligheter att ta in kunskap och information. Arcada tillämpar online-utbildning och nätstödd flerformsundervisning inom all utbildning och tillämpar principen för BYOD (Bring Your Own Device) för studenter. Centralt för lärandet är dialog och närvaro på sociala och kognitiva arenor och vår pedagogiska ambition är att stöda studentens aktiva och livslånga lärande genom att möjliggöra flexibla och individuelaiserade studieprocesser och kompetensprofiler.

Arcadas pedagogiska policy är uppbyggd kring fyra grundpelare:

1.      Studenten som subjekt,
2.      Arcada som en innovativ högskola – A Place for space,
3.      Kompetensbaserad studieplan och aktivt lärande,
4.      Lärarlagsarbete och pedagogisk kompetens.

Den pedagogiska policyn hittar du här på svenska (External link), och här på engelska (External link). Kontakta gärna ifall du vill diskutera, har kritiska synpunkter eller lästips.

Arcada Communications

The communications team at Arcada is involved with everything from press releases and events to student recruitment and marketing (as well as everything in between). Our blog posts will without a doubt be just as varied.

Contact details

  • E-mail: inside@arcada.fi
  • Facebook (External link)

More by the same author

  • 21.12.2021 Winter adventures in Helsinki
  • 17.05.2021 2020: The start of a new normal
  • 09.10.2020 Alumnporträttet: Språkkunskaper och utbytesstudier ledde till Alex Reinikkas nordiska jobb
  • 05.10.2020 Alumni Portrait: Michael Ringlein is motivated by freedom
  • 09.04.2020 Alumnporträttet: Yasmine Owusu värdesätter människomötena på familjecentret
More posts by Arcada Communications

AuthorArcada Communications

Tagsarcada, digitalisering, pedagogik, pedagogisk policy

Meet our bloggers

Business / Business / Liiketalous

  • 28.04.2022
    Vem köper mat på nätet i framtiden?

Arcada 25

  • 22.06.2022
    Förstavårdens arbetsdag är variation, utmaningar och krav – men de går att bemästra
  • 19.05.2022
    Hur kan teknologi främja tillgängligheten i samhället?
  • 21.04.2022
    Därför är innovativt entreprenörskapstänk en framgångsfaktor

International Student Ambassadors

  • 03.02.2022
    Arcada – A Truly International Experience in Helsinki
  • 06.12.2021
    Why I Chose Finland as My Study Destination (and Would Do It All Over Again)
  • 09.02.2021
    Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada

Arcada Research News

  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI
  • 21.10.2021
    Märi-projektet framskrider och når delmål
  • 01.06.2021
    Lohkoketjuekosysteeminen tarkastelua hallinnan ja adoption näkökulmasta

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Kultur och media / Culture and Media / Kulttuuri ja media

  • 18.05.2022
    How can small museums innovate on digitalisation?
  • 30.11.2021
    Boom-boom-boomer – kolla hit, detta är politik!
  • 29.11.2021
    Silmän liikkeiden tutkimisesta – osa 2

Cookies Availability statement

© 2022 Yrkeshögskolan Arcada