• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Möjligheternas framtid

24.01.2017 Education, Events

Examensceremonin är en dag som fyller högskolan med framtidstro och förväntan inför framtiden – Stora torget fylls av leenden, glada skratt och skålar. Det är en dag som sätter punkt för ett skede i livet och öppnar dörren för det följande – en framtid full av möjligheter.

I fredags var det ett 80-tal nyblivna alumner som deltog i examensfestligheterna på Arcada. I sitt tal till de utexaminerade poängterade rektor Henrik Wolff vikten av utbildning och spridning av kunskap för en hållbar framtid och ett hållbart samhälle. Högskolan ska ge sina studenter den bästa av utbildning, men utöver det handlar högskolans uppdrag om att bidra till att lösa de stora utmaningar mänskligheten står inför, bl.a. klimatförändring och uppvärmning, tillgång till energi och rent vatten, åldrande befolkning i västvärlden, folksjukdomar och pandemier.

Till varje högskola hör även att skapa ny kunskap med forskning, utvecklingsarbete och innovationer. Det gör Arcada också. I det här jobbet har studenterna och framförallt alumnerna en viktig uppgift som förmedlare av ny kunskap till praktisk verklighet i samhället och i näringslivet.

Det är lätt att se hotbilder och orosmoment i dagens värld. Det är ändå skäl att lyfta blicken och komma ihåg vilka betydande framsteg utbildning och forskning bidrar till i världen. Låt oss vara optimister och tro på att förståelsen för att en hållbar framtid bara kan bygga på kunskap, bildning, tolerans, forskning och nyskapande innovationer och ett öppet samhälle ökar.

Vi på Arcada gratulerar alla utexaminerade och önskar lycka och framgång i både yrkeskarriären och livet! En yrkeshögskoleexamen innebär möjligheter i livet och för att låna rektor Henrik Wolffs ord – nu kan ni stolt säga att ”Jag har tagit min examen från Arcada – landets bästa yrkeshögskola!”.

/Gunilla

Arcada Communications

The communications team at Arcada is involved with everything from press releases and events to student recruitment and marketing (as well as everything in between). Our blog posts will without a doubt be just as varied.

Contact details

  • inside@arcada.fi
  • Facebook

More by the same author

  • 09.10.2020 Alumnporträttet: Språkkunskaper och utbytesstudier ledde till Alex Reinikkas nordiska jobb
  • 05.10.2020 Alumni Portrait: Michael Ringlein is motivated by freedom
  • 09.04.2020 Alumnporträttet: Yasmine Owusu värdesätter människomötena på familjecentret
  • 08.11.2019 Career Monitoring Among Arcada Alumni:  What Do Alumni Say About Their Education 5 Years After Graduating?
  • 15.10.2019 Karriäruppföljning
Read more

AuthorArcada Communications

Tagsexamen, examensceremoni

Meet our bloggers

Arcada Research News

  • 19.02.2021 MäRi – sociala robotar som agenter i vården
  • 15.12.2020 The Ministry of Education and Culture funds Arcada’s new research programme
  • 25.11.2020 Arcada’s researchers are contributing to the development of an ethical assessment of Artificial Intelligence

International Student Ambassadors

  • 09.02.2021 Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada
  • 19.01.2021 My Master’s Journey
  • 16.12.2020 A day in the life of an International Business student

The NURED Project

  • 28.02.2020 Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019 The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019 The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Vårdprogrammet

  • 16.04.2019 Nurses’ Confidence in Medication Administration

Arcada Entrepreneurship

  • 23.04.2019 Strategy Workshop – Paul D. Savage
  • 16.04.2019 Tieto visit- An emphatic building for activity based working style
  • 12.04.2019 Från post it-lappar till konkret förändring – ett recept till vinnande koncept

Kultur och Media / Culture and Media

  • 13.04.2021 Developing Communication at eSett Oy. Diana Welander
  • 22.12.2020 Creativity: A Multidisciplinary Systematic Literature Review by Özgür Ak
  • 15.12.2020 Instagram Brand Awareness among fitness minded female millennials. Do values behind the company increase follower base more efficiently than mere advertising? by Polina Kantola

Cookies Availability statement

© 2021 Yrkeshögskolan Arcada